De kans is groot dat je er ooit al een bent tegengekomen, de leadgeneratie-advertenties van Meta. In dit blog gaan we verder in op de optie die Meta ons biedt om zo veel mogelijk leads te genereren, waarom je het moet inzetten en enkele tips. Lees snel verder!
Wat is Meta leadgeneratie?
Via social media wordt veel geadverteerd door bedrijven. Waar dat voorheen als intentie had om de bezoeker naar de website te lokken met als doel om daar de daadwerkelijke conversie binnen te halen, is er nu een belangrijke verandering doorgevoerd. Voorheen zat er achter elke advertentie een link naar een externe website, er waren dus verschillende stappen nodig voor een conversie. Dit kan mogelijk zorgen voor slechtere prestaties, wanneer een website onoverzichtelijk of traag is. Tegenwoordig biedt Meta een andere mogelijkheid aan: het leadformulier. Er zit geen link meer achter de advertentie die naar de externe website leidt, maar men komt gelijk op een vooraf ingestelde vragenlijst wanneer er op de advertentie geklikt wordt. Dit kan de resultaten verbeteren, aangezien de bezoeker het platform van Meta niet hoeft te verlaten, waardoor hij of zij waarschijnlijk eerder geneigd is om contactgegevens achter te laten. Vooral wanneer de website van een lage kwaliteit is, kan het leadformulier erg behulpzaam zijn. Voorbeeld: Het onderstaande voorbeeld is een voorbeeld van Meta zelf over een advertentie van Pacific Moon University. De intentie van deze advertentie is nieuwe studenten te werven. Dit doen ze door middel van een korte uitleg over de studie boven de afbeelding. Onder de afbeelding staat een ‘learn more’ button. Als hier op geklikt wordt, wordt de gewenste informatie automatisch ingevuld door Facebook. Is de bezoeker klaar met het invullen van het formulier, drukt men op ‘submit’. Daarna krijgt de bezoeker de mogelijkheid om door te gaan naar de website voor eventueel meer informatie of om terug te gaan naar de feed door op het kruisje te drukken.Waarom Meta Leadgeneratie inzetten?
Voor Meta Leads ads moesten marketeers potentiële leads meenemen in een lang proces, vanuit de advertentie naar de landingspagina naar een leeg formulier. Dit werkte erg goed voor het verzamelen van gekwalificeerde leads van een hoge kwaliteit omdat deze informatie vanuit de individu kwam. Echter is dit een langer proces, wat potentiële leads kan afschrikken door de moeilijkheid van het proces, je vraagt immers aan de potentiële klant om te stoppen met wat hij/zij aan het doen was, en écht de tijd te nemen om je pagina te bezoeken. Dit is waarom Meta Leads de uitkomst biedt, er is veel minder wrijving in het proces van prospect tot lead. Hierdoor is het mogelijk om het lange proces te verkorten en hierbij de moeilijkheid bij de doelgroep weg te nemen. Hierdoor helpen leadadvertenties om meer conversies te krijgen. Tevens is het gebruik van Meta leadadvertenties heel mobiel vriendelijk, tegenwoordig zit een steeds groter percentage op zijn mobiel vergeleken met een desktop. Hierdoor vermijd je mobiele issues op de website. Ook is een landingspagina of conversiepad helemaal niet meer nodig. Je verzamelt alle gegevens in Meta zelf, dit is ideaal voor wanneer je landingspagina niet op conversie gericht is.Wanneer zet je Meta leadgeneratie in?
Meta lead ads zijn voor veel verschillende doeleinden in te zetten. Het biedt veel mogelijkheden om de juiste doelgroep te bereiken met een Meta leadgeneratie campagne. Hieronder een aantal voorbeelden;- Inschrijven voor een nieuwsbrief;
- Product/offerte-informatie;
- Winacties;
- Verkoop campagnes;
- Recruiting (solliciteren/open dag);
- Etc.
Tips voor een opvallende lead advertentie
- Het feit dat dit een lead-advertentie met een formulier is, betekent niet dat je alle andere best practices voor advertenties moet laten vallen. Je formulier wordt pas vertoond als mensen erop klikken. Zorg daarom dat je een aandachttrekkende advertentie maakt.
- Je introductie moet eenvoudig en overtuigend zijn, het is immers het eerste wat de potentiële lead leest.
- Voeg pre- en meerkeuzevragen toe, maak het zo makkelijk mogelijk voor leads om je formulier in te dienen door vragen op te nemen die antwoord geven op basis van de informatie die al aan Facebook zijn gegeven.
- Stel zo min mogelijk vragen, zorg dat de vragenlijst zo gemakkelijk mogelijk is.
- Maak een visueel aantrekkelijk voltooi scherm, zorg ervoor dat het formulier geen doodlopende weg is, maar dat je linkt naar profielen, websites of andere relevante online-inhoud.Bron header-afbeelding: Andrey_Popov/Shutterstock.com