Na het succes van TikTok heeft Instagram eenzelfde soort functie ontwikkeld: Instagram Reels. Dagelijks maken vele tientallen tot enkele honderden miljoenen mensen gebruik van Instagram Reels. Het is nu ook mogelijk om via Instagram Reels te adverteren! Benieuwd hoe dit werkt? Lees dan verder!
Instagram Reels
Instagram Reels is een nieuwe manier om korte en entertainende video’s te creëren en te ontdekken op Instagram. De video’s duren maximaal 60 seconden en kunnen worden ondersteund door tekst, muziek en effecten. De video’s worden weergegeven op het tabblad Reels, in ‘Ontdekken’ en in het overzicht.
Het algoritme van Instagram bepaald welke video aan welke gebruiker wordt getoond. Hiermee zorgt Instagram ervoor dat de gebruiker de meest relevant video’s te zien krijgt. Om met jouw video zoveel mogelijk mensen te bereiken, is het belangrijk dat het algoritme jouw video als hoge kwaliteit gaat zien. Instagram beoordeeld je bericht o.a. op de volgende punten (in volgorde van belangrijk):
- Watchtime (hoe vaak wordt de reel afgekeken)
- Likes (hoe vaak wordt de reel geliked)
- Opmerkingen (hoeveel opmerkingen krijgt de reel)
- Opslaan (hoe vaak wordt de reel opgeslagen)
Creatieve bewerkingstools
De video’s voor op Reels kunnen gemaakt worden door 1 voor 1 fragmenten toe te voegen, in een keer op te nemen of door een video te uploaden uit je galerij. Als de video klaar is kan een thumbnail, beschrijving en hashtags toegevoegd worden. Voor extra bereik kan de Reel worden gedeeld op de Feed en Story.
Bij het maken van de Reel zijn de volgende creatieve bewerkingstools beschikbaar:
Audio | Je kunt een nummer toevoegen via de Instagram muzieklijst. Ook kun je je eigen audio gebruiken terwijl je de video opneemt. Als je een openbaar account hebt en een Reel deelt met originele audio, kunnen andere gebruikers ook gebruik maken van deze audio door op de audio te klikken. |
Duur | Hier kun je kiezen tussen een duur van 15, 30 of 60 seconden. |
Snelheid: | Het is mogelijk om fragmenten of audio langzamer of sneller te laten afspelen in je video’s. |
AR effecten: | Je kunt hier kiezen uit veel effecten, stickers en filters uit de galerij, gecreëerd door Instagram en gebruikers over de hele wereld. Je kunt meerdere clipjes maken met verschillende effecten. |
Timer: | Je kunt een timer zetten voor het handsfree opnemen van je video’s. Als je op opnemen klikt, komt er een 3-2-1 afteltimer in beeld met de tijd die je hebt ingesteld. |
Uitlijnen: | Ook is er de handige functie om je vorige video fragment uit te lijnen met je volgende fragment. Dit is perfect om naadloze overgangen te maken. |
Daarnaast is het ook mogelijk om je video te ondertitelen. Het is belangrijk dat de video of advertentie zo organisch mogelijk overkomt, gebruikers verwachten zelfgemaakte video’s en duidelijke reclames werken daardoor minder goed.
Reels advertenties
Op Instagram kan bij videoadvertenties sinds juni 2021 ook gekozen worden voor de plaatsing Reels.
Belangrijke specificaties:
- Plaatsing: Instagram Reels adverteren wordt op dezelfde plekken gepost als waar gebruikers organische Reels te zien krijgen.
- Bestandstype: MP4 of MOV
- Beeldverhouding: 9:16 1080×1920
- Minimale resolutie: 500 x 888 pixels
- Video bijschriften: optioneel maar aanbevolen
- Videogeluid: optioneel, maar sterk aanbevolen. Op Reels is geluid erg belangrijk, meer dan bij Story of Feed
- Video duur: de advertenties mogen maximaal 60 seconden duren, net zoals organische Reels
- Maximale grootte: 4 GB
- CTA (Call to Action) knop: deze wordt toegevoegd onderaan het scherm, je hebt hier dezelfde mogelijkheden als bij overige plaatsingen.
Met de plaatsing Reels zijn dezelfde target mogelijkheden beschikbaar als bij de andere plaatsingen van Instagram Ads. Instagram Reels heeft momenteel veel gebruikers en weinig adverteerders. Daardoor zijn de CPM (kosten per 1.000 vertoningen) en CPC (kosten per klik) relatief laag. Pak dus nu je kans en ga Instagram reels adverteren testen!
Een tip: maak gebruik van een aparte adgroup voor de plaatsing Reels waardoor je het mediabudget beter kan sturen. Uit ervaring blijkt namelijk dat deze plaatsing veel mediabudget gebruikt waardoor voor de andere plaatsingen geen mediabudget meer beschikbaar is.