In 2023 (H2) heeft de Google EMEA Product Kickoff 2023 plaatsgevonden. In deze Kickoff zijn de volgende product updates besproken: Measurement foundations en Search & X-product Performance Media. Hierin zijn meerdere, interessante ontwikkelingen gepresenteerd. In dit blog worden de ontwikkelingen van Measurement foundations en Search & X-product Performance Media toegelicht. Hiermee is het allemaal duidelijk beschreven zodat jij op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en trends!
Benieuwd naar de vorige Product Kickoff? Bekijk hier de Google EMEA Product Kickoff van 2023 (h2).
Overzicht Google EMEA product Kickoff 2023 (H2)
Measurement Foundations
- Durable Measurement Foundations: GA4 – LAUNCHED
- GA4 User Data Export to BigQuery – LAUNCHED
- Server Side Google Tag Manager (sGTM) – LAUNCHED
- Enhanced Conversions voor Web – OPEN BETA
- Conversion gebaseerde klantenlijsten – LAUNCHED
Geavanceerd meten van Media effectiviteit
- Conversion Lift gebaseerd op gebruikers – OPEN BETA
- Conversion Lift gebaseerd op geografie – WHITELIST (GB/FR/ES/IT/NL/DE)
- GA4 Data-Driven Attributie Credit exports – LAUNCHED
Performance Max
- Performance Max voor hotel doelen – LAUNCHED
- Performance Max voor winkel doelen + lokale inventaris Ads (LIA) formats – LAUNCHED
- Page Feeds support voor Performance Max – LAUNCHED
- Brand Exclusions in Performance Max – LAUNCHED
- Asset group rapportages in Performance Max – LAUNCHED
- Performance Max Search Term Insights Update (Incl. API) – LAUNCHED
- Zoek thema’s in Performance Max – BETA
- NCA High Value Optimization voor Performance Max – BETA
- MCC niveau experimenten voor Performance Max – BETA
- Automatisch gegenereerde assets in Performance Max – LAUNCHED
- Google Display Network Advertentie naar Performance Max experiment – BETA
- URL functie “moet bevatten” in Performance Max – BETA
- Auto-generated Video Ads: Source labeling in Performance Max – LAUNCHED
- Koppen van 5 naar 15 voor Performance Max campagnes – Launched
Search Campagne Updates
- Automatisch gegenereerde koppen en beschrijvingen – LAUNCHED (Engels, Spaans, Portugees, Italiaans, Japans, Duits en Nederlands)
- Nieuw Search Design – GELEIDELIJKE LAUNCH
App Campagne Upgrades
- Adgroup Feed Filtering – LAUNCHED
- Custom Detail Pages – Closed Beta
- SKAN Event integratie – Open Beta
Retail Updates
- Pickup later update – OPEN BETA
- LIA 3rd party pickup – PILOT STAGE
Durable Measurement Foundations (PCM, GA4, 1PD)
Durable Measurement Foundations: GA4 – LAUNCHED
Er zijn nieuwe exportopties voor webconversies gedeeld met Google Ads & Conversion telmethode. Hiermee kan je als adverteerder bij een migratie van Universal Analytics naar Google Analytics 4 het verschil tussen conversies minimaliseren.
Hierbij heb je keuze uit 2 opties:
- een keer per event (aangeraden); hier telt een event als een conversie elke keer dat het gebeurd.
- een keer per sessie; bij deze optie telt het event enkel als een conversie als het binnen de specifieke sessie gebeurt. Deze optie kan je het beste selecteren wanneer het belangrijk is om de conversies te matchen tussen verschillende properties.
Daarnaast is er ook nog een optie om web conversies te delen met Google Ads, hierbij kan je kiezen welke kanelen toegang krijgen tot het verkrijgen van conversie credit bij web conversies. Ook hier zijn twee opties:
- Google Paid channels; alleen betaalde kanalen krijgen conversie credits
- Paid & organische kanalen; beide kanalen krijgen conversie credits, echter zullen enkel de betaalde tentoongesteld worden in je Google Ads account.
GA4 User Data Export to BigQuery – LAUNCHED
Wanneer je gebruikersgegevens exporteert, maakt Analytics twee nieuwe tabellen aan in je BigQuery project: Pseudo ID & gebruikers-ID. Deze export omvat elke gebruiker waarvan de gegevens die dag zijn gewijzigd. Bijvoorbeeld, als een gebruiker een sessie initieert en dus de levenslange waarde van user_ltv.sessions verhoogt, dan wordt die gebruiker meegenomen in de export. Als een gebruiker wordt verwijderd uit een audience omdat hij op deze dag niet meer voldoet aan de inclusievoorwaarde voor de doelgroep (ze hebben bijvoorbeeld de afgelopen 7 dagen geen aankoop gedaan), dan zijn de gegevens van die gebruiker gewijzigd en worden ze meegenomen in de export.
Server Side Google Tag Manager (sGTM) – LAUNCHED
Server Side Google Tag Manager is nu volledig gelijk aan onze gewone Google Tag. Dit betekent dat sGTM nu compatibel is met al onze privacy- en meetfuncties en GA4-functies. We hebben onlangs twee nieuwe, zeer spannende productupdates uitgebracht met de in UI gegevenstransformatie en GA4 Google Signal Compatibiliteit.
- Verzamel gegevens van je website op een enkele root-tag (de Google-tag).
- Stuur deze gegevens naar sGTM en pas ze naar wens aan.
- Stuur gewijzigde data door naar meerdere bestemmingen (GAds, GA4, 3 aanbieders.
Enhanced Conversions voor Web – OPEN BETA
Enhanced Conversions for Web is nu in open bèta voor SA360 voor alle implementatiemethoden (API, Google Tag, GTM, Tealium) en gaat binnenkort naar open bèta voor Google Analytics 4 (Google Tag, GTM, meetprotocol) binnenkort voor Google Analytics 4 (Google Tag, GTM, meetprotocol). De enhanced conversions voor web heeft de accuratie verbeterd om je conversies te meten, daarnaast zijn ook de automated bidding prestaties verbeterd door conversies aan te vullen met first-party data.
Adverteerders kunnen gegevens voor Enhanced Conversies via de volgende methoden verzenden:
- Automatische implementatie (in Google Tag of GTM)
- Google Tag
- Google Tag Manager
- API (Google Ads API of Campaign Manager 360 API)
- sGTM
- Meetprotocol (GA4)
Conversion gebaseerde klantenlijsten – LAUNCHED
Op conversie gebaseerde klantenlijsten zijn Customer Match-lijsten die zijn opgebouwd uit adverteerders first-party gegevens, met name gehashte PII, die is verzameld via Enhanced Conversions. Deze functie vergroot het gebruiksgemak van Customer Match-lijsten en biedt duidelijke voor adverteerders om automatisch doelgroeplijsten te maken op basis van hun gegevens van de eerste partij.
- Verbeterde conversies implementeren
- Schakel conversiegerichte lijsten in via de accountinstellingen in Google Ads.
- Op conversie gebaseerde Customer Match-lijsten worden automatisch gegenereerd en vernieuwd.
- Houd er rekening mee dat het enige tijd kan duren voordat lijsten in aanmerking komen voor activering, afhankelijk van afhankelijk van de hoeveelheid conversies die het account vastlegt.
Geavanceerd meten van Media effectiviteit
Conversion Lift gebaseerd op gebruikers – OPEN BETA
Conversion Lift stelt adverteerders in staat om rigoureus de werkelijke, causale impact van hun campagnes te meten van hun campagnes te meten en de vraag te beantwoorden hoeveel conversies er plaatsvonden omdat gebruikers de advertenties zagen. Conversion Lift in Google Ads biedt adverteerders selfservice toegang (alleen Video & Demand Gen) om Conversion Lift-onderzoeken te maken, haalbaarheid begeleiding en aanbevelingen om de nauwkeurigheid van het experiment te verbeteren en de resultaten van het experiment te bekijken in Google Ads Lift Measurement. U kunt ook Merk-, Zoek- en Conversie Lift meten in dezelfde studie als ze voor alle drie zijn toegestaan.
Je moet minimaal 150 conversies hebben (aanbevolen wordt 15.000+) met behulp van Google Ads conversietracking, en Google beveelt aan Enhanced Conversions te implementeren om de gaten in de conversietracking meet gaten te dichten.
Conversion Lift gebaseerd op geografie – WHITELIST (GB/FR/ES/IT/NL/DE)
Met Google’s Conversion Lift gebaseerd op geografie kunnen adverteerders gecontroleerde experimenten uitvoeren om de causale, incrementele effecten van uw Google-marketingcampagnes te meten, op een kant-en-klare en privacygerichte manier.
Zodra u op de whitelijst staat, gaat u naar de Lift measurement UI om een nieuw experiment op te zetten en de campagnes te kiezen waarmee u wilt testen. Na 8 uur biedt de tool een testscenario met test- en controlegroepen, aanbevelingen en budgetniveaus om uw kansen op statistische significantie te verbeteren aan het einde van de test. Het experiment wordt uitgevoerd en de tests worden geïmplementeerd in de backend. Daarna heb je binnen 2 werkdagen toegang tot de rapportage, met een optionele afkoelperiode van 14 dagen.
Zou je dit willen? Neem contact op met je accountmanager voor meer informatie en om gewhitelist te worden.
GA4 Data-Driven Attributie Credit exports – LAUNCHED
Volledige cross-channelconversietegoeden kunnen nu worden geïmporteerd in Google Ads (zelfs als de laatste niet-directe klik niet afkomstig was van Google Ads), wat leidt tot nauwkeurigere metingen en betere optimalisatie. Voorheen was het exporteren van conversies van GA4 naar Google Ads alleen mogelijk op basis van de laatste klik.
GA4 conversie credits worden nu geëxporteerd op basis van een X-kanaal data-driven attributie. Je kunt vervolgens kiezen hoe Google Ads rapporteert en optimaliseert op basis van deze export (data-driven attributie, Laatste klik). Dit heeft betrekking op kanalen die in aanmerking komen voor data-driven attributie, inclusief EVC’s maar niet Apps.
Performance Max
Performance Max voor hotel doelen – LAUNCHED
Performance Max voor hotel doelen biedt hotelaanbieders een vereenvoudigde set-up en rapportage op accommodatie niveau om hen te helpen beter te profiteren van Google’s AI
- Gebruik geautomatiseerde middelen.
- Verhoog het bereik bij zoeken naar vastgoedgerelateerde resultaten via Hotels Inventory Targeting.
- Meet prestaties met eigendomsspecifieke rapportage.
- Gebruik vooraf ingevulde doelgroephints die zijn afgestemd op het hotel voor targeting.
Performance Max voor winkel doelen + lokale inventaris Ads (LIA) formats – LAUNCHED
Toon winkelinventaris op LIA-winkel formats en optimaliseer voor winkelbezoek of enkel winkelverkoop.
- Adverteerders moeten de GMC feed koppelen aan hun Performance Max voor winkeldoelstellingen campagne en de LIA feed targeten.
- Houd er rekening mee dat deze functie alleen beschikbaar is in landen waar LIA beschikbaar is.
- Aanbevolen wordt dat adverteerders een nieuwe campagne maken bij het toepassen van de GMC feed (vs. toepassen op een bestaande campagne).
- Deze functie verandert niets aan de LIA-functionaliteit.
- Als de adverteerder live is op PLA of LIA in een rSC-campagne, wordt het niet aanbevolen om PMax voor winkel doelen + LIA parallel te draaien met dezelfde inventaris vanwege mogelijke trumping.
Page Feeds support voor Performance Max – LAUNCHED
Adverteerders kunnen nu een feed van URL’s aanleveren om Google geautomatiseerde kennis van de producten en diensten waarop ze moeten adverteren te geven.
Met de final URL-uitbreiding AAN zal de AI van Google begrijpen dat deze URL’s belangrijk zijn, maar de AI beperkt de zoekresultaten niet tot enkel deze URL’s. Met URL-eindpagina UIT beperkt Google’s AI de zoekopdracht tot alleen deze URL’s. Groepeer URL’s met behulp van labels om ze gemakkelijker te kunnen gebruiken in een campagne of asset groep. De tekst assets moeten live staan.
Brand Exclusions in Performance Max – LAUNCHED
Mogelijkheid om zoek- en branded winkelverkeer te blokkeren in Performance Max. Voor verkoop wordt geadviseerd deze functie NIET proactief te gebruiken omdat dit het bereik van uw PMax-campagnes kan beperken.
Deze uitsluitingen zijn van toepassing op zoek- en winkelverkeer in Performance Max.
In tegenstelling tot negatieve zoekwoorden helpen deze uitsluitingen bij het blokkeren van verkeer met duidelijke spelfouten of schrijven in vreemde scripts van de merken die je uitsluit.
Asset group rapportages in Performance Max – LAUNCHED
Door meer assets en asset groups toe te voegen geef je Google’s AI meer data om mee te optimaliseren, hierdoor kan je door middel van gedetailleerde rapportage metrics de performance max beter begrijpen op Asset Group niveau. Echter moet je wel waakzaam zijn voor het verschil tussen maginale ROI en de gemiddelde ROI omdat als je enkel kijkt naar de CPA of de ROAS voor individuele asset groepen binnen een campagne, dan kan dit misleidend zijn.
Je kan dit toepassen door; naar asset groep te gaan, te klikken op de tabel en daar modify columns te selecteren om zo de metrics te bekijken.
Performance Max Search Term Insights Update (Incl. API) – LAUNCHED
Zoekterm inzichten is gelanceerd in de Google Ads API & in de inzichten pagina van Google Ads. Met deze nieuwe inzichten kan de adverteerder de data downloaden en vervolgens de flexibele datum kiezer gebruiken om zo historische data te analyseren. Hiermee kan je gemakkelijk je zoekterm inzichten downloaden voor een custom time frame. Dit stelt je tot de beschikking om de best presterende zoekwoorden te identificeren tegen query categorieën. De inzichten updaten zich dagelijks en bevatten: Search, Shopping & Performance Max campagnes.
Zoek thema’s in Performance Max – BETA
De zoek thema’s helpen performance Max campagnes om plaatsingen te herkennen waarvan de AI het niet als een mogelijkheid zou ervaren, terwijl dit in realiteit wel goede plaatsingen zouden kunnen zijn. Je kan als adverteerder maximaal 10 thema’s toevoegen met de volgende restricties:
- maximaal 10 woorden
- Maximaal 80 karakters
- Geen speciale symbolen
- Goedgekeurd door de Google Ads Policies
- Voeg zoveel mogelijk informatie over je bedrijf om zo de AI zoveel mogelijk learnings mee te geven.
Huidig is deze Beta gepauzeerd omdat er niet genoeg whitelisted testers zijn, echter kan je via je Google Rep. Op de whitelist geplaatst worden om deze functie uit te proberen.
NCA High Value Optimization voor Performance Max – BETA
Deze functie geeft adverteerders de kans om de campagne nieuwe klanten aan te trekken op basis van “high predicted LTV” en hiermee de campagne te optimaliseren op basis van deze data in plaats van bestaande klanten. Adverteerders kunnen klantenlijsten delen of een segment van de “high value customers” om dit van toepassing te laten gelden. Adverteerders kunnen NCA voor online verkopen doelstellingen met aankoop conversie doelen instellen. Wanneer je hier gebruik van wil maken, neem dan contact op met je Google vertegenwoordiger om zo op de whitelist geplaatst te worden.
MCC niveau experimenten voor Performance Max – BETA
Deze feature geeft adverteerders de mogelijkheid om Performance Max experimenten te doen voor verschillende accounts tegelijk. MCC experimenten zijn mogelijk te gebruiken voor Uplift experimenten voor campagnes zonder GMC en ook voor PMax vs standaard shopping experimenten voor campagnes met een GMC feed. Hiervoor waren PMax experimenten alleen mogelijk voor 1 account. Maar huidig is dit dus mogelijk voor meerdere accounts. Het is echter nog in bèta, dus mocht je dit willen toepassen. Neem dan contact op met je Google Account Manager om een whitelist te krijgen.
Automatisch gegenereerde assets in Performance Max – LAUNCHED
Automatisch gegenereerde assets geeft adverteerders de keuze om het systeem extra assets te laten maken gebaseerd op de beste presterende assets. Tevens identificeert het de best presterende landingspagina’s gebaseerd op query intenties. Deze setting kan je vinden in het editpaneel onder de “automatically created assets” sectie of bij campagnes settings. Deze setting zal bij standaard aan staan tenzij je een final URL extensie hebt die uit staat. Deze dienen dus beide aan te staan, mocht je dit willen toepassen.
Google Display Network Advertentie naar Performance Max experiment – BETA
Alle gebruikers die in aanmerking komen voor deze test kunnen via een experiment tool alle Google Display Advertentie upgraden naar een Performance Max campagne. Google geeft aan dat de campagne een boost van +20% zal krijgen in conversies onder een zelfde (CPA)
In eerste instantie zal het experiment een A/B test zijn waarmee je kan testen of het voor jou specifieke campagne van toegevoegde waarde zal zijn, hierna, mits de resultaten positief zijn. Kan je de campagne gemakkelijk daadwerkelijk upgraden.
URL functie “moet bevatten” in Performance Max – BETA
Momenteel is Beta, introduceert Google de URL “moet bevatten” functie om adverteerders meer optimalisatie mogelijkheden te geven zodat producten & services beter naar voren kunnen komen. Hiermee kan je zowel positief als negatief targeten in Performance Max.
De functie laat adverteerders restricties opgegeven in de final URL & webpagina’s voor url_contains. Zoals bij Nike: Url Contains = Air-Max. Nu zullen enkel URL’s met “air-max” gebruikt worden. Dit kan toegepast worden door “Text Asset Automation” aan te zetten. Retail Pmax campagnes met GMC feeds worden momenteel nog niet ondersteund met deze feature.
Auto-generated Video Ads: Source labeling in Performance Max – LAUNCHED
Met deze functie kan je video assets die automatisch zijn gegenereerd gemakkelijk labelen zodat je kan identificeren in de “source” kolom of het systeem dat deze heeft gemaakt. Echter is hierbij een sitenote: Het systeem zal auto-generated video advertenties stoppen wanneer je weer een eigen video toevoegt.
Koppen van 5 naar 15 voor Performance Max campagnes – Launched
De titel spreekt relatief voor zich, het aantal koppen in een Performance Max asset group is verhoogd van 5 naar 15 koppen. Hiermee is er meer creatieve vrijheid tot het maken van combinaties om zo prestaties te verbeteren. Dit is direct toegankelijk voor alle gebruikers.
Search Campagne Updates
Automatisch gegenereerde koppen en beschrijvingen – LAUNCHED (Engels, Spaans, Portugees, Italiaans, Japans, Duits en Nederlands)
Door deze functie aan te zetten bij Campagne settings > Automatisch gegeneerde assets > “Create ads using Google Ads- Generated assets in combination with assets I provide” kan je Google je laten assisteren in het maken van koppen en beschrijven. Google zal op basis van ingevoerde data, zelf koppen en beschrijvingen gaan maken op basis een voorspelling wat het beste zal presteren. Je kan vervolgens bij “View Asset Details” kijken welke combinaties gemaakt worden, en tevens kijken welke automatisch gemaakt zijn.
Nieuw Search Design – GELEIDELIJKE LAUNCH
Google komt met een nieuw design voor de Google Ads interface waarmee ze zelf aangegeven het gemakkelijker te maken tot het groeperen van functionaliteiten, zoals:
- Insights & Reports
- Audiences, Keywords & Content
Google raad aan om alvast te kijken naar het design om jezelf er bekend mee te maken.
App Campagne Upgrades
Adgroup Feed Filtering – LAUNCHED
Adverteerders worden in de mogelijkheid gesteld om een feed per campagne toe te voegen om zo de machine learning te sturen door middel van targeting en dynamische ad rendering. Met de introductie van adgroup filtering, kunnen adverteerders nu filteren en een subset van items selecteren voor elke adgroup. Deze feature geeft de mogelijkheid om adgroup te thematiseren en feed items zo goed mogelijk te matchen met de creatives. Dit is mogelijk bij de Brand of Product type feeds en daarnaast moet je in bezit zijn van een Google Merchant Center feed, ook moet de feed 6+ items bevatten nadat de filters zijn toegevoegd.
Custom Detail Pages – Closed Beta
Ads-targeted Custom Detail pagina’s is een nieuwe tool om hogere CVR’s mee te genereren voor clients door middel van het linken van custom landingspaginas naar App campagnes. Het geeft een consistente ad-to-app journey op zowel IOS als Android. Het stelt adverteerders in staat om custom versies van app details pagina’s in de App Store als de Google Play store te maken door promotionele assets (zoals: app titel, beschrijvingen, icon, screenshots en andere grafische assets) te tonen en deze te targeten op specifieke doelgroep segmenten. Deze beta is huidig alleen op Play Console (Android) maar zal later ook uitbreiden. Het is momenteel onduidelijk in welk termijn of hoe je hier toegang tot kan krijgen.
SKAN Event integratie – Open Beta
De SKAN Conversie Value bieding Beta is een mogelijkheid voor gebruikers om gebruik te maken van het SKAdNetwork Conversie Value Schema as een factor voor biedingen op iOS ACI tCPA & tROAS campagnes. Deze technologie heeft mogelijk voordelen voor App campagnes die gebruik maken van SKAN conversie value signalen voor optimalisaties.
Hoe werkt het?
- Adverteerders zetten een SKAN conversie value schema op in 3P traacker or Firebase
- Adverteerders optimaliseren vervolgende Google Ads campagnes op basis van de 3P/ Firebase events die de SKAN Value Schema’s tentoonstellen
- Het Google Ads algoritme gebruikt de data van conversies van de SKAN conversie value schema’s en gebruikt deze om de modellen zo af te stemmen om de tCPA/ tROAS te verbeteren.
Retail Updates
Pickup later update – OPEN BETA
Deze optie maakt het mogelijk om in Google Shopping een aankoop te doen van een product die niet in stock is, maar wel binnen een paar dagen naar de desbetreffende winkel geshipped kan worden, aan te kopen. Hiermee kan je store pickup als optie aanbieden, extra (online) conversies hebben en het zorgt ervoor dat je geen lokale inventory advertenties nodig hebt.
LIA 3rd party pickup – PILOT STAGE
Deze nieuwe pilot maakt het mogelijk om de informatie van een derde partij op te geven zodat de derde partij de pickup kan realiseren. Hieronder staat een afbeelding hoe dat in zijn werk zou moeten gaan.