LinkedIn wordt vooral gebruikt door professionals. In 2021 steeg het aantal gebruikers tot ongeveer 5 miljoen. Reden genoeg om de professionals via Linkedin adverteren te benaderen en de targetingsmogelijkheden nader te bekijken: Wat kan er allemaal met targeting op locatie en vooral doelgroepen.
Targeten op locatie en doelgroepen
Je kunt via LinkedIn adverteren targeten op locatie, dit kan een land, een regio of een stad zijn. LinkedIn kijkt hiervoor naar de permanente locatie die op het profiel is benoemd, maar ook naar het IP-adres van recente bezoeken. Behalve dat het invullen van een locatie verplicht is, is het niet noodzakelijk om andere criteria te targeten.
Via LinkedIn adverteren zijn er verschillende soorten doelgroeptargeting mogelijk. Het is mogelijk om heel specifiek te targeten op de kenmerken van je doelgroep. Hieronder staan de verschillende opties beschreven.
Kenmerken doelgroepen
Bedrijfscategorie | Hiermee kun je gebruikers bereiken op basis van categorieën van branches waar bedrijven toebehoren. |
Bedrijfsgrootte | De bedrijfsgrootte is gebaseerd op het aantal medewerkers dat is vermeld op de bedrijfspagina. Hier kun je gebruikers bereiken op basis van het bedrijf waar ze voor werken. |
Bedrijfsnamen | Hier kun je gebruik maken van de functie om specifieke bedrijven te benoemen en zo gebruikers te targeten die geassocieerd zijn met deze bedrijven. |
Bedrijfstakken | Via deze optie kun je targeten op basis van de primaire bedrijfstak waarin iemand werkzaam is. |
Connecties | Je kunt gebruik maken van eerstegraads connecties van bedrijven die meer dan 500 medewerkers hebben. |
Personeelsgroei | Met deze functie is het mogelijk om gebruikers te bereiken die werkzaam zijn bij bedrijven die hard aan het groeien zijn. |
Volger van | Het is mogelijk om volgers van je eigen bedrijfspagina te bereiken. |
Demografische gegevens | Hier kun je mensen bereiken op basis van ‘leeftijd’ en ‘geslacht’ en ‘woonplaats’. |
Opleiding | Via deze weg is het mogelijk om LinkedIn gebruikers te benaderen op basis van onderwijsinstellingen, studierichtingen en titels als bijvoorbeeld ‘PhD’ of ‘Bachelor’. |
Ervaring | Als je gebruikers wilt benaderen op basis van werkervaring of vaardigheden. Dan kun je kiezen voor deze optie. Er is keuze uit het aantal jaren werkervaring, taken, senioriteit niveau en de vaardigheden die zijn toegevoegd op het profiel. |
Interesses | Bij deze optie kun je er voor kiezen om gebruikers te benaderen op basis van interesses of groepen waar zij lid van zijn. Ook is er nog een mogelijkheid om gebruikers te bereiken die interesses hebben die aansluiten bij je bedrijf. |
En/of targeting
Naast de eerder genoemde opties is het ook mogelijk om gebruik te maken van en/of targeting. En/of targeting zorgt ervoor dat je niet te snel mensen uitsluit tijdens het het criteria proces. Dit komt doordat de doelgroep niet alle criteria hoeft te hebben. Door middel van deze functie is het dus mogelijk om bijvoorbeeld de functie titel ‘designer’ of de vaardigheid ‘photoshop’ als doelgroep in te stellen. Als iemand aan een van beide criteria voldoet, valt hij of zij binnen je groep.
Uitsluiten doelgroepen
Naast dat je heel specifiek je doelgroep kunt kiezen, is er ook een mogelijkheid om doelgroepen uit te sluiten. Als je kenmerken selecteert filter je daarmee precies aan wie de campagne getoond wordt. Zo zorg je ervoor dat alleen mensen met relevante kenmerken de campagne te zien krijgen. De enige criteria waar je niet op kunt uitsluiten zijn leeftijd en geslacht, de reden hiervoor is dat er zo niet gediscrimineerd kan worden op deze eigenschappen.
Het is van belang dat je niet te specifiek gaat targeten: dat is net zo ineffectief voor je advertenties als te breed adverteren. Naast de verplichte locatietargeting is het aangeven van twee tot drie kenmerken een goede richtlijn.
Look-a-like doelgroepen
Het is mogelijk om look-a-like doelgroepen te gebruiken, waarbij doelgroepen worden getoond die vergelijkbare kenmerken hebben met doelgroepen die je hebt geselecteerd. Let wel, er is geen garantie dat de demografische kenmerken overeenkomen met de geselecteerde kenmerken. Deze data wordt gekoppeld via de LinkedIn insight tag die toe te voegen is op je website.
Gematchte doelgroepen
Bij gematchte doelgroepen is het mogelijk om gebruik te maken van retargeting. Bijvoorbeeld om een doelgroep te maken met mensen die je website bezocht hebben, een video advertentie hebben bekeken, je Linkedin-evenement ge-RSVP’d hebben, met je LinkedIn-pagina in aanraking geweest zijn, of een lead-generatieformulier geopend of ingestuurd hebben.
Retargeting | |
Website retargeting | Met website retargeting kun je een doelgroep maken op basis van mensen die een specifieke pagina op je website hebben bezocht. Hiervoor is het nodig om de LinkedIn Insight tag te installeren op je website. |
Video retargeting | Met video retargeting kun je een doelgroep maken op basis van mensen die je video helemaal of gedeeltelijk hebben bekeken. Er is hier keuze tussen mensen die 25%, 50%, 75% of 97% hebben bekeken. Ook is er een optie om te kiezen hoe recent mensen de advertentie hebben gezien. Vanaf 30 dagen tot 365 dagen geleden. |
Leadformulier retargeting | Je kunt gemakkelijk een doelgroep maken op basis van gebruikers die je formulier hebben geopend of ingediend. Ook kun je er voor kiezen hoe recent gebruikers dit gedaan hebben vanaf 30 dagen tot 365 dagen geleden. Als je een leadformulier doelgroep aanmaakt, kun je kiezen welke campagnes je target. Hier kun je zien hoe vaak het formulier is geopend, voltooiingen, de engagement en tijdsbereik. |
Doelgroep van bedrijfspagina’s | Je kunt hier een doelgroep maken op basis van gebruikers die je LinkedIn pagina hebben bekeken of op de call-to-action knop in je header hebben geklikt. Ook hier kun je kiezen hoe recent gebruikers je pagina hebben bekeken. |
Evenement retargeting | Ook kun je een doelgroep maken van gebruikers die je LinkedIn evenementen hebben bijgewoond, of gaan bijwonen. Vergeet niet, je doelgroep heeft op z’n minst 300 leden nodig om gebruikt te kunnen worden in je campagnes. |
Plaatsingen
LinkedIn Audience Network
Ook kun je kiezen om LinkedIn audience network te gebruiken. Via deze functie kun je je campagnes ook buiten LinkedIn adverteren weergeven op onder andere Flipboard, Microsoft Nieuws en MSN.com. LinkedIn beweert dat je 25% meer personen van de gekozen doelgroep bereikt om de advertenties op LinkedIn, én op websites en in apps van derden te vertonen.
Er is wel de optie om bepaalde categorieën van mobiele apps en websites te selecteren waar je niet wilt adverteren. Daarnaast is er ook de optie om een blocklist te uploaden, van tot 20.000 website domeinen, app stores urls waar je niet wilt dat je advertentie getoond wordt. Er is een template beschikbaar via LinkedIn om zelf een eigen blocklist te maken.
Instructies voor de targeting spreadsheet
Wij begrijpen dat je door de vele mogelijkheden het overzicht snel kwijt kunt raken. Daarom hebben we een overzicht gemaakt van de (niet-custom) mogelijkheden in een handige spreadsheet. Graag beschrijven we hoe dit document in elkaar is gezet en hoe je dit het beste kunt gebruiken.
Onderaan dit artikel kan je de download vinden voor de targeting spreadsheet.
Wanneer je het document hebt geopend, dan kan er uit verschillende hoofdcategorieën (in diverse tabjes) gekozen worden waarop de targeting ingesteld kan worden: ‘Doelgroepen’ en ‘Demografie’. Daarnaast is er een tabje ‘About’ dat de achterliggende informatie van de verschillende gegevens laat zien.
Doordat er best een aantal mogelijkheden zijn via LinkedIn adverteren zijn er meerdere categorieën geplaatst. Het is daarom aan te raden het document van links naar rechts te lezen. Naast het opnemen van de targeting criteria voor je gewenste doelgroep kun je de criteria ook gebruiken om deze uit te sluiten van je campagne.
Instructies per Tab LinkedIn Adverteren Spreadsheet:
Tab 1 – Doelgroepen
Deze Tab gaat over de target mogelijkheden van de doelgroepen die uitgekozen kunnen worden. In deze Tab kun je in iedere categorie een selectie maken, zodat je heel gemakkelijk kunt filteren. De doelgroep kan getarget worden aan de hand van verschillende categorieën.
Voorbeeld:
Zo kan je ‘Senior administratief medewerker met min 4 jaar ervaring’ bereiken door bij ‘Doelgroepen’ -> ‘Senioriteitniveaus’ -> ‘Functies’ -> ‘Aantal jaren ervaring’ te gaan in LinkedIn.
Tab 2: Demografie
Bij demografie is het een stuk gemakkelijker om de juiste kenmerken te selecteren. Zoals gezegd kun je een keuze maken in ‘Leeftijd’, ‘Geslacht’ en ‘Locatie’.
Bron header-afbeelding: Goran Djukanovic/Shutterstock.com