Nationale social media onderzoek 2025: X (Twitter) & BeReal grote verliezers!

Onderzoeksbureau Newcom heeft een nieuwe editie gepubliceerd van het Nationale Social Media Onderzoek. Dit trendonderzoek, waarin een projectie is gemaakt op basis van 14.714.495 social media gebruikers in Nederland via een steekproef, toont enkele opvallende resultaten. Benieuwd naar de belangrijkste resultaten van het Nationale Social Media Onderzoek 2025? Lees dan snel verder!

Social media gebruik blijft hoog 

Het sociale media gebruik onder Nederlanders van 15 jaar en ouder blijft toenemen, met een groei van maar liefst 100.000 gebruikers ten opzichte van vorig jaar. Deze trend, die sinds 2019 zichtbaar is, zet onverminderd door. Daarentegen neemt het aantal dagelijkse gebruikte social media platforms af binnen alle leeftijdsgroepen. De grootste daling is te zien binnen de leeftijdsgroep van 20-39 jaar, waar het aantal dagelijkse social media gebruik van social media platforms is afgenomen van 3,3 in 2024 naar 2,8 in 2025.

Vervolgens is er wel binnen vrijwel alle leeftijdsgroepen het social media gebruik in minuten per dag ongeveer gelijk gebleven t.o.v. 2024. In 2025 spendeert de leeftijdsgroep van 65+ jaar nog 86 minuten per dag op sociale media, wat gemiddeld 3 minuten meer is dan het jaar ervoor. Daarentegen is het dagelijkse sociale media gebruik bij de leeftijdsgroep 20-39 jaar gedaald met gemiddeld 7 minuten ten opzichte van het vorige jaar. Waarom het dagelijkse gebruik in minuten niet is gestegen, wordt verderop in het blog verduidelijkt: Ervaren Nederlanders sociale media steeds vaker als negatief?

 

Nationale Social Media Onderzoek 2025

 

Nationale Social Media Onderzoek 2025

 

Nationale Social Media Onderzoek 2025

 

 

Een overzicht van alle social media platformen

De onderstaande grafiek toont de belangrijkste sociale mediaplatformen, waarbij de grootste platforms hun dominante positie behouden. De meeste platforms laten groei zien, met uitzondering van Facebook, Pinterest, X (Twitter) en Telegram. LinkedIn springt eruit met de grootste groei, met maar liefst 230.000 nieuwe gebruikers. Ook YouTube, Instagram en TikTok doen het goed, met elk een groei van meer dan 140.000 gebruikers. Daarentegen is X (Twitter) de grootste verliezer, met een daling van 450.000 gebruikers.

Onder de “kleinere” platformen hebben de meeste te maken gehad met een verlies aan gebruikers. BeReal noteert de grootste daling, met een verlies van maar liefst 600.000 gebruikers. Daarentegen heeft Polarsteps een uitzonderlijke groei doorgemaakt, met 380.000 nieuwe gebruikers, waardoor het momenteel het grootste platform is binnen de “kleinere” categorie. Daarnaast laten ook Threads en Reddit in 2025 een sterke groei zien.

 

Nationale Social Media Onderzoek 2025

 

Nationale Social Media Onderzoek 2025

 

Een blik op dagelijks social media gebruik

In de onderstaande grafiek is het dagelijkse gebruik van sociale mediaplatforms te zien. Hieruit blijkt dat WhatsApp, Facebook en Instagram de meeste dagelijksegebruikers hebben, met meer dan 5,5 miljoen gebruikers. Verder valt op dat het dagelijks gebruik van vrijwel alle sociale mediakanalen is toegenomen, behalve BeReal. WhatsApp, YouTube en Instagram hebben de grootste stijgingen in dagelijks gebruik doorgemaakt, met elk meer dan 900.000 extra dagelijkse gebruikers. LinkedIn heeft de grootste relatieve groei ervaren, met een toename van 40% in dagelijkse gebruikers. Ook TikTok en Snapchat laten een mooie relatieve groei van meer dan 20% zien in dagelijks gebruik.

Bij de “kleinere” platforms is de ontwikkeling van dagelijks gebruik wisselend. Telegram, Discord, Reddit en Threads hebben meer dan 100.000 dagelijkse gebruikers gewonnen. Andere kleinere platforms vertonen echter een daling in dagelijks gebruik, met uitzondering van Polarsteps.

 

Nationale Social Media Onderzoek 2025

 

Nationale Social Media Onderzoek 2025

 

Nationale Social Media Onderzoek 2025

 

Nederlanders ervaren social media vaker negatief

Uit het Nationale Social Media onderzoek blijkt dat Nederlanders sociale media steeds vaker als negatief voor hun welzijn ervaren. In de onderstaande afbeelding is te zien dat het aantal mensen dat de stellingen over “social media & welzijn” onderschrijft, in 2025 is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Zo geven 2,4 miljoen Nederlanders aan zich ongelukkiger te voelen door het gebruik van sociale media, een toename van 200.000 ten opzichte van het jaar daarvoor. Daarnaast groeit het aantal mensen dat het gebruik van sociale media wil verminderen of overweegt volledig te stoppen. Opvallend is ook dat 300.000 meer Nederlanders aangeven het gevoel te hebben iets te missen door wat ze op sociale media zien.

Het Nationale Socail Media onderzoek toont aan dat in de meeste generaties een toename zichtbaar is in het ervaren van een verminderd geluksgevoel door het gebruik van sociale media. Zo blijkt dat Gen Z (15-28 jaar), met een gemiddeld dagelijks gebruik van 162 minuten, zich minder gelukkig voelt dan het jaar ervoor. Daarnaast is de groep millennials (29-44 jaar) relatief het sterkst gestegen in het ervaren van minder geluk door sociale media.

 

Nationale Social Media Onderzoek 2025

 

Nationale Social Media Onderzoek 2025

 

Nationale Social Media Onderzoek 2025

 

Voorstanders van social media verbod

Uit het Nationale Social Media onderzoek naar de mening van verschillende generaties over een social media verbod voor kinderen onder de 16 jaar blijkt dat 44% van Gen Z hier voorstander van is. Bij andere generaties ligt dit percentage hoger: 60% van de millennials steunen een dergelijk social media verbod, terwijl de babyboomers en de stille generatie de meest uitgesproken voorstanders zijn van het beperken van sociale media voor deze leeftijdsgroep.

De belangrijkste reden die verschillende generaties aandragen voor een social media verbod voor kinderen onder de 16 jaar, is de mogelijke schadelijke impact ervan. Kinderen hebben moeite met het verwerken van heftige content en vinden het lastig om onderscheid te maken tussen echte en neppe informatie.

 

Nationale Social Media Onderzoek 2025

 

Nationale Social Media Onderzoek 2025

 

Conclusies van het Nationale social media Onderzoek 2025:

  1. Het gebruik van sociale media onder Nederlanders van 15 jaar is in 2025 toegenomen. 14,4 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media. Dit is 100.000 gebruikers meer dan vorig jaar.
  2. X ziet een aanzienlijke daling met bijna een half miljoen minder gebruikers, terwijl ook BeReal sterk in populariteit afneemt.
  3. Het aantal dagelijkse gebruikers stijgt bij de meeste grote platforms. Zo zijn de grote platforms Whatsapp, YouTube, Instagram, LinkedIn, TikTok en Snapchat in gebruik gegroeid.
  4. Nederlanders beschouwen sociale media vaker als schadelijk voor hun welzijn, terwijl ouders zich steeds vaker zorgen maken over het gebruik van sociale media door hun kinderen.
  5. Bijna 6 van de 10 Nederlanders steunen een verbod op sociale media voor kinderen onder de 16 jaar.

 

Bron header-afbeelding: Tint Media/Shutterstock.com

Haal meer resultaat uit Social Media Advertising!

Als Digital Marketing Bureau is MondoMarketing gespecialiseerd in Social Media Advertising. Wij zorgen ervoor dat de juiste campagne, op het juiste kanaal, op de juiste manier ingezet wordt om zo jouw doelgroep beter te bereiken en de beste resultaten te behalen. Wil je meer informatie over Social Media Advertising of erachter komen hoe een Social Media Advertising jouw organisatie kan helpen? Neem dan contact met ons op!

Foto van Mart Deibel
Mart Deibel

Meer artikelen

Download nu gratis ons Groeiplan voor online succes!

Al meer dan 250 keer aangevraagd.

MondoMarketing verstuurt maximaal 1 keer per maand een nieuwsbrief.