Maakt jouw organisatie gebruik van Google Advertising of advertising op andere social media? Lees dan snel verder, want ook voor jou heeft de nieuwste iOS 14 tracking update van Apple, iOS 14.5, mogelijk impact op deze vorm van advertising! In onze vorige blog; Effect iOS 14 op Facebook Advertising, heb je alles kunnen lezen over de impact van de iOS 14-update op Facebook advertising. Er is echter ook het een en ander veranderd voor Google Advertising en andere social media platformen. Lees deze blog om meer te weten te komen over de gevolgen van de update voor advertising en krijg waardevolle tips!
Het effect van de iOS14 update voor app tracking
Het ATT framework is een update van iOS waarbij app gebruikers een pop-up te zien krijgen waarin wordt gevraagd om tracking van apps toe te staan. Dit is toegevoegd door Apple in verband met de privacy van de app gebruikers. Als de app gebruiker op ‘niet toestaan’ klikt, mag het apparaat van de gebruiker niet worden getrackt. Belangrijke gevolgen van de iOS 14-update benoemen we hieronder.
Impact iOS 14-update voor Google Advertising
Allereerst wordt Audience targeting en retargeting bijna onmogelijk. Onder meer demografische gegevens van gebruikers, online zoek- en leesgedrag en interesses zijn door deze update niet meer beschikbaar voor bedrijven. Het is door de update moeilijker om data te verkrijgen die relevant is voor het adverteren. Het aantal conversies, zoals hoe vaak een app wordt geïnstalleerd of het aantal verkochte producten/diensten, is een voorbeeld van deze data. Dit heeft grote gevolgen voor het inzicht in het succes van de advertentie.
Inspelen op iOS14 met Google Advertising
Er zijn meerdere manieren om in te spelen op de Tracking update van Apple. Lees hieronder de meest interessante en belangrijke manieren.
- Houd de iOS app campagnes zo goed mogelijk in de gaten. Het bereik voor de betrokkenheid zal aanzienlijk omlaag gaan en de campagneresultaten schommelen mogelijk veel meer dan voorheen. Zorg er daarom voor dat je de data blijft monitoren en indien nodig de doelen en budgetten aanpast.
- De conversies zijn na de update niet alleen meer voor ‘Zoeken’ te vinden. Het is nu naast deze optie ook mogelijk de conversies onder andere kanalen te vinden.
Voor het bekijken van de rapportage-inzichten van het SKadNetwork volg je het onderstaande stappenplan:
- Ga naar rapportage
- Klik op overig
- Ga vervolgens naar SKAN-conversies
Google Ads: rapportage-inzichten voor iOS campagnes
Impact iOS 14-update LinkedIn Advertising
Het iOS 14 ATT framework heeft ook beperkte invloed op de LinkedIn advertenties. Ook LinkedIn maakt geen gebruik meer van IDFA (Identifier for Advertisers) om gebruikers op de app te kunnen tracken door de iOS Tracking update.
Er is een verandering voor overeenkomende doelgroepen. Dit geldt voornamelijk voor marketeers die gebruik maken van IDFA om overeenkomende doelgroepen te vinden. Hierbij geldt dat er minder gematchte IDs zijn dan voor de update. Ook website retargeting voor LinkedIn lijdt onder de update. Bij volledige website retargeting kan een gevolg zijn dat er kleinere/minder doelgroepen worden bereikt. Voor grotere schaal raadt LinkedIn aan om andere vormen van retargeting toe te passen. Deze worden later in dit artikel benoemd en uitgelegd. Marketeers kunnen een afname zien in het aantal conversies als deze gebaseerd zijn op IDFA (Identifier for Advertisers).
Inspelen op iOS14 met LinkedIn Advertising
Door de uitvoering van de update is het van belang de prestaties van de campagnes die LinkedIn Audience Network toestaan in de gaten te houden. De LinkedIn Audience Network voorkeuren/instellingen kun je beheren door bepaalde categorieën (gebaseerd op de bepalingen van het Interactive Advertising Bureau, oftewel IAB) voor uitgevers te blokkeren. Ook is het mogelijk om specifieke websites en apps uit te sluiten door een blokkeerlijst in te stellen. We raden aan om voor een groter bereik de website retargeting aan te vullen met andere vormen van retargeting, zoals video retargeting, Lead Gen Forms, bedrijfspagina doelgroepen en evenement doelgroepen. Deze retargeting mogelijkheden worden niet direct gelinkt aan de LinkedIn leden.
- Bij video retargeting creëer je een targeting groep die is gebaseerd op mensen die alle of het grootste deel (je kan kiezen tussen 25, 50, 75 en 97 procent) van je videoadvertenties hebben bekeken. Dit is gebaseerd op de geselecteerde campagnes, voltooiingspercentage en tijdsbestek.
- Lead Gen Form retargeting geeft je de mogelijkheid om een doelgroep te creëren die is gebaseerd op de leden die de lead gen formulieren hebben geopend of ingediend. Dit is gebaseerd op de geselecteerde campagnes, betrokkenheid en tijdsbestek.
- Bij bedrijfspagina retargeting kun je een doelgroep samenstellen die is gebaseerd op leden die je LinkedIn pagina hebben bekeken of op de ‘call-to-action’ knop hebben geklikt. Als je een bedrijfspagina doelgroep samenstelt krijg je meer inzichten in hoeveel mensen er op de LinkedIn bedrijfspagina kijken/actief zijn.
- Evenement retargeting zorgt ervoor dat je een doelgroep kan creëren die is gebaseerd op LinkedIn gebruikers die hebben aangegeven/geselecteerd aanwezig te zijn bij een LinkedIn evenement die de organisatie heeft georganiseerd. Als je een evenement doelgroep creëert, kun je kiezen om zowel de evenementen die nog plaats gaan vinden als de evenementen die al zijn geweest op te nemen in deze selectie.
Je kan bij deze retargeting opties instellen hoe recent de doelgroepen de targeting opties hebben gebruikt. Dit zijn gegevens die minimaal 30 en maximaal 365 dagen voor de activiteit zijn gemeten.
Impact iOS 14-update Twitter Advertising
Ook adverteren via Twitter wordt bemoeilijkt door de ATT veranderingen. Zo merken adverteerders ook op dit social media platform dat er minder informatie is over de gebruikers van Twitter en de advertentie resultaten.
Er is door de update een afname in grootte van Custom Audiences. Het is voor bedrijven niet meer mogelijk om iOS 14.5+ gebruikers toe te voegen aan de Custom Audiences (op maat gemaakte doelgroepen). Verwijderen van doelgroepen en het toevoegen van gebruikers die geen iOS 14.5+ hebben is nog steeds mogelijk. Op de lange termijn geldt deze verandering alleen voor iOS 14.5+ gebruikers die de tracking uitschakelen of hebben uitgeschakeld.
Doordat Twitter minder informatie over de gebruikers heeft, is de mogelijkheid om doelgroepen te matchen gelimiteerd. Twitter raadt daarom aan om leeftijd en geslacht niet op te nemen in de targeting opties. Bovendien stopt Twitter tijdelijk met het aanbieden van ‘off-platform’ web conversies van de iOS 14.5+ gebruiker. Dit zijn bijvoorbeeld website bezoeken of aankopen. Het maakt hierbij geen verschil of de gebruiker de tracking toestaat of niet. Twitter laat nog steeds advertenties zien aan de iOS 14.5+ gebruikers, maar de gegevens kunnen niet worden gebruikt voor rapportage. Dit zorgt ervoor dat de uitkomsten van de advertenties lager lijken dan dat ze daadwerkelijk zijn. Op de lange termijn is dit alleen het geval bij de app gebruikers die tracking uitschakelen of hebben uitgeschakeld.
Inspelen op iOS14 met Twitter Advertising
Twitter zegt zelf niet heel veel impact te verwachten van de tracking update en oplossingen voornamelijk aan te passen aan zichtbare veranderingen door de update.
- Twitter raadt aan om vervangende (look-alikes) Custom Audiences toe te passen. Verder is het verstandig om de ‘Expand your audience’ optie te gebruiken, oftewel, het uitbreiden van je doelgroep.
- Adverteerders kunnen targeting kenmerken toevoegen om de doelgroep grootte uit te breiden. Selecteer hierbij trefwoorden, interesses en andere belangrijke targeting kenmerken. Vervolgens selecteer je de optie ‘Expand your audience’. Zet deze uitbreiding op ‘broad’. Hierdoor zorg je ervoor dat de uitgaven voor de advertenties zo stabiel mogelijk blijven. Bovendien bereik je op deze manier nog steeds de hoofddoelgroep.
- Gebruik van ‘layering’ (meerder lagen) raadt Twitter af bij demografische en apparaat targeting. Dit heeft namelijk als gevolg dat het bereik vermindert.
Zonder third-party cookies adverteren
Voor meer informatie over privacy tracking door middel van first-party cookies raden we aan om ook het artikel ‘Online privacy tracking en Online Adverteren: wat gaat er veranderen’ te lezen! Hieronder geven we een aantal aanvullende tips.
Verbeteren van relaties met gebruikers/klanten
Het verbeteren van relaties met gebruikers/klanten is een interessante stap aangaande het adverteren. Deze relaties kun je verbeteren met bijvoorbeeld de onderstaande tips.
- Creëer een eerlijke en transparante uitwisseling van waarde. Zorg ervoor dat de gebruikers/klanten ook waarde halen uit de advertentie en/of tracking door bijvoorbeeld kortingscoupons aan te bieden in ruil voor bepaalde gegevens. Ook informatie, assistentie, premium content of een app zijn goede voorbeelden van waarde uitwisseling.
- Garandeer strikte navolging van lokale data reguleringen. Het is hierbij belangrijk dat je weet wat de regels zijn, waar de data van de gebruikers belandt en hoe dit wordt gebruikt binnen het bedrijf. Blijf zo transparant mogelijk.
- Ontwikkel innovatieve methodes voor data collectie. Deze first-party data kan worden gelinkt aan data van andere bronnen om zo de inzichten in klantgegevens en ervaringen van de klant te verbeteren.
Audience targeting en retargeting
Een goed alternatief voor audience targeting via cookies is het verzamelen van gegevens via een onafhankelijk partij of op het apparaat van de gebruiker. Hierdoor heeft de consument meer te zeggen over de data en kunnen organisaties toch nog data blijven verzamelen. Een andere mogelijkheid is FloC. Met FloC analyseer je het zoekgedrag en worden op deze manier consumenten gegroepeerd. Zo kun je de resultaten verzamelen van een grotere groep. Ook fenced frame behoort tot mogelijk alternatief. Bij fenced frame wordt er een scheiding tussen de website en de content op de website gecreëerd zodat de gebruikersgegevens niet zichtbaar zijn voor andere partijen. Op deze manier kan er toch nog gericht worden geadverteerd.
Frequency capping
Frequency capping zorgt ervoor dat gebruikers een advertentie maar een maximaal aantal keren te zien krijgt. Doordat de third-party cookies verdwijnen, is dit niet meer mogelijk. Dit heeft als gevolg dat campagnekosten stijgen en consumenten meerdere keren dezelfde advertenties te zien krijgen, zelfs als deze niet relevant is voor de gebruiker.
Door de advertentie geschiedenis in de browser bij te blijven houden of door gebruikers aan een zogenaamde ‘exclusion groep’ toe te voegen kan je alsnog voorkomen dat advertenties herhaaldelijk worden getoond aan de gebruikers. Bij een exclusion group kunnen bepaalde gebruikers worden uitgesloten bij het tonen van de advertentie. Dit verlaagt de advertentiekosten voor het bedrijf en houdt de advertenties relevant.