Marketplaces Marketing Bureau

  • Meer zichtbaarheid
  • Meer (loyale) klanten
  • Meer omzet

Marketplaces hebben een grote invloed op de e-commerce markt, als online marketing bureau merken we dat de vraag om (meer) omzet uit deze kanalen te halen sterk toeneemt bij onze klanten. De opkomst van de grootste online marketplaces zoals Amazon en Bol zorgen voor grote ontwikkelingen binnen de sector. Door de campagnes op een innovatieve en strategische manier in te steken, kan er d.m.v. Marketplaces Marketing een betere vindbaarheid worden gerealiseerd. Als gevolg van de verbeterde vindbaarheid in de zoekmachines van marketplaces zorgen wij voor meer relevante bezoekers en klanten van jouw producten. Lees hier meer over de mogelijkheden voor Marketplaces Marketing en hoe wij je als ervaren Marketplaces Marketing Bureau hiermee verder kunnen helpen om goede resultaten te behalen.

Wat is Marketplaces Marketing?

Marketplaces (ook wel een marktplaats/online platform genoemd) zijn B2C/B2B e-commerce platformen met een website of applicatie, waar externe partijen de mogelijkheid krijgen om hun assortiment te plaatsen en te verkopen. De marketplace fungeert als intermediair tussen de consument en de externe verkoper of tussen bedrijven onderling. De marketplace realiseert transacties op hun platform en krijgt hier een bepaalde commissie voor. Er zijn diverse redenen om gebruik te maken van Marketplaces, bijvoorbeeld als er geen eigen webshop is, deze niet goed genoeg functioneert of om distributie kanalen uit te breiden.

De twee grootste spelers van de Nederlandse marketplaces zijn: Bol.com en Amazon. Bol heeft de mogelijkheid om jouw producten in voorraad te nemen (optioneel) en door te verkopen. Hierbij nemen zij het proces van voorraad bewaring tot aan klantenservice onder hun hoede. Bij Amazon worden verzending en klantenservice niet altijd opgenomen in het mogelijkheden pakket. Voor een aantal producten wordt dit wel gedaan. Verder is het grote verschil dat Bol.com echt gericht is op de Nederlandse en Belgische markt en dat Amazon een internationale speler is die sinds begin 2020 ook in Nederland actief is.

Om succesvol te zijn op marketplaces is het van belang om goed zichtbaar te zijn binnen de interne zoekmachine op deze platformen. Dit kan enerzijds worden bereik met goede productcontent en anderzijds door te adverteren met gesponsorde advertenties. Als Marketplaces Marketing Bureau kunnen we jou organisatie helpen om succes te behalen.

Wat zijn de voordelen van Marketplaces Marketing?

  • Transparant; meten & bijsturen op data;
  • (Int.) Doelgroepen bereiken op A-platformen;
  • Gerichte targeting met Ads;
  • Adverteren met budgetten (vanaf 1K);
  • Resultaten behalen op korte termijn;
  • Betalen per klik (Ads);
  • Betaal enkel per verkoop (organisch);
  • Geen eigen webshop nodig;
  • Snelle manier om awareness te creëren.

Hoe zet je Marketplaces Marketing effectief in?

Het is bij marketplaces zoals Amazon of Bol.com zeer belangrijk om gebruik te maken van een duidelijke verkoop-strategie. Het is tenslotte de bedoeling dat jouw product goed verkocht gaat worden via deze platformen.

De basis van succesvol adverteren op deze platformen is dat de productinformatie van hoogwaardige kwaliteit dient te zijn, omdat deze van invloed zijn op het overtuigen van de potentiële koper en de vindbaarheid in de interne zoekmachine van de platformen. Een aantal factoren die van invloed zijn op de positie in de zoekresultaten: Product Titels (de juiste zoektermen en merken), Backend keywords (verstopte zoektermen in het systeem van Amazon), Productomschrijving, Prijs, Afbeeldingen en Reviews. Naast het op orde hebben van de content is het aan te raden om door middel van (gesponsorde) advertenties meer zichtbaarheid en traffic te realiseren naar de productpagina’s om de verkopen snel te laten toenemen.

Online Quickscan aanvragen

De stappen naar het succes van Marketplaces Marketing

In de eerste stap is het belangrijk om de doelstellingen en KPI’s van jouw organisatie duidelijk in kaart te brengen. Dit doen wij tijdens een vrijblijvend intakegesprek. Zo weten wij welke werkzaamheden er zijn en welke kant op gestuurd moet worden.

Vervolgens maken wij een voorstel voor de uit te voeren werkzaamheden inclusief de budgetten. Is jouw organisatie het eens met dit voorstel? Dan kan onze samenwerking beginnen.

In de nul-meting doen we allereerst nader onderzoek naar de resultaten die in het verleden behaald zijn en de ervaringen die zijn opgedaan. Vervolgens wordt er met een frisse blik naar de doelgroep gekeken die matchen met het product of de dienst. Wat doen concurrenten? Welke producten willen we opnemen en welke niet? Wat is de kwaliteit van de content? Op welke producten of diensten gaan we de focus leggen? Gaan we adverteren voor een of meerdere producten?

Dit zijn allemaal relevante vragen die gesteld moeten worden en waar we in de nul-meting inzicht in verkrijgen om verder te kunnen naar de volgende stap.

Als de productfeed of API-koppeling is opgezet en de productpagina’s zijn gevuld met kwalitatieve content kunnen we aan de slag met het inrichten van de instellingen van het Ads account en aan de slag met het opzetten van de betaalde advertentie campagnes. Hierbij gaan we uit van de doelstellingen en product targeting die eerder in het onderzoek naar boven zijn gekomen. In deze stap wordt er ook besproken welke communicatie- boodschap goed past bij het advertentiedoel. En wordt er gekeken naar welke advertentievorm het beste ingezet kan worden zoals  display ads, sponsored of branded products of social media. De creatives kunnen wij verzorgen of worden aangeleverd.

Als de data eenmaal wordt afgevangen zorgen we er middels handige rapportages voor dat de ontwikkelingen inzichtelijk zijn. Vervolgens analyseren we de data om tot actionable insights te komen die gebruikt kunnen worden voor optimalisaties.

De bevindingen uit de analyse en rapportage van de vorige stap worden doorgevoerd in het optimalisatie proces. Dit optimalisatie proces wordt ook wel campagne management genoemd waarbij we afhankelijk van de omvang van de campagne op wekelijkse basis updates blijven doorvoeren om de prestaties van de campagne op peil te houden en/of te verbeteren waar mogelijk.

Strategische en doelgerichte aanpak

Het inzetten van een succesvolle online marketing strategie betekent dat je niet meer zonder een full funnel marketing strategie kan. Om jouw doelgroep(en) effectief te kunnen aanspreken is het van belang dat je de juiste boodschap op het juiste moment (customer journey) via het juiste marketingkanaal communiceert. MondoMarketing helpt als Marketplaces Marketing Bureau organisaties door een effectieve online marketing strategie, doelen te behalen. Dit doen wij door de juiste communicatie, juiste timing en doeltreffende online marketing kanalen in te zetten.

Meer marketingstrategie

Resultaten die wij als Marketplaces Marketing Bureau behalen

  • Sterke verbetering vindbaarheid;
  • Stijging in verkopen en omzet;
  • (Groter) bereik bij jouw doelgroep;
  • Duidelijke rapportages;
  • Verhoogde merkbekendheid;
  • Efficiënt inzetten van jouw budget.
Bekijk onze klantervaringen

Effectieve samenwerking; 1+1=3

1. Het is mogelijk om de volledige expertise uit te besteden aan MondoMarketing.

Weet jouw organisatie nog niet precies hoe deze expertise in zijn werk gaat? Dan is het mogelijk dat wij alles voor je inrichten. De doelstellingen van jouw organisatie staan voorop en op basis hiervan en jouw budget kunnen wij een volledig plan van aanpak inclusief strategie, communicatie, content, set-up, campagne management en rapportage opstellen en deze ten uitvoer brengen.

2. Jouw organisatie wilt deels zelf aan de knoppen draaien.

Heeft jouw organisatie op dit moment al voldoende kennis over de inrichting van deze expertise? Dan is het mogelijk om zelf een aantal zaken op te pakken en in te richten. Denk bijvoorbeeld aan het aanleveren van content en/of bepaalde targeting criteria. Samen met ons kan er besproken worden welke werkzaamheden jouw organisatie zelf kan uitvoeren. Uiteraard zullen wij je altijd blijven helpen om het beste resultaat te behalen.

1+1=3
Voor welke samenwerking je ook kiest; we doen dit altijd in nauwe afstemming zodat we ook op de hoogte blijven van de bedrijfsontwikkelingen die spelen en we daar mogelijk ook voordeel uit kunnen halen voor de campagnes. Zo is er sprake van een complementaire samenwerking; 1+1=3.

Onze werkwijze in 7 stappen

Wij lopen met iedere klant meerdere stappen door in onze werkwijze. Dit begint bij een vrijblijvend intakegesprek om de doelen en kansen te bespreken. Vervolgens maken wij een analyse om tot een helder plan van aanpak te komen. Een goede basis is volgens ons van essentieel belang, waardoor het kan zijn dat er eerst zaken aan de communicatie en/of productfeed geoptimaliseerd moeten worden voordat er aan slag kan worden gegaan met de start van de campagne(s). Als we vervolgens van start gaan met de set-up van de campagne(s) en het managen, evalueren we vervolgens gezamenlijk waarbij wij vooraf een rapportage opstellen. Hier vandaan kunnen we weer zaken blijven optimaliseren om de beste resultaten te behalen.

Pieter l Digital Marketing Consultant l MondoMarketing

Wil jij met Marketplaces Marketing impact creëren voor jouw organisatie?

Maak kennis met MondoMarketing
  • Jouw ‘eigen’ online marketeer
  • Meer dan 10 jaar ervaring
  • Kennisdeling staat voorop
  • Servicegericht & betrouwbaar
  • Geen langdurige contracten
  • Geaccrediteerd; o.a. Google Partner
  • Jouw ‘eigen’ online marketeer
  • Meer dan 10 jaar ervaring
  • Kennisdeling staat voorop
  • Servicegericht & betrouwbaar
  • Geen langdurige contracten
  • Geaccrediteerd; o.a. Google Partner