Op woensdag 23 maart 2023 heeft de Google EMEA Product Kickoff 2023 plaatsgevonden. In deze Kickoff zijn de volgende product updates besproken: Measurement Solutions, Search & X-product Performance Media en Video & Display Media. Hierin zijn meerdere, interessante ontwikkelingen gepresenteerd. In dit blog worden de ontwikkelingen van Measurement Solutions en Video & Display Media toegelicht en in deel 2 is het gedeelte Search & X-product Performance Media uitgewerkt. Hiermee is het hopelijk allemaal duidelijk beschreven zodat jij op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en trends! 

Overzicht Google EMEA product Kickoff 2023

Measurement Solution

  • Op conversie-gebaseerde doelgroepen met ‘First-Party Data & Customer Match’
  • Enhanced conversions voor leads
  • Google Analytics 4 – Item Scoped Custom Dimensions & Custom Channel Groups
  • External Conversion Lift User Based – Video Action
  • Marketing Mix Modeling

Video & Display Media

  • Brand Lift (Mastheads & Display)
  • Coviewing metrics
  • Email notificaties
  • Video actie planning & voorspellen in Reach Planner Google Ads
  • Centralised Inventory Management – Central Partner Workspace
  • Display & Video 360 Instant Deals

Search & X-product Performance Media (Deel 2)

  • Performance Max
  • Performance Planner
  • Page feeds
  • Merkuitsluitingen op campagne-level
  • Nieuwe doelstelling voor klantenwerving
  • NCA met optimalisatie van hoge waarden
  • Winkelverkooprapportage en bieden – Performance Max
  • Support in SA360 – Performance Max
  • Upgrades voor Smart Shopping en lokale campagnes
  • Performance Max voor reisdoeleinden
  • Vooral ingevulde activa & keywords
  • Aanbevolen budgetten
  • Interaction to Next Paint
  • Deep Link Impact Calculator
  • Deep Link Impact Validator
  • App campagnes voor betrokkenheid (ACe)
  • Optiscore voor apps
  • On Device Conversion Measurement
  • Cart Data
  • Store Sales Automatic Dynamic Reporting
  • Auto-Feed Crawl/Pixel
  • Pickup later for Online Feed & LIA feed
  • Travel Carousel Formats

Measurement Solution

Op conversie-gebaseerde doelgroepen met ‘First-Party Data & Customer Match

Door op conversie gebaseerde doelgroep lijsten in te schakelen in Account instellingen, worden automatisch klantsegmenten gegenereerd die specifiek zijn voor uw bedrijf, zolang Enhanced Conversions for Web is geïmplementeerd.

Deze lijsten worden in real-time bijgewerkt, zodat uw gegevens segmenten de meest actuele informatie over uw klanten weergeven.

Dit product helpt marketeers omdat ze hierdoor eenvoudig doelgroep lijsten kunnen maken en first-party gegevens up-to-date kunnen houden. Hierdoor kunnen marketeers prestaties verbeteren, hun klanten opnieuw betrekken en rijke signalen geven aan de AI van Google.

Enhanced conversions voor leads

Enhanced conversions voor lead biedt een simpele manier om offline data te importeren in Google Ads voor value based bidding, waarbij wordt uitgegaan van de adverteerder verstrekte gehashte PII-gegevens. Hieronder staan nog een aantal belangrijke punten:

  • Het moet geïmplementeerd worden met een Google Ads Tag.
  • Enhanced conversions voor leads maakt het mogelijk om offline waarde te importeren tot 63 dagen na de conversie.
  • In 2023 biedt het ondersteuning voor Consent modus en Enhanced Conversions modelling.
  • Hiernaast biedt het in 2023 ondersteuning voor cross-device, ITP/ETP, ‘view through conversions’ en ‘engaged view conversersions modelling’.

Lees meer over Enhanced conversions (voor web en leads)

Google Analytics 4 – Item Scoped Custom Dimensions & Custom Channel Groups

Item Scoped Custom Dimensions & Custom Channel Groups

Item Scoped Custom Dimensions helpt adverteerders bij het vastleggen van extra informatie in hun proces in Ecommerce. Custom Channel Groups stellen adverteerders in staat hun mediakanalen effectief te categoriseren.

In het eerste kwartaal komen de volgende features: 

  • Item Scoped Custom Dimensions: Retailers kunnen vastleggen of een product op voorraad is of niet. Hiernaast kunnen reis klanten route informatie of andere add-ons volgen.
  • Custom Channel Grouping: Het wordt mogelijk om Channel Groups te customizen naar de bedrijfsbehoeften. Dit wordt met terugwerkende kracht toegepast en het is beschikbaar in core reporting, Attributuin & Explore Module.

Reporting Enhancements

Reporting Enhancements is geïntroduceerd om adverteerders te helpen met gegevenskwaliteit en precisie om sneller inzicht te krijgen in hun Analytics-gegevens. Hiermee wordt er gebouwd naar meer gelijkheid met Universal Analytics.

Feature omschrijving:

  • Behavioral Modelling beschikbaar in Real Time rapporten.
  • Gegevenskwaliteits pictogram op het individuele kaartniveau: Toont nu precies welke bericht van toepassing zijn op elke kaart in een rapport.
  • Een nieuw ‘row message’in het pictogram voor gegevenskwaliteit:
    • Optie op kardinaliteit limieten te verlagen of te elimineren.
    • Optie om met één kik hetzelfde rapport te maken in Explore.
    • 360 properties hebben ook toegang tot uitgebreide gegevenssets, waardoor je tot 100 rapporten per eigenschap kunt markeren als hoge prioriteit, waarbij row wordt verwijderd wanneer ze worden gevlagd.
  • Nieuwe steekproefcontroles voor Google Analytics 360 properties voor snellere en meer gedetailleerde resultaten.
  • Landingspagina rapport, filters in detail rapporten, eCommerce dimensies in verkenningen en Data API.

External Conversion Lift User Based – Video Action

Dit product meet de causale impact van je campagnes en geeft een rigoureus antwoord op de vraag: Hoeveel conversies vonden plaats omdat gebruikers de advertenties zagen?

Productomschrijving:

  • Externe zelfbediening voor jou om Conversion Lift experimenten te ontwerpen en te lanceren op jouw video campagnes.
  • Aanbevelingen over de haalbaarheid van het experiment vertellen je hoe waarschijnlijk het is dat het experiment overtuigende resultaten oplevert en wat je moet doen om de haalbaarheid van het experiment te verbeteren.
  • In-UI rapportage toont je de door je campagnes gegenereerde lift op geaggregeerd niveau, maar ook uitgesplitst naar demografische en conversie categorie & actie, wat kan helpen om je campagnes verder te optimaliseren.

Lees meer over Conversion Lift

Marketing Mix Modeling

Reach & Frequency Data

Met deze gegevens kan je het effect van bereik en frequentie op uw Google media ROI begrijpen en het optimale bereik en de optimale frequentie vinden om de efficiëntie en effectiviteit te maximaliseren.

Productomschrijving:

  • De MMM-datafeed van Google biedt MMM (Marketing Mix Modeling) aanbieders en adverteerders geaggregeerde klikken, vertoningen en kosten voor een geselecteerde groep campagnes.
  • Met het MMM-gegevens platform kan je Google-verkoopteam gegevens valideren voordat ze worden verzonden, zodat ze volledig accuraat zijn en klaar om in het model te worden opgenomen.
  • Tijdens het proces van gegevensvalidatie kan jouw verkoopteam groepen campagnes selecteren en bereik- en/of frequentiegegevens voor de campagnes versturen.

Self-Onboarding Platform and Automated Recurring Requests

Vraag Google MMM-data aan en volg de status van je data aanvragen. Geautomatiseerde terugkerende verzoeken leveren Google MMM-data volgens jouw schema, waardoor het verzamelen van data wordt vereenvoudigd.

Productomschrijving:

Externe UI waartoe adverteerders via een e-mail link toegang hebben, meerdere gebruikers kunnen toevoegen en MMM voor hun merken kunnen aanvragen. Vervolgens kunnen ze de aanvragen volgen en gegevens rechtstreeks via het platform ontvangen.

Video & Display Media

Brand Lift (Mastheads & Display)

Brand Lift on Mastheads

Marketeers kunnen hierdoor begrijpen hoe grootschalige advertentieformaten de prestaties op het gebied van reclameherinnering en -bewustzijn kunnen verbeteren.

Brand Lift

Brand Lift for Display (DV360)

Een combinatie van video en display verhoogt de prestaties op het gebied van merkwaarde met 2,7x. Doordat dit gemeten kan worden, kan dit worden geoptimaliseerd.

Productomschrijving:

  • Minimaal budget 15k dollars/28 dagen per enquêtevraag.
  • Exclusief het terughalen van advertenties.
  • Non-O&O, AdX en 3P inventaris uitwisselen

Coviewing metrics

Door ‘Coviewing metrics’ komen marketeers achter de daadwerkelijke impact die hun video advertentiecampagnes met CTV-targeting hebben om te plannen en te optimaliseren voor een volledig effect.

Dit product is alleen voor CTV, geen enkel ander apparaat. Hiernaast is het gevalideerd door enquêtes en 3P-panels. 

Email notificaties

Je krijgt vanaf Q1 in 2023 e-mails wanneer je enquêtes succesvol of zonder resultaat zijn beëindigd, om tactieken te optimaliseren, budgetten te verschuiven en opnieuw te meten. Je krijgt updates wanneer een onderzoek is afgerond (met of zonder resultaten) en wanneer er een verandering in aanmerking aan het komen is.

Video actie planning & voorspellen in Reach Planner Google Ads

Marketeers kunnen door middel van Video Action planning & forecasting in Reach Planner voor het eerst in de tool prognoses maken voor conversies.

Productomschrijving:

Nauwkeurig plannen van Youtube & Google Video Partner prognoses voor Conversies, views, bereik en impressies op basis van statistieken in 60+ markten wereldwijd, sprekend in de taal van de marketeer van in-demo doel, bereik & frequentie, met:

  • Uniek bereik in mensen (geen cookies)
  • Over apparaten (mobiel + desktop + connected TV)
  • Inclusief co-viewed impressies
  • TRP- en CPP-berekeningen
  • Voor de merkformaten van Google
  • En demografische gegevens of Google-publiek

Centralised Inventory Management – Central Partner Workspace

Efficiënt beheren en volgen van dealuitgaven bij DV360-partners

  • Programmatische teams: deals centraal beheren 
  • Investment Leads: Track publisher uitgaven cross partner

Productomschrijving:

  • Centraliseert deal creatie, beheer en rapportage workflows in een nieuw DV360 partner type dat alle andere agency partners koppelt in een enkele weergave in het platform.
  • Toegang tot nieuwe cross partner deal workflows in ‘My Inventory’ en toegang tot een nieuwe module genaamd ‘My publishers’, waarmee je publishers kunt aanmaken, alle cross-agency deals die aan een publisher zijn gekoppeld kunt bekijken, de levering van elke deal op één plek kunt monitoren en geautomatiseerd visueel inzicht krijgt in de uitgaven.

Display & Video 360 Instant Deals

Hiermee kunnen marketeers onmiddellijk een op maat gemaakte packaged deal inventaris bouwen met behulp van nieuwe en unieke, sell-side audience en contextuele signalen.

Productomschrijving:

Een nieuwe manier van kopen binnen Display & Video 360 die deal curatie automatiseert en klanten in staat stelt om aangepaste “pakketten” van inventaris te creëren met behulp van nieuwe sell-side signalen die we in DV360 hebben gebracht voor directe targeting in het deal setup proces. Wat zijn deze signalen?

  • Verschillende unieke contextuele en publiek signalen die niet algemeen beschikbaar zijn in open veilingen, met een focus op formaten zoals CTV en audio.
  • Is bestendig om verder te gaan dan de afschrijving van third-party cookies (3PCD)

Google EMEA Product Kickoff

Dit waren de, door ons geselecteerde, belangrijkste punten van dit evenement. Het evenement is onderverdeeld in drie categorieën: Measurement Solutions, Search & X-product Performance Media en Video & Display Media. Deel 2 over het evenement nog niet gelezen? Klik dan hier! Er zijn dus nog genoeg interessante en relevante updates. Ben je benieuwd naar deze updates en overige product-kickoffs? 

Hou dan de blogpagina van MondoMarketing in de gaten!

Een succesvolle campagne opzetten!

Met ruim 10 jaar aan ervaring is MondoMarketing gespecialiseerd in het opzetten van digital marketing campagnes. Deze campagnes kunnen organisaties helpen een beter resultaat te behalen. Wil je meer informatie over digital marketing campagnes of erachter komen hoe zo’n campagne jouw organisatie kan helpen? Neem dan contact met ons op!