Online Marketing Strategie
- Je eigen online specialist
- Meer dan 15 jaar ervaring
- Servicegericht & betrouwbaar
- Kennisdeling staat voorop
- Flexibele contracten
- Geaccrediteerd; o.a. Google Partner
- Je eigen online specialist
- Meer dan 15 jaar ervaring
- Servicegericht & betrouwbaar
- Kennisdeling staat voorop
- Flexibele contracten
- Geaccrediteerd; o.a. Google Partner
Full Funnel Marketing
Het customer journey model de basis voor een effectieve online marketing strategie
Onze strategische aanpak is gebaseerd op onderstaand Customer Journey model. Dit model is vergelijkbaar met het See-Think-Do-Care model van Google. Aan de hand van het model en de 4 fases (Bekendheid, Overweging, Conversie en Retentie) kunnen wij de ‘customer journey’ van de klant goed in kaart brengen.
Wij beginnen bij het begin; het definiëren van één of meerdere afgebakende doelgroepen en het inzicht hoe deze doelgroep zich online beweegt (de klantreis). Vervolgens stellen we meetbare doelen, ontwikkelen de strategische aanpak (kanaal keuze & communicatie) en gaan we aan de slag met de uitvoering van de online marketing campagnes.
1. Bekendheid
In deze fase komt de klant voor het eerst in contact met jouw merk en de producten en/of diensten. Het is hierbij van belang dat er door middel van het opbouwen van naamsbekendheid zo veel mogelijk potentiële klanten bereikt worden tegen zo laag mogelijke kosten. In deze fase is er ook nog geen koopintentie bij de specifieke doelgroep, omdat ze eerst bekend moeten worden met jouw merk. Door uit te leggen wat het is en waarom het van toegevoegde waarde is kan dit worden bereikt.
Er moet dus voor gezorgd worden dat de doelgroep enthousiast wordt en jouw producten en/of diensten Top of Mind blijven. Dat doen we door het inzetten van opvallende communicatieboodschappen op kanalen waarop de doelgroep zich begeeft. De marketingactiviteiten/doelstellingen zijn gericht op bereik, educatie, entertainen, informeren, inspiratie en vindbaarheid.
Digitale marketing kanalen:
2. Overweging
Digitale marketing kanalen:
3. Conversie
Digitale marketing kanalen:
4. Retentie
Digitale marketing kanalen:
Next steps met de juiste online marketing strategie
Het Customer Journey model gaat er vanuit dat het belangrijk is om als bedrijf niet alleen de focus te leggen op de koopfase, omdat je anders maar een deel van de potentiële doelgroep bereikt en dit een korte(re) termijn strategie is. Iedere consument doorloopt zijn eigen customer journey en laat zich door allerlei factoren beïnvloeden.
Een effectieve online marketing strategie houdt rekening met de gehele klantreis. MondoMarketing adviseert organisaties hier goed over, door onderzoek te doen naar de customer journey van jouw doelgroep, zodat we op de juiste momenten relevante boodschappen communiceren via de juiste kanalen, om vervolgens met de juiste afgestemde doelstellingen effectieve campagnes uit te rollen om jouw einddoel te bereiken.
Wat is een Full Funnel marketingstrategie?
Een Full Funnel Marketingstrategie richt zich op elke stap in de klantreis: van bekendheid tot een trouwe klant. In de bewustwordingsfase laat je mensen je merk ontdekken. In de overwegingsfase overtuig je ze met nuttige informatie zoals reviews. Bij conversie moedig je hen aan om te kopen met acties en een duidelijke oproep. Loyaliteit bouw je op met goede service en beloningen. Het is de bedoeling dat klanten begeleid worden bij het maken van de juiste keuzes.
Welke kanalen en middelen worden gebruikt in een Full Funnel aanpak?
Een Full Funnel aanpak combineert kanalen zoals sociale media, SEO, SEA, en e-mailmarketing. Voor bewustwording gebruik je blogs, video’s en advertenties. In de overwegingsfase werken casestudies en retargeting goed, terwijl promoties en directe verkoopkanalen ideaal zijn voor conversies. Alles wordt afgestemd op de klantreis.
Hoe pas ik een Full Funnel marketingstrategie toe op mijn organisatie?
Een Full Funnel Marketingstrategie toepassen betekent dat je jouw marketing inspanningen afstemt op elke fase van de klantreis: bewustwording, overweging en beslissing. Start met het creëren van breed zichtbare content, zoals blogs of social media-posts, om aandacht te trekken (bovenaan de funnel). Vervolgens gebruik je gerichte campagnes, zoals e-mails of retargeting, om potentiële klanten te engageren en over te halen (middenin de funnel). Tot slot focus je op conversiegerichte acties, zoals promoties of testimonials, om leads om te zetten in klanten (onderaan de funnel). Analyseer continu de resultaten en optimaliseer je aanpak. MondoMarketing staat klaar om je te ondersteunen bij elke stap!