Het openbaar vervoer is voor velen onmisbaar in het dagelijks leven. Het ov heeft door de gevolgen van het coronavirus veel stappen moeten zetten om ervoor te zorgen dat het, ook in deze tijden, goed blijft functioneren en ingezet kan worden. Maar wat zijn nu eigenlijk de beste vormen van corona communicatie in deze tijden?
Coronacampagne U-OV / Qbuzz
Recent hebben wij een crossmediale campagne opgezet en uitgevoerd voor U-OV over corona communicatie voor U-OV reizigers.
Naar aanleiding van doelgroep onderzoek zijn de volgende kanalen ingezet om de verschillende reizigers effectief te bereiken; Facebook, Instagram, Google Display Netwerk, 9292 en Twitter. Het hoofddoel van deze campagne is om U-OV reizigers te informeren over de corona-maatregelen. Bijvoorbeeld over het opzetten van een mondkapje en het houden van 1,5 meter afstand tijdens het reizen. Want wie je ook bent, waar je ook naartoe gaat, je reist OK met het ov, jij toch ook?
De overheid roept iedereen op om niet onnodig gebruik te maken van het openbaar vervoer. In sommige gevallen is zo’n reis toch noodzakelijk. In dit geval is het van belang dat er goed wordt gecommuniceerd met reizigers, zodat je als reiziger niet alleen jezelf, maar ook anderen niet in gevaar brengt.
De drie belangrijkste punten omtrent dit onderwerp zijn:
- Als het mogelijk is, in daluren reizen.
- Probeer elkaar zoveel mogelijk ruimte te geven.
- Wanneer je met de tram of bus reist, draag een mondkapje! (boven 13 jaar oud)
Dit klinken als simpele richtlijnen die goed toe te passen zijn. Toch gaat dit nog niet altijd even goed. Het is daarom van belang dat reizigers zo actueel mogelijk en via de kanalen waar ze zich bevinden op de hoogte worden gebracht van deze geldende richtlijnen.
Resultaten Coronacampagne
Uit deze campagne zijn een aantal belangrijke bevindingen gekomen. Zo is bijvoorbeeld uit een analyse naar voren gekomen dat een persoonlijkere campagne beter aanslaat dan een campagne waarbij we geen mensen in beeld brachten. Hier zijn de campagnes op aangepast. Hieronder lees je de belangrijkste bevindingen.
- Door te testen met verschillende biedstrategieën hebben we de Cost-Per-Mile (CPM) ofwel de kosten per duizend weergaven, op Facebook, Twitter, Instagram en Google Display Netwerk (GDN) naar beneden gebracht waardoor we meer mensen konden bereiken met hetzelfde mediabudget.
- De inzet van GDN resulteerde budgetwijs gezien voor het meeste bereik en aantal klikken naar de website.
- Op de campagne van BOA Fred en tram-bestuurder Fred kregen we een hoop positieve reacties. Met name vrienden en familie hebben hier aan bijgedragen. Dit heeft vervolgens geleid tot een groter bereik.
Door de inzet van verschillende opvallende campagne-boodschappen, nauw ingezette doelgroep- targeting, het tussentijds analyseren en bijsturen hebben we de meerderheid van de dagelijkse U-OV reizigers meerdere malen effectief weten te bereiken. We kunnen uit het behalen van de gestelde doelen concluderen dat de campagnes succesvol zijn verlopen en de gestelde doelen meer dan behaald zijn.