Op een druilerige dinsdagochtend schiet je uit bed, gooit een blik op de weersverwachting en ziet dat regen vandaag vrijwel zeker is. Je twijfelt: neem je de fiets of zoek je liever beschutting? Terwijl je midden in die beslissing zit, verschijnt er een advertentie: “Kom lekker schuilen in onze bus”. De keuze is gemaakt. Precies wat je op dat moment nodig had om de knoop door te hakken. Dit is één van de velen mogelijkheden van slim adverteren met het gebruik van WeatherAds.
WeatherAds: wat het is en wat het kan
WeatherAds is een slimme tool die een koppeling heeft met Google Ads (en veel andere platforms), en campagnes laat inspelen op real‑time weersomstandigheden. Denk aan meer dan 70 cookieless, contextuele triggers en signalen: van regen, temperatuur en wind tot gezondheid, UV‑waarde en zelfs de hoeveelheid pollen of leefstijldata.

Naast de meer gebruikelijke condities zijn er ook triggers beschikbaar die inspelen op activiteiten. Hieronder zijn een aantal voorbeelden beschreven:
Fietsen: Wanneer de weersverwachting voor het weekend perfect fietsweer laat zien, is de kans groter dat mensen besluiten een langere tocht te maken. Voor een fietsenwinkel is dit hét moment om iemand een advertentie voor een nieuwe helm of fietstas te tonen.
Joggen/Hardlopen: Staat er een droge en aangename ochtend op het programma, dan is de kans groot dat veel mensen hun hardloopschoenen aantrekken. Een sportmerk kan hier slim op inspelen door advertenties te tonen voor nieuwe running shoes of sportkleding.
Wandelen: Bij zonnige, niet al te warme dagen trekken mensen graag de natuur in om te wandelen. Voor een outdoorwinkel is dat hét moment om advertenties te laten zien voor wandelschoenen of rugzakken.
Vissen: Als de omstandigheden rustig en stabiel zijn, plannen veel mensen een visdag. Een hengelsportzaak kan precies dan advertenties laten zien voor aas of nieuwe hengels.
Tennis: Wanneer er een droge periode wordt voorspeld, vullen tennisbanen zich sneller. Voor een sportwinkel is dit een ideaal moment om tennisrackets of tennisballen te promoten.

Via een interface stel je eigen triggers in, gebaseerd op geschiedenis, actuele data of voorspellingen. Je definieert wat er moet gebeuren zodra een trigger afgaat: andere creatie tonen, je bod aanpassen, je budget verschuiven.
Creatieve advertenties passen zich automatisch aan (denk aan dynamische tekst of visuals), biedingen worden realtime geoptimaliseerd en je krijgt visuele rapportages: activatie‑grafieken, heatmaps, logs.
WeatherAds integreert moeiteloos met Google Ads, Meta, TikTok, YouTube en nog veel meer advertentie platforms. Ideaal voor bedrijven die gestuurd willen adverteren op het moment dat het ertoe doet. En dat snel, schaalbaar en privacyvriendelijk.
Welke mogelijkheden opent WeatherAds?
- Real-time weers‑activering: advertenties zetten switchen aan zodra weersomstandigheden zich voordoen (zoals regen of hitte).
- Forecast‑triggers: campagnes activeren voorafgaand aan verwacht weer, tot wel 7 dagen vooruit.
- Dynamische creaties: advertentieteksten en visuals passen zich automatisch aan op basis van het weer.
- Automatisch bodbeheer: biedingen verhogen of verlagen op basis van weersmomenten. Zo pak je momenten met hoge koopbereidheid.
- Budgetoptimalisatie: hogere bestedingen bij relevante momenten, besparen bij niet‑relevante momenten.
- Realtime rapportage: duidelijk inzicht in welke weermomenten werken of juist niet.
- Platform‑overschrijdend: inzetbaar op zoek-, display-, video-, social‑, shopping‑, e‑mail‑ en push‑campagnes.
- Privacy‑vriendelijk, AVG-compliant, cookieless, en gebaseerd op omgevingsdata.
Kortom: een veelzijdig, schaalbaar en doelgericht platform dat campagnes sterker, relevanter en efficiënter maakt.
Implementatie bij Qbuzz
Voor Qbuzz hebben we WeatherAds ingezet binnen drie concessies: Zuid-Holland Noord, Friesland en DMG. Per regio draaien we campagnes voor vier weersscenario’s: Hitte, Kou, Regen en ten slotte Wind. In de onderstaande afbeeldingen zijn voorbeelden te zien van zulke weer-gerelateerde advertenties.
Wanneer de temperatuur op een bepaalde dag 4°C of lager is wordt bijvoorbeeld de volgende advertentie getoond:
Bron: Qbuzz
Waar kou leidt tot bevriezen, zorgt hitte voor zweten. Zodra de temperatuur boven de 23°C stijgt, verschijnt onderstaande advertentie:
Bron: Qbuzz
Dankzij WeatherAds worden deze advertenties, die uniek zijn per weertype, alleen getoond op het moment dat de betreffende weersomstandigheid zich voordoet. In combinatie met Google Display Network maken we gebruik van geautomatiseerde triggers, dagdeel-planning en dynamische creatives, zodat we reizigers met hoge relevantie kunnen aanspreken. Precies wanneer die informatie ertoe doet. De keuze om de bus te pakken wordt immers gemaakt voordat iemand de heenreis naar zijn of haar gewenste bestemming maakt.
Waarom dit werkt
Doordat de advertentiecontext altijd correspondeert met hoe je je voelt, wordt de campagne véél effectiever. Je slaat momenten van relevantie niet over, en je adverteert alleen wáár en wanneer je boodschap echt resoneert. Zulke momentmarketing benut de kracht van nudging: een advertentie is niet constant zichtbaar, maar overtuigt in de context die op dat exacte moment speelt.
Benieuwd naar resultaten? Deze blog zal in de toekomst nog een vervolg krijgen. Dan gaan we dieper in op de resultaten van de weer-campagnes die lopen voor Qbuzz.

