Het is een nog altijd populaire en snelgroeiende tijdsbesteding voor veel mensen; gamen. Gamers besteden ontzettend veel tijd en geld aan het spelen van games. Vooral de corona uitbraak heeft veel impact gehad op de gaming wereld en de populariteit van het gamen. Zit je er aan te denken om in-game advertising toe te passen, maar weet je niet precies hoe je het aan moet pakken? Lees dan snel verder!
Groeiende populariteit van gaming
Dat gaming steeds populairder begint te worden is op meerdere platformen duidelijk aan te tonen. Zo is in maart 2020 het populaire gaming platform Steam wereldwijd voor het eerst door meer dan 20 miljoen gamers tegelijkertijd bezocht. De piek van het aantal gelijktijdige Steam-gebruikers is inmiddels zelfs meer dan 25 miljoen. Niet alleen bij Steam, maar ook bij andere streaming platformen, zoals YouTube gaming en Facebook gaming, is er een duidelijke gebruikers toename in vergelijking met het voorgaande jaar. Bij YouTube gaming is een groei van 65% te zien, terwijl Facebook gaming een groei van wel 238% ziet (Emerce, 2020).
Wat is in-game advertising precies?
Zoals de naam al doet vermoeden is in-game advertising het adverteren in games. Er zijn meerdere varianten van deze advertentievorm. De meest effectieve manieren van in-game advertising zijn:
Adverteren in de gameplay
Adverteren in de gameplay van een spel is een vorm van in-game advertising die vaak voorkomt. De advertentie is zichtbaar op het moment dat de gebruiker het spel aan het spelen is. Hoewel de advertentie aanwezig is, kan de gebruiker het spel nog gewoon spelen zonder ergens op te hoeven klikken. Adverteerders passen adverteren in de gameplay ook toe door bijvoorbeeld reclame in de game zelf te plaatsen. Een voorbeeld hiervan is adverteren in een voetbalgame met reclame op de billboards. Deze vorm van adverteren zie je onder andere op de platformen Snapchat en Facebook/Instagram.
De advertentie schermen/billboards op het veld kunnen voor in-game adverteerders goed worden gebruikt voor het plaatsen van de advertentie in de game.
Video advertising
Advertenties in de vorm van video’s komen ook regelmatig voor in verschillende games. Er zijn twee vormen van video advertising. De eerste vorm is de pre-roll video, waarbij de gamer een video ziet voordat de game-ervaring daadwerkelijk begint. Een tweede vorm is adverteren met zogenoemde reward video’s. Een uitleg hierover vind je later in de blog. Ook de zogenaamde playable is een mogelijkheid binnen video advertising. Bij deze advertenties kunnen gebruikers de geadverteerde app/game voor een aantal seconden tot minuten spelen. Video advertising zie je op elk platform voorbij komen, vooral rewarded video’s zijn op de platformen een populaire advertentievorm.
Voorbeeld van een reward video
Audio Advertising
Een derde optie is audio advertising. Een onderzoek van YouGov (2020) heeft aangetoond dat audio advertising een groeiende vorm van in-game adverteren is die steeds vaker de voorkeur krijgt boven visuele advertenties. Ook geeft YouGov aan dat 61% van de gamers graag muziek en geluid aan heeft tijdens het gamen. Hierdoor is er een grote kans dat de gamers de advertentie daadwerkelijk kunnen horen. We raden aan om audio advertising vooral toe te passen bij games waarvan bekend is dat gamers graag het geluid aan hebben staan. Een voordeel van audio advertising is dat het geen invloed heeft op de gameplay, de gamers kunnen gewoon doorspelen tijdens het luisteren naar de reclame. Bovendien is het een relatief gemakkelijke manier van adverteren.
Welke doelgroepen kun je bereiken via in-game advertising?
Uit een onderzoek van Multiscope (2020) is gebleken dat ongeveer 7,6 miljoen Nederlanders in totaal bijna een half miljard minuten per dag gamen. Vooral gaming via smartphone begint steeds populairder te worden. In 2020 was gemiddeld 35% van de dagelijkse gametijd het spelen van een game op een smartphone.
De Nederlandse doelgroepen binnen de game platformen zijn gevarieerd. Populaire smartphone games, zoals Candy Crush en Wordfeud, worden bijvoorbeeld het meest gespeeld door vrouwen tussen 18-49 jaar. Games voor de desktop en met game consoles, zoals FIFA en Assassins Creed, worden het meeste gespeeld door mannen tussen de 18-34 jaar. Daarnaast worden games op de tablet en desktop voornamelijk door 50 plussers gespeeld. Staar je echter niet blind op deze doelgroepen. In onze blog over targeting marketing kun je namelijk lezen dat er vaak vooroordelen heersen op gebied van targeting.
Is in-game advertising geschikt voor jouw bedrijf?
In-game advertising kan succesvol zijn, het is echter wel belangrijk om te letten op de relevantie van de advertenties. De ervaring leert dat het goed werkt als advertenties aansluiten in de context van de game-omgeving, zoals een soccer- game waarin geadverteerd wordt voor voetbalshirts of een andere soccer-game. Een ander voorbeeld is een Scrabble advertentie in Wordfeud. Wanneer een advertentie niet relevant is voor de betreffende game-gebruiker kan het mediabudget ook snel verkeerd worden besteed. Hieronder leggen we uit op welke manier je in-game advertising in kan zetten.
Wat zijn verschillende advertentie varianten?
In-game advertisement is voor adverteerders een interessante investeringsmogelijkheid. Zo hebben de adverteerders een groot platform waar hun advertenties worden vertoond. Er zijn verschillende soorten ads die ingezet kunnen worden, zoals banner-advertenties en native-advertenties. Deze advertenties kunnen via bijvoorbeeld Google Admob worden ingezet.
Banner advertenties
Banner-advertenties zijn rechthoekige advertenties die op een vrije plek boven of onderin het scherm of embedded in de titel vertoond kunnen worden. Deze advertenties kunnen een tekst, een foto of een filmpje zijn. Met banner-advertenties optimaliseer je de ad blootstelling, zonder dat je de game-ervaring van de gebruiker verstoort.
Voorbeeld van een banner advertentie van Youbahn in de app Wordfeud
Interstitial advertenties
Dit zijn overlays op het volledige scherm, deze overlays kunnen de gebruikers zelf sluiten door op het kruisje te klikken. Deze zijn goed te gebruiken in games met meerdere levels of fases, de advertenties kunnen tussen de verschillende levels of fases van de game vertoond worden. Het is echter wel belangrijk om de gebruikers tussen het gamen door niet te overweldigen met advertenties.
Voorbeeld van een interstitial advertentie
Native advertenties
Verder heb je ook native-advertenties, deze advertenties bestaan uit een tekst, foto of video, en worden per game aangepast om bij de uitstraling van de game te passen. Daardoor zijn deze advertenties geschikt voor bijna alle games. Daarbij bevatten deze advertenties vaak een call-to-action. Een voorbeeld van native advertising is onder andere de afbeelding die onder ‘Adverteren in de gameplay’ is geplaatst.
Rewarded advertenties
Rewarded-advertenties zijn al eerder in de tekst benoemd. Deze advertenties die zijn bedoeld om de betrokkenheid van de gebruiker te stimuleren en komen veel voor binnen mobile games. Wanneer een gebruiker deelneemt aan de advertentie krijgt deze een beloning, zoals extra tijd of levens. Gebruikers kunnen zelf beslissen of ze wel of niet deelnemen aan de advertentie. Het Amerikaanse onderzoek van eMarketer (2019) toont aan dat 76% van de gamers een voorkeur hebben voor deze vorm van adverteren.
Ander voorbeeld van een rewarded advertentie
Platformen met mogelijkheden voor in-game advertising
Er zijn verschillende platformen waarop in-game advertising kan worden toegepast. Bekende platformen zijn:
Facebook & Instagram
Facebook is een ontzettend bekend en veelgebruikt platform voor in-game advertising. Alle bovengenoemde soorten advertenties worden ondersteund door Facebook. Ook de Playable is een mogelijkheid. Deze advertenties kunnen op verschillende apps verschijnen, zoals de Facebook app, Instagram, Messenger en Audience Netwerk.
Snapchat
Voor het bereiken van de iets jongere doelgroep voor in-game advertising is Snapchat een goede optie. In het nationale social media onderzoek van Newcom (2020) is namelijk aangetoond dat in de leeftijdscategorie 15-19 zo’n 72% gebruikmaakt van Snapchat. In deze blog over het Nationale Social Media Onderzoek lees je meer over onder andere Snapchat.
Snapchat gaming maakt overduidelijk voornamelijk gebruik van video advertising. Een eerste vorm van advertising is de skippable advertentie, deze kan de kijker gelijk wegklikken. Nummer twee is de non-skippable advertentie. Een non-skippable advertentie duurt ongeveer vijf seconden en kan niet worden overgeslagen. Ook video reward advertenties kun je in vrijwel elke game plaatsen.
Google Ads
Hieronder beschrijven we twee netwerken van Google Ads, namelijk YouTube en Google Display Netwerk.
YouTube
Volgens YouTube is YouTube gaming een ontzettend belangrijk en veelbekeken onderdeel van YouTube. In 2020 zijn er wereldwijd ongeveer honderd miljard uren besteed aan het kijken van gaming video’s. In totaal zijn er meer dan 40 miljoen gaming kanalen. Dit maakt YouTube een interessant platform voor in-game advertising.
Op YouTube zijn er vier manieren om te adverteren, namelijk:
- Skippable advertenties. Deze advertenties kunnen de kijkers na vijf seconden overslaan. Een voordeel is dat je pas voor de advertentie hoeft te betalen als hij minimaal 30 seconden of volledig (dus ook bij minder dan 30 seconden) wordt bekeken.
- Non-skippable advertentie. Dit zijn advertenties van 15 of 20 seconden die de kijkers niet over kunnen slaan. Let er bij deze vorm van adverteren goed op dat je de advertentie niet te vaak aan dezelfde persoon laat zien om frustratie te voorkomen.
- Bumper advertenties. Ook dit is een vorm van video advertising. Hierbij krijgt de kijker een advertentie van zes seconden te zien, deze kunnen ze niet overslaan.
- Overlay advertenties. Deze vorm van banner advertising kan alleen op desktop worden getoond. De advertentie staat onderaan de video.
Google Display Netwerk
Het Google Display Netwerk (oftewel GDN) is een zeer groot onderdeel binnen Google. Het Display Netwerk heeft namelijk meer dan twee miljoen video’s, websites en apps waarop je een advertentie kan plaatsen. Een adverteerder maakt hierbij een keuze uit beeld- of rich media-advertenties. Rich media advertenties zijn interactiever dan de ‘standaard’ advertenties. Hierbij kunnen bijvoorbeeld animatie, interactieve elementen en banner advertenties met tekst worden ingezet.
Er wordt door Think with Google aangeraden advertenties vooral te baseren op de intentie van de gebruiker en minder op demografische gegevens. Door de focus te leggen op intentie stijgen de ad recall (oftewel, de herinnering aan een advertentie), awareness, overweging en de intentie om daadwerkelijk een aankoop te doen.
Mogelijke targeting opties bij de platformen
Doordat veel van de bovengenoemde platformen soortgelijke targeting mogelijkheden hebben, hebben we een aantal hieronder uitgelicht.
- Locatie (en taal)
- Demografische gegevens
- Interesses
- Gedrag
- Systeem, zoals Android, iOS of Amazon App store gebruikers.
- Connectie. Hierbij krijgen alleen gebruikers met een WiFi connectie de advertentie te zien.