Full Funnel Marketing
Het inzetten van een succesvolle online marketing strategie betekent dat je niet meer zonder een full funnel marketing strategie kan. Om jouw doelgroep(en) effectief te kunnen aanspreken is het van belang dat je de juiste boodschap op het juiste moment (customer journey) via het juiste marketingkanaal communiceert. Het aanbod van marketing kanalen blijft groeien, daardoor worden de mogelijkheden binnen de online marketingwereld ook steeds groter. MondoMarketing helpt organisaties om doelen te behalen door effectieve online marketing strategie. Dit doen wij door de juiste communicatie, juiste timing en doeltreffende online marketing kanalen in te zetten.
Het customer journey model = de basis voor een effectieve online marketing strategie
Onze strategische aanpak is gebaseerd op onderstaand Customer Journey model. Dit model is vergelijkbaar met het See-Think-Do-Care model van Google. Aan de hand van het model en de 4 fases (Bekendheid, Overweging, Conversie en Retentie) kunnen wij de ‘customer journey’ van de klant goed in kaart brengen.
Wij beginnen bij het begin; het definiëren van één of meerdere afgebakende doelgroepen en het inzicht hoe deze doelgroep zich online beweegt (de klantreis). Vervolgens stellen we meetbare doelen, ontwikkelen de strategische aanpak (kanaal keuze & communicatie) en gaan we aan de slag met de uitvoering van de online marketing campagnes.
1. Bekendheid
2. Overweging
3. Conversie
4. Retentie
Bekendheid
In deze fase komt de klant voor het eerst in contact met jouw merk en de producten en/of diensten. Het is hierbij van belang dat er door middel van het opbouwen van naamsbekendheid zo veel mogelijk potentiële klanten bereikt worden tegen zo laag mogelijke kosten. In deze fase is er ook nog geen koopintentie bij de specifieke doelgroep, omdat ze eerst bekend moeten worden met jouw merk. Door uit te leggen wat het is en waarom het van toegevoegde waarde is kan dit worden bereikt. Er moet dus voor gezorgd worden dat de doelgroep enthousiast wordt en jouw producten en/of diensten Top of Mind blijven. Dat doen we door het inzetten van opvallende communicatieboodschappen op kanalen waarop de doelgroep zich begeeft. De marketingactiviteiten/doelstellingen zijn gericht op bereik, educatie, entertainen, informeren, inspiratie en vindbaarheid.
Digitale marketing kanalen:
Overweging
De gekwalificeerde doelgroep is in deze fase al een stap verder in het aankoopproces, waardoor er behoefte is aan een product of dienst die jouw merk aanbiedt. Belangrijk is dat de potentiële klant jouw product en/of dienst gaat overwegen en Top of Mind heeft. In deze fase worden de activiteiten gericht op de doelgroep die eerder jouw merk en product/dienst is tegengekomen in de Bekendheid-fase en/of openstaat/op zoek is naar vergelijkbare producten of diensten om de informatiebehoefte te vervullen. In deze fase is de communicatie gericht op het verschaffen van verdergaande product/dienst informatie i.c.m. USP’s (unique sellingpoints), ofwel de reden waarom de doelgroep jouw product of dienst in overweging moet nemen. De marketingdoelstellingen worden in deze fase aangestuurd op engagement/interactie.
Digitale marketing kanalen:
Conversie
In deze fase is alles gericht op het bereiken van de doelgroep die een daadwerkelijke koopintentie heeft ontwikkeld en op het punt staat een product of dienst te gaan afnemen. Het Customer Journey model gaat er vanuit dat een bezoeker die al kennis met jouw product of dienst heeft gemaakt vaak ook eerder voor jouw merk en product/dienst gaat kiezen. De communicatie richt zich vooral op de USP’s van het product of dienst en voordelen als men bijv. via de webshop/website bestelt door snelle levertijden, acties, gratis retourneren etc. De marketingdoelstellingen zijn volledig gericht op de eindconversie, dat is vaak een online bestelling/boeking of een (offerte) aanvraag.
Digitale marketing kanalen:
Retentie
Het is in deze fase van belang dat de ‘klant’ doorgroeit naar een ‘loyale klant’. Dit soort klanten (ook wel ambassadeurs genoemd) zijn bewonderaars van jouw merk en praten positief over jouw product of dienst. Het is in deze fase van essentieel belang om te zorgen voor klantenbinding. Door goed contact te hebben met je bestaande klanten en hen speciale voordelen te bieden kun je zorgen voor een goede relatie, hiermee creëer je klantenbinding. In deze fase zijn de marketingdoelstellingen gericht op het verhogen van de customer lifetime value (CLTV) door het verhogen van herhalingsaankopen met cross- en upsell.
Digitale marketing kanalen:
Next steps met de juiste online marketing strategie
Het Customer Journey model gaat er vanuit dat het belangrijk is om als bedrijf niet alleen de focus te leggen op de koopfase, omdat je anders maar een deel van de potentiële doelgroep bereikt en dit een korte(re) termijn strategie is. Iedere consument doorloopt zijn eigen customer journey en laat zich door allerlei factoren beïnvloeden.
Een effectieve online marketing strategie houdt rekening met de gehele klantreis. MondoMarketing adviseert organisaties hier goed over, door onderzoek te doen naar de customer journey van jouw doelgroep, zodat we op de juiste momenten relevante boodschappen communiceren via de juiste kanalen, om vervolgens met de juiste afgestemde doelstellingen effectieve campagnes uit te rollen om jouw einddoel te bereiken.
Veelgestelde vragen
Een online marketing strategie is het geheel van alle online activiteiten die ervoor moeten zorgen dat producten en/of diensten bekend worden bij doelgroep(en) van de organisatie die de marketing bedrijft. Dit met het doel dat deze doelgroep tot actie (conversie) overgaat.
Een online marketing strategie bepaal je op basis van de doelen en de doelgroep die een organisatie voor ogen heeft. Aan de hand van deze informatie wordt gekeken welke marketing kanalen het beste ingezet kunnen worden om de doelgroep te bereiken en de gestelde doelen te behalen.
Lees meer over het bepalen van een online marketing strategie>
1) Een duidelijke strategie zorgt voor een effectievere manier van communicatie met de doelgroep van de organisatie. Tijdens het online marketing proces kan op de strategie worden teruggevallen zodat er als zodanig ook geëvalueerd en bijgestuurd kan worden.
2) Alle online kanalen en doelstellingen zijn aanwezig in één plan, waardoor je voorkomt dat kanalen worden vergeten of elkaar te veel overlappen.
3) Op basis van doelgroeponderzoek is er gekeken naar het gedrag van de doelgroep en op welke manier en via welke kanalen deze het beste benaderd kunnen worden, hierdoor kan effectievere online marketing worden uitgevoerd.
Lees meer over de voordelen van een online marketing strategie>
Dat hangt af van de doelstellingen die de organisatie heeft. Dit kan heel verschillend zijn per organisatie. Voor een voorstel inclusief budgetten is het mogelijk om contact met ons op te nemen. Wij maken een offerte op maat voor iedere organisatie.
Kunnen wij je helpen bij jouw digitale marketingstrategie?
- Jouw ‘eigen’ online marketeer
- Meer dan 10 jaar ervaring
- Kennisdeling staat voorop
- Servicegericht & betrouwbaar
- Geen langdurige contracten
- Geaccrediteerd; o.a. Google Partner
- Jouw ‘eigen’ online marketeer
- Meer dan 10 jaar ervaring
- Kennisdeling staat voorop
- Servicegericht & betrouwbaar
- Geen langdurige contracten
- Geaccrediteerd; o.a. Google Partner