Het See Think Do Care model; De reden waarom je niet alleen op de DO fase moet richten!

Elk bedrijf wil zijn doelgroep zo goed mogelijk aanspreken; het See Think Do Care (STDC-model) biedt precies dat! Zo is het mogelijk om de doelgroep op de juiste manier aan te spreken in de juiste fase van de customer journey. Dit is reis die de potentiële klant aflegt van het eerste contactmoment tot het laatste contactmoment. Door het toepassen van het See Think Do Care-model wordt de doelgroep effectiever en daadkrachtiger aangesproken. Maar wat is het See Think Do Care model eigenlijk? En hoe wordt het gebruikt? Dat lees je in dit blog!

See Think Do Care | See Think Do Care Funnel | MondoMarketing

Wat is het See Think Do Care model?

Het See Think Do Care model is een strategie die zich bezighoudt met de customer journey van de doelgroep. Deze strategie kent 4 fases; de See fase, de Think fase, de Do fase en de Care fase. Het STDC-model werkt als een funnel. In de See-fase bevindt zich de gehele doelgroep, in de Think-fase het deel zit dat overweegt een nieuw product nodig te hebben. In de Do-fase zit het deel van de doelgroep dat actief op zoek is naar een product en een aankoop wil doen. De Care-fase richt zich op het deel van de doelgroep dat je na de aankoop aan het merk wilt binden. Het STDC-model is een model van Google en is in 2013 ontwikkeld door Avinash Kaushik. Omdat de markt zich continu ontwikkeld, is het logischerwijs dat de marketingtechnieken mee ontwikkelen. Het STDC-model is de manier om effectief in te spelen op de potentiële klant. Aan het begin van de customer journey heeft de potentiële klant niet direct interesse in de diensten/product van het bedrijf. Aan het eind van de customer journey bouwt het bedrijf vooral een band op met de klant. Bij het See Think Do Care model gaat het er vooral om dat de doelgroep op de juiste manier wordt bereikt. De potentiële klant hoeft niet per se de gehele customer journey te doorlopen. Doorgaans richten de meeste bedrijven zich op de Do fase, de verkoopfase. Dit komt doordat in deze fase de potentiële klanten converteren, echter zijn de andere fases net zo belangrijk. Zonder de fases voor de Do-Fase komt de klant moeilijker in de Do-fase, deze fases worden ook wel de orientatiefase genoemd. Daarbij geldt wanneer een bedrijf zich alleen op de Do fase richt, er een groot gedeelte van de doelgroep niet bereikt wordt. Hierdoor wordt het lastiger om de doelgroep te overtuigen tot aankoop, zo heeft de gemiddelde klant volgens meerdere onderzoeken 5 tot 8 contactmomenten nodig om tot aankoop over te gaan. Ondanks dat bedrijven zich vaak op één specifieke fase richten, heeft het volgen van het gehele  STDC-model veel voordelen. De voordelen van campagne voeren met het STDC-model zijn:

– Bereik tijdens de gehele klantreis de doelgroep, en niet alleen bij de aankoopfase (do fase)

– Door de focus op verschillende fases, komt een bedrijf vaker in contact met de doelgroep

– Door betere afstemming van de content tijdens specifieke fases van het STDC model wordt de relevantie verhoogt

– Het is in iedere fase mogelijk om de KPI’s (Key Performance Indicator) te definiëren. Hiermee worden campagnes op de juiste indicatoren afgerekend (zie voorbeelden)

De See fase; De (naams)bekendheid verhogen. 

Het begint bij de (naams)bekendheid. In deze fase is de persoon/ organisatie in kwestie nog een potentiële klant. Deze heeft nog geen intentie om iets te kopen. Hierbij is het belangrijk om goed na te denken over wie de doelgroep is en hoe het bedrijf de doelgroep gaat bereiken. Zit de doelgroep veel op social media? Of wordt de doelgroep bereikt via een ander marketingkanaal? Het maken van een persona is dan ook uiterst gebruikelijk, om een overzichtelijk beeld te krijgen. In deze fase heb je de gehele doelgroep zitten, er wordt dan ook gecommuniceerd naar een breed publiek. Het doel van deze fase is zo veel mogelijk naamsbekendheid te realiseren en te zorgen voor Top of Mind Awareness.

De doelgroep is vooral geïnteresseerd naar informatie in een bepaald product. In deze fase is het dan ook gebruikelijk om te werken met inspirerende beelden, sfeerbeelden of relevante informatie van het product.

Voorbeeld; Verno is een bedrijf dat lijsten op maat en in alle stijlen maakt.  De klant heeft geen koopintentie, maar wel latente behoefte in het product. De potentiële klant weet nog niet van het bestaan van het bedrijf af. Het is hierbij aan Verno om te zorgen dat ze opvallen in deze fase met onderscheidende content door bijvoorbeeld het inzetten van inspirerende video’s of foto’s.

Hieronder een afbeelding met voorbeeld KPI’s en het concrete doel van de See fase.

See Think Do Care | See Fase | MondoMarketing

De Think fase: De interesse triggeren en overweging realiseren

De volgende fase is de potentiële klant informeren en triggeren in zijn oriëntatie naar het desbetreffende product. De potentiële klant weet van het product zijn bestaan af en heeft de behoefte zich meer te oriënteren. Overtuigingskracht is belangrijk bij het tastbaar maken van het eindproduct. De potentiële klant wil weten wat er zo goed is aan het product, en wil meer informatie over de diensten die het bedrijf levert, maar ook bij die van de concurrentie. In deze fase zal er veel vergeleken worden. Hierbij is het belangrijk om bij de doelgroep interesse te wekken, zodat de potentiële klant in de Do fase overgaat op actie. Daarvoor is het belangrijk dat de USP’s (Unique Selling Points) duidelijk aangegeven staan. Het bedrijf wil de doelgroep zo goed mogelijk betrekken bij de dienst of product. Probeer in deze fase ook zoveel mogelijk kennis en informatie te delen om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken om over te gaan tot actie in de volgende fase.

Bijvoorbeeld; De potentiële klant weet van het product of dienst af. De klant gaat gerichter op zoek naar een bedrijf die lijsten op maat maakt en gaat meerdere bedrijven vergelijken. De potentiële klant zal o.a. kijken naar de reviews, de website etc. Wat Verno doet om in deze fase op te vallen is het zorgen dat het bedrijf bovenaan in de zoekresultaten komt.

Hieronder een afbeelding met voorbeeld KPI’s en het concrete doel van de Think fase.

See Think Do Care | Think Fase| MondoMarketing

De Do fase; De conversie laten plaatsvinden. 

Het investeren in de oriëntatiefase wordt beloond! In deze fase is alles gericht op het bereiken van de doelgroep die een daadwerkelijke koopintentie heeft ontwikkeld en op het punt staat een product of dienst te gaan afnemen. Het is belangrijk om de drempel zo laag mogelijk te maken, en goed in te spelen op de verleiding van de eerdere fases. Het model gaat ervan uit dat een bezoeker die al kennis met jouw product of dienst heeft gemaakt vaak ook eerder voor jouw merk en product/dienst gaat kiezen. De communicatie richt zich vooral op de USP’s van het product of dienst en voordelen als men bijvoorbeeld via de webshop/website bestelt door snelle levertijden, acties, gratis retourneren etc. De marketingdoelstellingen zijn volledig gericht op de eindconversie, dat is vaak een online bestelling/boeking of een (offerte) aanvraag. In deze fase zal er veel geoptimaliseerd moeten worden, analyseer de campagnes en de landingspagina’s en verander deze waar nodig. Het is ook cruciaal om te testen, ga aan de slag met A/B testen en leer wat voor jouw doelgroep het beste werkt!

Bijvoorbeeld; De potentiële klant heeft precies voor ogen wat hij wil. De potentiële klant gaat nu kijken welke lijstenmakerij het beste bij deze persoon/organisatie past. Wat Verno moet doen is de juiste prijs/ kwaliteit verhouding bieden en de USP’s (Bijvoorbeeld maatwerk kwaliteit) eenduidig communiceren.

Hieronder een afbeelding met voorbeeld KPI’s en het concrete doel van de Do fase.

See Think Do Care | Do Fase | MondoMarketing

De Care fase; De relatie onderhouden, loyaliteit creëren.

De laatste fase van het model staat in het teken van de relatie met de klant. Het is hier prioriteit dat de klant terug blijft komen. Hoe maak je van de klant een loyale klant?  Dit soort klanten (ook wel ambassadeurs genoemd) zijn bewonderaars van jouw merk en praten positief over jouw product of dienst tegen andere potentiële klanten. Dit is erg belangrijk, dit zorgt er niet alleen voor dat de klanten terug blijven komen, maar ook dat er nieuwe klanten bijkomen. In deze fase is het van groot belang dat het contact met de klant goed  wordt onderhouden, bijvoorbeeld: door het bieden van klantvoordeel. De marketingdoelstellingen zijn in deze fase ook gericht op het verhogen van de customer lifetime value (CLTV) door het verhogen van herhalingsaankopen met cross- en upsell.

Bijvoorbeeld; De klant is erg blij om voor Verno gekozen te hebben. Ze voelen zich ook gewaardeerd dat het bedrijf zo goed in contact blijft. De klant krijgt als eerste te horen als er inspirerende content is, nieuwe producten, aanbiedingen en persoonlijke kortingen. Doordat Verno dit aanbiedt, zal de klant nu ook sneller terugkomen voor een herhalingsaankoop.

Hieronder een afbeelding met voorbeeld KPI’s en het concrete doel van de Care fase.

See Think Do Care | Care Fase | MondoMarketing

De conclusie van het STDC model

Het see think do care model is de ideale strategie om de doelgroep zo effectief mogelijk te bereiken. Tevens speelt een bedrijf perfect in op de behoefte van de doelgroep door niet met los kruit te schieten, Het STDC model wordt door veel bedrijven wereldwijd ingezet en is niet meer weg te denken in de marketingwereld en heeft voor een veel persoonlijkere marketing touch gezorgd doordat het bedrijf vaker in beeld komt bij de potentiële  klant. Het speelt beter in op de behoeftes van de doelgroep en is effectiever. Zet het STDC-Model effectief in, gedurende alle fases van de customer journey. Speel jij al goed in op de doelgroep?

See Think Do Care | Customer Life Cycle | MondoMarketing

 

MondoMarketing helpt jou met het opstellen van een online marketing strategie!

Als Digital Marketing bureau met ruim 10 jaar aan ervaring op het gebied van online marketing/ advertising kunnen wij ook jouw organisatie helpen bij het succesvol inzetten om zo nog betere resultaten te kunnen behalen. Wil je meer informatie over online marketing strategie of erachter komen hoe wij jouw organisatie kan helpen? Neem dan snel contact met ons op!

Foto van Joost Mathijsen
Joost Mathijsen

Meer artikelen

Download nu gratis ons Groeiplan voor online succes!

Al meer dan 250 keer aangevraagd.

MondoMarketing verstuurt maximaal 1 keer per maand een nieuwsbrief.