Tijdens de EMEA (Europe, Middle-East and Africa) Product Kick Off (een digitaal event) van Google worden er nieuwe ontwikkelingen onthuld. Dit is deel 2 van dit blog, deel 1 kun je hier lezen! In deel 1 worden alle ontwikkelingen met betrekking tot Search & Shopping behandeld. In dit blog kun je alle Analytics, Tracking & Reporting ontwikkelingen vinden die zijn behandeld tijdens de kick off van semester 2.
Google houdt tweemaal per jaar deze EMEA Product Kick Off om gebruikers die gebruik maken van Google Campagnes in te lichten met nieuwe informatie. We hebben een overzicht met klikbare links gemaakt zodat je snel en gemakkelijk naar het juiste stuk in het artikel gaat. Ook hebben we de infographics als download beschikbaar gesteld onderaan deze pagina.
Overzicht Semester 2 Analytics, Tracking & Reporting:
- Performance Max
- Verbetering van de implementatie en rapportage voor verbeterde conversies
- Platform uitbreiding: Conversie modellering door Toestemmingsmodus
- Cross Network attributen in Google Ads
- Overschakelen naar DDA Pagina in Google Ads
- DDA voor app conversies in Google Ads
- Google Ads uitleg
- Insight finder bèta uitgebreid naar meer EMEA markten
- Conversie doelen in Google Ads UI
1. Performance Max
Performance Max combineert de beste automatiseringstechnologieën in zijn klasse over bieden, targeting, creatives en attributie om je te helpen groeien in conversies en waarde. De functie Performance Max wordt begin Q4 gelanceerd voor alle adverteerders. Het is een nieuwe campagne type die machine-learning gebruikt om de prestaties van Google Ads inventarisatie te maximaliseren en tijd te besparen.
Het is ontworpen ter aanvulling voor je trefwoord gebaseerde zoek campagnes, om je te helpen met het vinden van meer converterende klanten op alle kanalen van Google – YouTube, Display, Search, Discover, Gmail en Maps.
2. Verbetering van de implementatie en rapportage voor verbeterde conversies
Met verbeterde conversies is het mogelijk om de nauwkeurigheid van je rapportages te verbeteren, d.m.v. conversie en biedmogelijkheden. Adverteerders zien de impact van de verbeterde conversies met nieuwe resultaten, beschikbaar op de conversie overzichtspagina. Je kunt deze conversies implementeren via de automatische set-up of door toegevoegde data partners.
3. Platform uitbreiding: Conversie modellering door Toestemmingsmodus
Herstel > 70% van de advertentie-klik-naar-conversie journeys die verloren zijn gegaan door de cookie-toestemming keuzes van gebruikers met conversie modellering via toestemmingsmodus. In april 2021, heeft Google de conversie modellering gelanceerd via toestemmingsmodus in Google Ads.
- Conversie modellering via toestemmingsmodus is nu uitgebreid naar:
DV360 (Display & Video 360), CM360 (Campaign Manager 360), SA360 (Search Ads 360)
- Adverteerders die toestemmingsmodus geïmplementeerd hebben, maar Google Tags geblokkeerd hebben
4. Cross Network attributen in Google Ads
Meet de werkelijke impact van je YouTube en Google Display Ads campagnes met behulp van Data-Driven-Attributie Modelen (DDA) in Google Ads. Sinds 2013, was het DDA model en gerelateerde rapportages beperkt tot Search & Shopping. Dit jaar is zowel rapporteren, als bieden voor DDA modellen uitgebreid naar Search, Shopping, Display en YouTube campagnes. Je hebt er alleen een Google Ads account (child of MMC (my client center)) nodig die dezelfde conversies deelt met je Search, Display en YouTube campagnes.
5. Overschakelen naar DDA Pagina in Google Ads
Verbeter je campagne prestaties. Het is bewezen dat DDA +5% betere conversies levert met soortgelijke prijzen voor adverteerders die Slim Bieden gebruiken. Op deze nieuwe Google-Ads pagina kun je snel bepalen welke conversies op de laatste-klik en bulk selecteren blijven hangen, en deze allemaal in een klik kunnen veranderen naar DDA (laatste-klik).
6. DDA voor app conversies in Google Ads
Tot nu kregen alle app conversies een ‘laatste-klik’ behandeling, zelfs als web conversies wel profiteerden van DDA.
Vereisten om in aanmerking te komen voor de bèta:
- In-app conversies bijhouden via GA voor Firebase SDK / Google Analytics 4
- Een DDA model gebruiken voor web search campagne optimalisaties
- Google Ads Slim Bieden gebruiken
7. Google Ads uitleg
Uitleg rapport voor prestatie fluctuaties in Google Ads.
- Krijg inzicht in grote veranderingen in je Google Ads campagne of campagnegroep prestaties
- Bespaar tijd met een transparantere en geautomatiseerde probleemoplossing om oorzaken van prestatie fluctuaties te identificeren
Op dit moment is deze functie nu beschikbaar voor conversiewaarde bieden zoals tROAS en Max conversiewaarde.
8. Insight finder bèta uitgebreid naar meer EMEA markten
Insight finder helpt adverteerders en bureaus om Google’s data te veranderen in bruikbare marketing inzichten, om bewustzijn te creëren en media plannen samen te stellen. Insights finder gebruikt privacyveilige, anonieme en geaggregeerde (aggregated) data van YouTube, Search en webpagina’s om informatie te verstrekken over de demografie, interesses en YouTube inzichten over je doelgroep. Je kunt de insight finder op twee manieren gebruiken:
- Audience insights:
Geeft inzicht over je doelgroep en hun interesses om nieuwe segmenten te ontdekken en bereiken
- Search trends:
Hiermee kun je Google Search Data verkennen, om zo de trends in verschillende categorieën te ontdekken
9. Conversie doelen in Google Ads UI
Conversie doelen vormen een nieuw framework die adverteerders een veelgebruikte manier geven om hun prestatiedoelen van verschillende campagne types en biedstrategieën te uiten. Campagne optimalisatie zal nu gelijk staan aan je conversie doelen, groepen of conversie acties georganiseerd door categorieën en optimalisatie instellingen. In het nieuwe framework zijn er twee doelen – standaard en custom.