Tijdens de EMEA (Europe, Middle-East and Africa) Product Kick Off (een digitaal event) van Google worden er nieuwe ontwikkelingen onthuld. De belangrijkste punten met betrekking tot Search, Shopping en Analytics, Tracking & Reporting van semester 2 hebben wij voor je op een rijtje gezet. Ben je benieuwd naar deze ontwikkelingen? Lees dan verder! Dit is deel 1 van dit blog, en in dit deel behandelen we de Search en Shopping ontwikkelingen. In deel 2 kun je de ontwikkelingen van Analytics, Tracking & Reporting vinden!

Google houdt tweemaal per jaar deze EMEA Product Kick Off om gebruikers die gebruik maken van Google Campagnes in te lichten met nieuwe informatie. We hebben een overzicht met klikbare links gemaakt zodat je snel en gemakkelijk naar het juiste stuk in het artikel gaat.

 1. Prestatieplanner Search & Shopping

Creëer budget plannen en voorspel hoe optimalisaties belangrijke statistieken kunnen veranderen die je marketingdoelen (Leads genereren, Online- Offline sales) ondersteunen. Je kunt budgetten en targets plannen bij Search en Shopping campagnes, wat tijd scheelt. Alle campagnes moeten 1 merchant center gebruiken.

2. Prestatieplanner voor bieden op basis van doelvertoningspercentages

Creëer budget plannen en voorspel hoe optimalisaties belangrijke statistieken kunnen veranderen die je marketingdoelen (Leads genereren, Online- Offline sales) ondersteunen. Plan specifiek voor campagnes die bieden op basis van doelvertoningspercentages gebruiken als biedstrategie. Deze lancering omvat het tonen van nieuwe vertoningspercentage statistieken (vertoningspercentage, absolute toppositie vertoningspercentage) voor bieden op basis van doelvertoningspercentages. Op dit moment is deze functie alleen beschikbaar voor search campagnes. 

3. Broad Match verbeteringen

Broad match, samen met slim bieden zorgen -gemiddeld- voor hogere conversies en hogere conversie waardes.

Een aantal verbeteringen die ervoor zorgen dat voorspelbaarheid, precisie en thema mogelijkheden voor Broad Match verbeteren:

  • Verbeterd begrip van taal en intentie
  • Betere voorspelbaarheid in hoe zoekwoorden matchen
  • Verbeteringen in aanbevelingen voor Broad Match aanbevelingen

4. Conversiewaarde regels voor conversie bieden

Pas gemakkelijk de waardes aan en optimaliseer wat belangrijk is met gebruik van conversiewaarde regels.

  • Creëer regels om conversie waardes te onderscheiden op basis van kenmerken zoals locatie, apparaat en doelgroep. Gebruik de aangepaste waardes om slim bieden te gebruiken
  • Profiteer van Real-Time optimaliseren en van vereenvoudigde management om je bedrijfsdoelen te optimaliseren

Conversiewaarden maximaliseren is nu beschikbaar samen met Target ROAS en Slimme Shopping campagnes.

5. Beeldextensies & Dynamische afbeelding extensies

Uit de eerste resultaten blijkt dat adverteerders een stijging van tot 10% zien in de CTR wanneer beeldextensies of dynamische afbeelding extensies bovenaan de pagina worden getoond met mobiele zoek advertenties.

Afbeelding extensies (volledig gelanceerd): gebruik je eigen afbeeldingen en implementeer deze op het niveau dat nuttig is voor jou. Beeldextensies vullen zoekadvertenties aan met relevante afbeeldingen van je producten/services.

6. ETA (Expanded Text Ads) Sunset

Adverteerders die van uitgebreide tekstadvertenties overschakelen naar responsieve zoekadvertenties, met dezelfde items, zien gemiddeld 7% meer conversies tegen vergelijkbare kosten per conversie. Vanaf 30 juni, 2022 zullen responsieve zoek advertenties de enige soort zoek advertenties zijn die gecreëerd of geedit kunnen worden in standaard zoek campagnes. Om jezelf voor te bereiden voor deze verandering is het aan te raden om op z’n minst 1 responsieve zoek advertentie te gebruiken in iedere advertentie groep in je zoek campagnes.

7. Store sales integratie met lokale campagnes

Koppel je winkelverkoopdata aan lokale campagnes. Begrijp de volledige waarde van je offline sales buiten winkelbezoeken, oproepen en routebeschrijvingen rapporten. Meet offline sales, gemaakt door je lokale campagnes via deze nieuwe functionaliteit Stores Sales Reporting en pas je biedstrategieën hierop aan. Google gebruikt winkelbezoeken, enquêtes en transactiegegevens om totale winkelverkopen te rapporteren aan Google Ads.

8. Doel-ROAS-experimenten met 1 klik voor Shopping

Adverteerders zien gemiddeld meer dan 30% verhoging in conversie waarde wanneer er gebruik wordt gemaakt van Target ROAS voor Shopping campagnes. De 1-klik doel-ROAS (return on ad spend) experimenten voor shopping geven je een krachtige A/B testing tool die ervoor zorgen dat je doel-ROAS kan testen tegenover je huidige oplossing en de impact kan meten. Als je blij bent met de resultaten van het experiment, kun je deze instellingen met 1 klik op de knop bij je oorspronkelijke campagne toevoegen.

9. Shoppable Display advertenties in slimme shopping campagnes

Shoppable display advertenties is een nieuwe format op SSC (slimme shopping campagnes) display inventaris die ervoor zorgen dat de gebruiker engagement verhoogd wordt en vergroten de Display waarde.

  • Verbeter de SSC display verwachting mogelijkheden met mooie beelden en boeiende formats
  • Kan extra conversiewaarde opleveren op dezelfde of betere ROI
  • Zorgt ervoor dat SSC meer hoge kwaliteit assets kan gebruiken, om zo betere formats te creëren

Shoppable display-advertenties zijn nu in een gesloten bèta, maar zijn binnenkort beschikbaar voor alle SSC adverteerders. 

10. Regional Availability and Pricing (RAAP) (Niet beschikbaar in Nederland)

RAAP is ontworpen om je te helpen je online bereik te vergroten samen met de regionale prijsstrategieën, vermindert afkeuringen van je feed om de impact van je campagnes te optimaliseren. En zorgt ervoor dat je alleen betaald voor klikken uit regio’s waaraan je producten/diensten verkoopt.

Met RAAP kun je productbeschikbaarheid en variabele prijzen bieden op basis van de locatie van je klanten in shopping advertenties op Google search en gratis vermeldingen op het tabblad Shopping. Je kunt RAAP al instellen in de Merchant center interface of de Content API. 

11. Prestatieplanner voor lokale campagnes

Prestatie Planner zorgt ervoor dat je budget verhogingen in kunt plannen en helpt je de potentiële performance impact te begrijpen voor toekomstige lokale campagnes.

Het tool is ontworpen om bestaande campagne budget verhogingen te modelleren en de bijbehorende geschatte prestatie (store visits)  resultaten te laten zien. Campagne budgetten zijn gebaseerd op basis van gemiddelde dagelijkse uitgaven. Bijvoorbeeld: 90 daagse campagne met een 90K budget = €1k per dag. Deze tool gaat ervan uit dat de toekomstige campagnes identiek zullen zijn met de bestaande campagnes op basis van locatie en winkels.

12. Shopping aanbevelingen updates

Gebruik de aanbevelingen pagina om real-time, gepersonaliseerde aanbevelingen te krijgen die je shopping campagnes/account verbeteren, en zo zorgen voor groeiende online sales. Recente aanbevelingen:

  • Aanbiedingen migreren van reguliere naar slimme shopping campagnes
  • Optimaliseren van nieuwe klanten
  • Pick-up later advertentie format 
  • Target alle shopping aanbiedingen
  • Oplossen van shopping merchant center account schorsing
  • Maak ROAS Target en verhoog het budget om meer waarde vast te creëren

Hoe MondoMarketing jouw organisatie kan helpen!

Met ruim 10 jaar aan ervaring op het gebied van online marketing kunnen de experts van Mondomarketing klanten helpen om te groeien. Door middel van een resultaat gedreven, strategische- en doelgerichte aanpak kan, de juiste boodschap, op de juiste manier, bij de juiste doelgroep terechtkomen. Wil je meer informatie over onze samenwerking met Google of erachter komen hoe MondoMarketing jouw organisatie kan helpen een beter resultaat te halen? Neem dan contact met ons op!

Download Whitepaper

Wil je ook weten welke ontwikkelingen er aangekondigd zijn via de EMEA Product Kick Off van Google? Download dan hier onze onmisbare infographic!

    Ik ga er mee akkoord dat mijn naam en e-mailadres wordt gebruikt om de downloads en nieuwsbrieven te kunnen ontvangen.

    MondoMarketing verstuurt maximaal 1 keer per maand een nieuwsbrief. Vanuit de nieuwsbrief kunt u zich ten alle tijden weer afmelden.