Google is als technologisch bedrijf altijd bezig met ontwikkelen en elk bedrijf dat zich op Google bevindt zou daarin mee moeten gaan anders loop je vanzelf achter op je concurrentie. Maar hoe heeft Google zich ontwikkelt en misschien nog wel belangrijker, hoe gaat Google zich verder ontwikkelen? Wat zijn de huidige trends en inzichten voor 2023? Dit blog geeft antwoord op deze vragen!
Het is van belang om te weten wat de belangrijkste uitgangspunten zijn voor online marketingstrategieën in 2023, namelijk relevantie en ervaring (van de consument). Google heeft hier namelijk verschillende updates op toegepast voor het algoritme. Deze updates zijn uitgebracht met de volgende doelen:
- Om het zoeken beter en veiliger te maken.
- Om zoekresultaten relevanter en nuttiger te maken voor de consument.
- Om de algemene ervaring van de consument te verbeteren.
Aan deze doelen is duidelijk te zien dat Google wil dat websites werken aan de klantervaring. Om een goede klantervaring te realiseren moet de content relevant zijn aan de zoekopdracht van de consument. Om deze reden zijn klantervaring en relevantie de belangrijkste uitgangspunten voor iedere website anno 2023.
De belangrijkste trends en inzichten van consumenten
Wanneer je een online marketingstrategie samenstelt als bedrijf is het van belang om goed in te spelen op de behoeften van jouw doelgroep. Om dit te kunnen doen moet je als bedrijf op de hoogte zijn van de trends en inzichten van deze doelgroep. Hieronder zijn vijf belangrijke trends/ inzichten beschreven die jouw bedrijf helpen met het maken van een online marketingstrategie.
- Adverteren met een sociale bedoeling:
Hiermee wordt bedoeld dat het wordt gewaardeerd wanneer bedrijven bijvoorbeeld duurzaamheidsinitiatieven opnemen als onderdeel van hun reclame en marketing. Consumenten neigen meer naar deze bedrijven dan naar bedrijven die dit niet doen. - Het personaliseren van de ervaring:
Wanneer de ervaring wordt gepersonaliseerd voor de consument/ gemakkelijker wordt gemaakt, is de kans groter dat de consument geïnteresseerd is. Hier is Google Shopping een goed voorbeeld van aangezien hier de producten/ winkels worden gebaseerd op voorkeuren, locatie, zoekgeschiedenis, etc. - Direct zijn naar de consument:
Het wordt steeds belangrijker om visualisatie en interactiviteit toe te passen in de klantervaring. Wanneer dit wordt gedaan, is de kans groter dat de klant zich bindt. - Voorspelbare analyses:
Baseer je keuzes/ beslissingen op basis van de data die je is gegeven. Neem verschillende gegevenspunten en baseer hierop een logische keuze. - Privacy:
Consumenten maken zich steeds meer zorgen over hun privacy en het feit dat bedrijven deze privacy misschien delen. Hierom is het belangrijk dat je de klant hierin geruststelt.
Privacy wordt voor de consument steeds belangrijker en hier moeten bedrijven in meegaan. Bekende maatregelen die zijn genomen om de privacy veilig te stellen van de consument zijn bijvoorbeeld:
- Het vragen van toestemming voor bijvoorbeeld locatie.
- Het controleren van je beslissingen en eerdere keuzes (locatie, webactiviteit, geschiedenis)
- Nieuwe privacyrechten: recht op vergetelheid en recht op dataportabilieit. Dataportabiliteit is het recht om van de organisatie hun persoonsgegevens in een standaardformaat te ontvangen.
- De verantwoordingsplicht. Dit houdt in dat een organisatie met documenten moet kunnen aantonen dat hij de juiste maatregelen heeft genomen om aan de privacyrechten te voldoen.
Privacymaatregelen spelen bij retargeting ook een grote rol, hierom is het van belang dat organisaties hier bewust mee omgaan. Volgens onderzoek van Hubspot kan retargeting consumenten het gevoel geven dat ze worden gevolgd over het internet en dit geeft geen veilig gevoel en ook geen goede relatie met het bedrijf waardoor ze geretarget worden. Daarom is het belangrijk dat bedrijven hun retargeting campagnes op een transparante en respectvolle manier uitvoeren. Hiernaast moeten bedrijven hun retargeting campagnes ook daadwerkelijk openbaar maken naar hun consumenten in de Privacy Policy.
Google Search; trends en inzichten voor 2023
Zoals geschreven in de inleiding ontwikkelt Google zich alsmaar door, waardoor je als bedrijf open moet staan voor nieuwe stappen en dus ook nieuwe trends. De klantervaring en het consumentengedrag zijn zeer belangrijk geworden, dus alleen goede content schrijven is over het algemeen niet meer genoeg. Hieronder zijn vijf trends uitgewerkt die jouw organisatie kunnen helpen in 2023!
Multisearch
Google heeft Multisearch geïntroduceerd in april 2022. Hierdoor kunnen consumenten een willekeurige afbeelding nemen en Google Lens gebruiken om alles over de afbeelding te verkennen. Multisearch zorgt ervoor dat consumenten kunnen zoeken met afbeeldingen en tekst tegelijkertijd. Door middel van Multisearch kan Google sneller tot de meest relevante zoekresultaten komen.
Bedrijven gaan hierop reageren doordat ze alle soorten middelen, Google Vision API en entititeitsgegevens gebruiken om de meest relevantie en kwalitatieve assets te bieden.
Nuttige content
Nuttige/ relevante content is content die gemakkelijk beschikbaar is voor de consument op alle digitale touchpoints, zodat hij zo min mogelijk ergens anders hoeft te zoeken. Google heeft hier onlangs een update in uitgevoerd. Google heeft zijn richtlijnen voor beoordelaars van kwaliteit en het systeem voor nuttige content bijgewerkt.
De update is een ‘machine learning algoritme’ dat steeds getraind wordt op basis van datasets van zoekresultaten. Het signaal gaat over de gehele breedte van een website, dus wanneer te veel pagina’s op je website een laag domein hebben, bestaat er een risico dat de website lager zal gaan staan bij meerdere zoekresultaten.
In 2023 moeten bedrijven ervoor gaan zorgen dat hun content vindbaar, relevant, informatief, kwalitatief, autoritair en (klant)ervaringsgericht is.
Omnichannel / Cross device
Veel consumenten gebruiken verschillende apparaten, het is dus als bedrijf belangrijk om op ieder van deze apparaten een goede klantervaring te creëren. Alle marketingkanalen moeten gelijk lopen, dit schept duidelijkheid voor de klant en dit creëert weer vertrouwen. In 2023 is het noodzakelijk om de belangrijkste informatie over het bedrijf te ‘centraliseren’ en dit ook te verspreiden over alle marketingkanalen.
Personalisatie en locatie
Zoals eerder geschreven bij de trends voor consumenten, zoeken consumenten informatie op basis van bijvoorbeeld interesses en locatie. Een online shopper koopt eerder bij een merk dat er lokaal goed bij staat en een sterke betrokkenheid heeft met zijn klanten.
Voor een lokaal bedrijf is het van belang om te reageren op veelgestelde vragen (FAQ’s), relevante lokale informatie en afbeeldingen aan te bieden en om te zorgen voor goede omnichannel ervaringen voor iedere consument.
Naast lokalisatie gaat personalisatie ook van groot belang zijn in 2023. Het gebruik van platforms voor klantgegevens om voorkeuren vast te leggen en content en campagnes te creëren op basis van klantgegevens is op dit gebied belangrijk.
Influencer marketing en het opbouwen van een community
Influencer marketing blijft steeds sneller groeien. Sommige consumenten verzamelen informatie en luisteren naar de mening van experts en influencers die ze vertrouwen voor ze een product of dienst aanschaffen.
In 2023 kunnen bedrijven hierdoor profiteren door:
- Het opbouwen van een community van influencers.
- Het aanbieden van de meest informatieve en nuttige content in een interactief formaat.
- Het afstemmen van verschillende KPI’s zoals betrokkenheid en klikken om succes te meten.
Het maken van een effectieve en relevante online marketingstrategie!
Wanneer je deze trends en inzichten, die deels gebaseerd zijn op een blog van SearchEngineLand (autoriteit op het gebied van Google ontwikkelingen), toepast op jouw organisatie, en hiermee dus goed inspeelt op zowel de consument als Google Search, gaat je bedrijf een effectieve en relevante online marketingstrategie realiseren!