Op woendag 23 maart 2023 heeft de Google EMEA Product Kickoff 2023 plaatsgevonden. In deze Kickoff zijn de volgende productupdates besproken: Measurement Solutions, Search & X-product Performance Media en Video & Display Media. Hierin zijn meerdere, interessante ontwikkelingen gepresenteerd. In dit blog worden de ontwikkelingen van Search & X-product Performance Media toegelicht en in deel 1 is het zijn de ontwikkelingen van Measurement Solutions en Video & Display Media uitgewerkt. Hiermee is het hopelijk allemaal duidelijk beschreven zodat jij op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en trends!
Overzicht Google EMEA product Kickoff 2023
Measurement Solution (Deel 1)
- Op conversie-gebaseerde doelgroepen met ‘First-Party Data & Customer Match’
- Enhanced conversions voor leads
- Google Analytics 4 – Item Scoped Custom Dimensions & Custom Channel Groups
- External Conversion Lift User Based – Video Action
- Marketing Mix Modeling
Video & Display Media (Deel 1)
- Brand Lift (Mastheads & Display)
- Coviewing metrics
- Email notificaties
- Video actie planning & voorspellen in Reach Planner Google Ads
- Centralised Inventory Management – Central Partner Workspace
- Display & Video 360 Instant Deals
Search & X-product Performance Media
- Performance Max
- Performance Planner
- Page feeds
- Merkuitsluitingen op campagne-level
- Nieuwe doelstelling voor klantenwerving
- NCA met optimalisatie van hoge waarden
- Winkelverkooprapportage en bieden – Performance Max
- Support in SA360 – Performance Max
- Upgrades voor Smart Shopping en lokale campagnes
- Performance Max voor reisdoeleinden
- Vooral ingevulde activa & keywords
- Aanbevolen budgetten
- Interaction to Next Paint
- Deep Link Impact Calculator
- Deep Link Impact Validator
- App campagnes voor betrokkenheid (ACe)
- Optiscore voor apps
- On Device Conversion Measurement
- Cart Data
- Store Sales Automatic Dynamic Reporting
- Auto-Feed Crawl/Pixel
- Pickup later for Online Feed & LIA feed
- Travel Carousel Formats
Search & X-product Performance Media
Performance Max
Performance Max is een hulpmiddel om hetgeen wat je investeert het ook daadwerkelijk waard te maken. Door Performance Max effectief toe te passen, verhoog je je ROI en je conversies. Adverteerders die Performance Max gebruiken, converteren gemiddeld 18% meer conversies met een vergelijkbare kost per actie.
Performance Max gebruikt Google’s AI conversies in Google Ads inventory te helpen vermenigvuldigen. Het gebruik Google’s AI op drie manieren:
- Betere inzichten
- Betere ‘testing-tools’ & middelen om AI te sturen
- Betere integraties & consolidatie
Inzichten pagina voor Performance Max
Door de inzichten pagina van Performance Max kunnen marketeers de inzichten krijgen. Deze inzichten moeten ze begrijpen en hierdoor snel hun campagne prestaties verbeteren. De inzichten die beschikbaar zijn, zijn de volgende:
- Performance shifts & Auction insights
- Search Terms
- Search Trends & Demand forecasts
- Assets
Performance Planner
De Performance Planner anticipeert op veranderingen in de vraag van de markt. Door ‘Google auction data signals’ te gebruiken kan je ROI aanzienlijk stijgen. Je kan 18 maanden vooruit plannen.
Nieuwe test oplossingen voor Performance Max
Er zijn twee nieuwe oplossingen om je te Performance Max te helpen testen vergeleken met je vorige manier:
- ‘Test vs Standard Shopping Campaign’ om te begrijpen waarom je een upgrade zou moeten overwegen naar Perfomance Max
- ‘Test uplift from running Performance Max’ door A/B-experimenten uit te voeren om veranderingen in conversies of conversiewaarde te meten wanneer PMax-campagnes worden toegevoegd als aanvulling op andere vergelijkbare campagnes.
Page feeds
Dit product is gemaakt omdat er vraag was naar verbeterde targeting op paginaniveau voor pmax-campagnes. Dit is momenteel nog een beta-product. In de komende maanden zal je in staat zijn om een feed met pagina-URL’s te uploaden om je resultaten te verfijnen wanneer je de functie voor het uitbreiden van de uiteindelijke URL gebruikt. De functie werkt met beide opties voor het uitbreiden van de uiteindelijke URL AAN/UIT
Merkuitsluitingen op campagne-level
Marketeers krijgen extra merk veiligheid en controles met PMax op een geselecteerde voorraad.
Productomschrijving:
- Bepaal met welke merken jouw campagne overeenkomt – inclusief je eigen merk – met merkuitsluitingen op campagneniveau.
- Merkuitsluitingen zijn van toepassing op zoek- en winkelverkeer in PMax.
- Pas verschillende uitsluitingen toe voor elke campagne of gebruik gedeelde lijsten voor meerdere PMax-campagnes.
- Zoek merknamen in de gebruikersinterface en voeg ze toe aan de uitsluitingslijst.
Nieuwe doelstelling voor klantenwerving
Met dit product optimaliseer je voor nieuwe klant, naast het maximaliseren van de verkoop.
Hoe werkt het?
Selecteer jouw klantenlijsten, stel de klantacquisitie waarde in en je campagne wordt geoptimaliseerd voor nieuwe klanten. Krijg rapportage voor waarde van nieuwe versus terugkerende klanten.
- Nieuwe klantwaarde modus: biedt hoger voor nieuwe klanten dan bestaande
- Nieuwe klant modus: biedt alleen op nieuwe klanten
NCA met optimalisatie van hoge waarden
Hiermee werf je nieuwe klanten met een hoge voorspelde levenslange waarde voor jouw bedrijf, terwijl je optimaliseert voor regelmatige nieuwe klanten.
Productomschrijving:
Adverteerders delen klantenmatch-lijst(en) van gesegmenteerde waardevolle klanten op basis van de waarde voor hun bedrijf in de loop van de tijd, naast het instellen van de waarde voor het werven van nieuwe klanten voor hoog en regelmatig en je campagne wordt geoptimaliseerd voor zowel waardevolle nieuwe klanten als regelmatige nieuwe klanten .
Winkelverkooprapportage en bieden – Performance Max
Bereken de werkelijke waarde van het rendement op advertentie-uitgaven (ROAS) van jouw campagnes voor maximale prestaties die aankopen in de winkel stimuleren.
Product beschrijving:
- Bied en rapporteer om conversie acties voor winkelverkopen voor je winkel- of omnichannel doelen.
- Geschiktheid: je moet een detailhandelaar zijn of een restaurant in een markt met rapportage over winkelbezoeken en voldoen aan onze privacy drempels.
Upgrades voor Smart Shopping en lokale campagnes
Smart Shopping Campaings to PMax
Slimme Shopping-campagnes Upgraden naar PMax voor SA360-adverteerders die met succes zijn gemigreerd naar de nieuwe SA360-ervaring, zal dit jaar in batches plaatsvinden, met een eenvoudige 1-klik SSC naar PMax-upgradetool die wordt uitgebracht nadat SA360-bieden is gemigreerd nadat ze in aanmerking zijn gekomen.
Local Campaigns to PMax
Upgrade moet worden voltooid tegen het einde van Q2’23. De tool zelf upgraden, 1-klik tool is geopend. De automatische upgrades worden op 4 april gelanceerd. Met functie pariteit tussen LC en PMax voor winkel doelen, zijn er nu nieuwe LC-creatie in de toekomst.
Performance Max voor reisdoeleinden
Geautomatiseerde, op doelen gebaseerde campagnes worden weergegeven in Google-netwerken met property specifieke items en doelgroepen.
Naast de PMax-functionaliteit kunnen hotel adverteerders met PMax for Travel Goals:
- Geautomatiseerde assets gebruiken
- Het bereik vergroten op Search naar vastgoed gerelateerde resultaten via Hotels Inventory Targeting
- De prestaties meten met een vastgoed specifieke rapportage
- Vooraf ingevulde doelgroep hints die overeenkomen met het hotel voor targeting gebruiken
Vooral ingevulde activa & keywords
Dit product vereenvoudigt de planning van nieuwe campagnes door de budget- en verkeersschattingen (& wijzigingen) voor verschillende zoekwoorden te geven. Het product is al gelanceerd.
Aanbevolen budgetten
Dit product biedt het aanbevolen budgetbedrag en de optimalisatie score op basis van de geleverde targeting, advertenties en items. Dit product is ook al gelanceerd.
Interaction to Next Paint
Dit product helpt marketeers door betere gebruikerservaringen te creëren bij het navigeren op een pagina, aangezien site-eigenaren het kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat hun pagina’s responsief zijn.
Product beschrijving:
- Vertegenwoordigt de algehele reactietijd van een pagina door alle interactie met een pagina te meten
- Om ervoor te zorgen dat je gebruikerservaringen levert met een goede responsiviteit, is een goede drempel om te meten het 75e percentiel van het laden van pagina’s dat in het veld is geregistreerd, gesegmenteerd over mobiele en desktop apparaten:
- Onder of op 200 milliseconden betekent dat je pagina goed reageert.
- Meer dan 200 milliseconden en minder of bij 500 milliseconden betekent dat de responsiviteit van je pagina moet worden verbeterd.
- Meer dan 500 milliseconden betekent dat je pagina slecht reageert.
Deep Link Impact Calculator
Dit product biedt een lijst met alle ontbrekende web-URL’s die je zou moeten overwegen om als deep links te implementeren (met name app-links voor Android en Universal Links voor iOS), en de gemiste kans als je deze niet implementeert.
Hoe werkt dit?
- Identificeer de URL’s die je moet implementeren als app-links (Android) en universele links (iOS) in jouw apps.
- Identificeer je huidige uitgaven dekking voor mobiel verkeer.
- Krijg inzicht in gemiste kansen en hoeveel conversies je nog meer kunt genereren door ontbrekende deep links te implementeren.
- Download of stuur een rapport voor eenvoudigere documentatie en delen met relevante belanghebbenden in jouw organisatie.
Deep Link Impact Validator
Met dit product kan je deeplinks valideren voor jouw gehele app of een specifieke app-link of aangepast schema binnen jouw app. Met behulp van de tool kan je een gedetailleerd rapport bekijken, verzenden en downloaden met alle controles die de tool op jouw link heeft uitgevoerd en hoe de gemiste configuraties moeten worden hersteld.
Product beschrijving:
- Valideer je volledige mobiele app of een specifieke link.
- Begrijp de fixes die je moet aanbrengen, zodat al jouw koppelingen correct zijn geconfigureerd.
- Download of verzend het rapport voor eenvoudigere documentatie en delen met relevante belanghebbenden in jouw organisatie.
- Breng de nodige wijzigingen aan in jouw app en website.
App campagnes voor betrokkenheid (ACe)
Dit product biedt je een oplossing om je te concentreren op waarde, waardoor je jouw bestaande en meest waardevolle gebruikers kunt activeren en koesteren en jouw inspanningen voor levenscyclus marketing kunt stimuleren.
Product beschrijving:
- Volledig door AI aangedreven campagnes die worden weergegeven op meerdere Google-sites en gericht zijn op gebruikers die jouw app hebben gedownload, waarbij ze worden aangemoedigd om een specifieke in-app-actie uit te voeren.
- App-campagnes voor betrokkenheids doelstellingen zijn het verbeteren van klantbehoud en inkomsten op lange termijn door het aantal actieve gebruikers te verhogen, verkopen te genereren en het klantverloop te verminderen.
- Uit Google’s gegevens blijkt dat terugkerende gebruikers een LTV hebben die 50% hoger is dan die van nieuwe, en met app-campagnes voor engagement kan je deze waardevollere klanten bereiken, betrekken en converteren.
Optiscore voor apps
Dit product is de primaire bron van gepersonaliseerde aanbevelingen voor alle app-adverteerders, om de algehele prestaties te verbeteren en langetermijndoelstellingen te bereiken.
Product beschrijving:
- Maakt gebruik van automatisering om je gepersonaliseerde en realtime aanbevelingen te geven die zijn afgestemd op de prestaties van jouw account.
- Helpt je prioriteiten te stellen voor de acties die de meeste impact hebben op jouw bedrijf en groei stimuleren.
- Ondersteunt de uitvoering om meerdere activiteiten efficiënt te beheren en automatiseert processen op grote schaal.
On Device Conversion Measurement
Dit product verbetert de algehele kwaliteit van Google’s conversie modellering voor klanten in Google’s eigen en beheerde apps voor iOS.
Product beschrijving:
- Conversiemeting op het apparaat voor iOS is een op privacy gerichte oplossing om nauwkeurigere conversiemeting mogelijk te maken door deterministische gegevens te vergroten.
- Het is afhankelijk van het matchen van jouw 1P-gegevens op het apparaat, waarbij noch de adverteerder, noch Google ooit de individuele converterende gebruiker kunnen identificeren.
- Biedt onze conversie modellen een extra bron van grondwaarheid, die van nature deterministisch is, met als doel de algehele kwaliteit van onze conversie modellering te verbeteren.
Cart Data
Dit product wordt gelanceerd in Q3 van 2023. Dit product zorgt voor een grotere winstgevendheid van Google Ads door middel van op winst gerichte rapportage en optimalisatie.
Product beschrijving:
- Begrijp welke producten een hoge AOV veroorzaken
- Signaleren van cross- en upselling-mogelijkheden
- Bekijk welke producten/merken/categorieën/campagnes de winstgevendheid stimuleren
- (TBC) A/B-test campagnes voor het optimaliseren van de winst
Meer lezen over Cart Data
Store Sales Automatic Dynamic Reporting
Dankzij dit product is het nu eenvoudiger dan ooit om de omzet invloed van jouw Google Media in de winkel te meten.
Product beschrijving:
In aanmerking komende klanten kunnen automatisch dynamische gemiddelde bestelwaarden ontvangen voor hun winkelverkopen.
- AOV wordt dynamisch gemodelleerd met behulp van ontvangstbewijzen voor opinie beloningen van Google, tot op trefwoord niveau.
- Stelt adverteerders in staat om de variërende AOV voor winkelverkopen voor voorraad rechtstreeks in hun Google Ads-rapportage te begrijpen, zonder dat ze 1P-gegevens hoeven te uploaden.
- Gebruik deze automatische dynamische rapportage om te bieden op winkelverkopen met ‘Omnichannel Bidding’.
Auto-Feed Crawl/Pixel
Deze nieuwe functie maakt automatisch een voorraad feed voor advertenties met informatie over de winkelvoorraad, waardoor de onboarding-tijd wordt verkort.
Verkopers die in aanmerking komen voor de etalage van een handelaarshotel basis/volledig (oftewel beschikbaarheid in de winkel op hun website), kunnen Google hun website laten crawlen of een pixel implementeren om een geautomatiseerde feed met informatie over de winkelvoorraad te laten maken.
De verkopers die in aanmerking komen kunnen contact opnemen met hun Google POC om hun account op de toelatingslijst te krijgen voor nieuwe Auto-feed opties.
Pickup later for Online Feed & LIA feed
Dit product is momenteel een open beta en dit product stimuleert zowel e-commerce als offline verkoop door omnichannel uitvoeringsopties te promoten.
- Gebruik ‘Pickup later’ voor je (online) primaire feed als je geen advertenties met informatie over de winkelvoorraad weergeeft of om nooit op voorraad zijnde, alleen online voorraad te promoten die naar de winkel kan worden verzonden.
- Gebruik ‘Pickup later for LIA’ om voorraad die niet op voorraad is te promoten en die binnen een paar dagen naar de winkel kan worden verzonden.
Travel Carousel Formats
Dit product helpt marketeers omdat het het voor partners gemakkelijker maakt om hun producten onder de aandacht te brengen en de overweging te stimuleren via het carrousel formaat, met rijke inhoud zoals afbeeldingen, beoordelingen, prijzen, recensies en partnernamen.
Product beschrijving:
- Formaten worden bovenaan de SERP weergegeven voor zoekopdrachten naar het bestemmings hotel en bestemming ‘Dingen om te doen’.
- De carrousels tonen meerdere adverteerders en aanbiedingen in de carrousel, met één aanbieding en adverteerder per kaart en klikken op deze carrousel leiden gebruikers rechtstreeks naar de partner website.
- Vooruitblikkend: de dekking voor deze carrousel eenheden uitbreiden door uit te breiden naar nieuwe markten en apparaten.
Google EMEA Product Kickoff
Dit waren de, door ons geselecteerde, belangrijkste punten van dit evenement. Het evenement is onderverdeeld in drie categorieën: Measurement Solutions, Search & X-product Performance Media en Video & Display Media. Deel 1 over het evenement nog niet gelezen? Klik dan hier! Er zijn dus nog genoeg interessante en relevante updates. Ben je benieuwd naar deze updates en overige product-kickoffs?
Hou dan de blogpagina van MondoMarketing in de gaten!