Affiliate marketing is een steeds belangrijker onderdeel binnen online marketing. Zo gebruiken volgens Mediakix naar schatting meer dan 80% van de merken affiliate programma’s. Daarnaast zullen de affiliate marketing uitgaven naar verwachting de komende jaren met zo’n 10% omhoog gaan (Bron: Statista). Maar hoe werkt affiliate marketing nou eigenlijk? In deze blog lees je wat affiliate marketing inhoudt, hoe het werkt en krijg je praktische en toepasbare tips over de drie fases vóór, tijdens en na de start van een affiliate campagne. Ook kun je onderaan de pagina onze uitermate praktische infographic downloaden. Zo kun je als adverteerder/ merchant een goed scorende affiliate marketing campagne opzetten. Lees dus snel verder!
Hoe werkt affiliate marketing?
Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij adverteerders (merchants) hun partners (affiliates) belonen voor prestaties die zij leveren aan de adverteerder. Er zijn vele soorten prestaties waarvoor een affiliate beloond kan worden in een affiliate campagne. Je kan daarbij denken aan verkoop (ook wel sales), lidmaatschap, abonnementen, nieuwsbrieven of aanvraag van offertes (leads).
Door middel van advertenties / promotie materiaal op de sites van de affiliates worden bezoekers van hun eigen site doorgestuurd naar de site van de adverteerder. Als deze bezoekers converteren tot een sale of lead, dan ontvangt de affiliate hier een commissie voor van de adverteerder. Dit is vaak een vast bedrag of een percentage van de totale verkoopwaarde. In veel gevallen regelt een affiliate netwerk dit. Een affiliate netwerk is een organisatie die gespecialiseerd is in het samenbrengen van vraag en aanbod bij affiliate marketing. De adverteerders kunnen de affiliate campagne aanbieden bij een affiliate netwerk. Die maken het vervolgens mogelijk dat een campagne kan worden geplaatst op de website. Ook verzorgt een affiliate netwerk de facturering (aan adverteerders) en uitbetaling (van uitgevers).
Naast deze commissies (nadat er een conversie heeft plaatsgevonden) zijn er ook adverteerders die affiliates voorafgaand aan een sale of een lead al belonen voor een geleverde prestatie. Dat gebeurt dan vaak op basis van het doorsturen van een bezoeker via een klik (CPC; Cost Per Click) of per duizend vertoningen (CPM; Cost Per Mille) van bijvoorbeeld een banner op hun site.
Het opzetten van een Affiliate campagne kun je onderverdelen in drie fases. Fase 1 gaat over de voorbereiding en invulling van de affiliate campagne. De start van de affiliate campagne is de tweede fase en fase 3 is het campagne management en optimalisatie. De praktische infographic kun je onderaan de pagina downloaden.
Fase 1; voorbereiding en invulling affiliate campagne
Voorafgaand aan een campagne moet er eerst goed over een aantal zaken nagedacht worden. De invulling van een affiliate campagne verschilt namelijk per product/ adverteerder en doel van de campagne. Er is eigenlijk geen goed of fout, zolang de keuzes goed onderbouwd en bewust gemaakt zijn. Besteed dus veel aandacht aan de voorbereiding voordat je van start gaat. Dit kan in de toekomst veel tijd en geld schelen.
De voorbereiding richt zich met name op de keuze of het product geschikt is voor affiliate marketing. Ook wordt er gekeken naar welke vorm, doelen en eventuele netwerken geschikt zijn voor de campagne. Hieronder staan de belangrijkste focuspunten bij de voorbereiding en invulling van een affiliate campagne.
Als er goed onderzoek gedaan is en de bovenstaande punten zijn doorlopen, kun je een weloverwogen keuze maken. Je kiest hierbij één of meerdere netwerken voor de campagne. Je kan ook tot de conclusie komen dat jouw product/dienst niet of minder geschikt is voor affiliate marketing via een affiliate netwerk. Regelmatig kiezen adverteerders ervoor om met meerdere netwerken te starten, zodat ze kunnen vergelijken en kijken welk netwerk het beste bevalt. Het komt dan ook voor dat een adverteerder uiteindelijk exclusief gaat samenwerken met één netwerk na een proefperiode.
Grote en bekende affiliate netwerken op de Nederlandse markt zijn:
- TradeTracker
- Tradedoubler
- Daisycon
- Awin
- PayPro
Na de voorbereidingsfase kan er aan de slag worden gegaan met de inrichting van de campagne.
Fase 2; de inrichting van de affiliate campagne
Fase 2 is het opzetten van de affiliate campagne. Nu het netwerk is gekozen, is het van groot belang om de campagne direct vanaf het begin een complete invulling te geven. In de onderstaande afbeelding worden de onderdelen benoemd die van belang zijn in fase 2.
Fase 3; campagne management en optimalisatie
Fase drie is een onderdeel van de laatste fase voordat je kunt starten met je affiliate campagne. Als de punten opgepakt/ingesteld zijn die in fase twee zijn genoemd, dan staat er een zeer goede basis voor een campagne. Nu is het zaak om de campagne ook nog zo te managen dat de affiliates er tevreden over zijn en nog belangrijker, tevreden blijven. In onderstaande afbeelding zijn de belangrijkste stappen in fase 3 te vinden.
Als aanvulling van de drie fases van een affiliate marketing campagne geven we hieronder nog een aantal tips om de affiliate campagne succesvol te monitoren.
Tips om de affiliate campagne succesvol monitoren
Campagnes regelmatig monitoren
Het is belangrijk de resultaten van de campagnes regelmatig, bij voorkeur dagelijks, te monitoren. Het is namelijk mogelijk dat de resultaten van de affiliate campagne niet verbeteren of dat een (onterecht) hoge conversieratio of sales wordt geconstateerd. Dit kan betekenen dat er iets niet goed gaat bij de affiliate campagne. Hoge conversie kan bijvoorbeeld naast succes ook duiden op fraude.
Duidelijke richtlijnen
Zorg ervoor dat je duidelijk specificeert welke voorwaarden en richtlijnen je hanteert bij het starten van de affiliate campagne. Deze richtlijnen zijn in de infographics onder fase 1 en 2 benoemd.
Controleren URL’s en affiliates
Allereerst is het van groot belang om te onderzoeken of de affiliate website die is gekozen om de affiliate campagne op te plaatsen relevant is. Kijk ook goed naar de kwaliteit en betrouwbaarheid van de affiliates. Als je twijfelt over de betrouwbaarheid/ relevantie van de affiliates is het een goed idee om te bedenken of je deze affiliates toe wilt laten. Probeer zoveel mogelijk bij te houden welke affiliates het meeste bijdragen aan het bedrijf. Zo kun je ook herkennen welke affiliates nieuw zijn.
Fraude komt nog steeds voor
Bij affiliate marketing komt er regelmatig fraude voor. De voornaamste reden hiervoor is dat er met veel affiliates wordt gewerkt met een structuur die niet altijd heel overzichtelijk is. Veel voorkomende vormen van fraude zijn; cookiedropping, spam en promoten van niet bestaande kortingscodes. Ook het kopiëren van een advertentie van een organisatie die niet van jou is, (ook wel ad hijacking genoemd) komt vaak voor. Om fraude te herkennen is het belangrijk dat je alle data regelmatig controleert. Dit zijn bijvoorbeeld de aantallen, conversie, SEO/SEA positie en opvallendheden wat betreft tijd.
Bron header-afbeelding: Sergey Nivens/Shutterstock.com