Onderzoeksbureau Newcom heeft een nieuwe editie gepubliceerd van het Nationale Social Media onderzoek. In dit trendonderzoek waar een projectie wordt gemaakt van 14.878.125 social media gebruikers in Nederland door middel van een steekproef, zijn veel opmerkelijk dingen te zien. TikTok & Instagram zijn wederom de grote winnaar en Facebook & Twitter verliezen bijna een half miljoen gebruikers. Ook is er een opvallende groei onder de 40-plussers. Benieuwd welke? Hieronder zijn de belangrijkste resultaten uit het Nationale Social Media Onderzoek van 2023 beschreven!
Social Media gebruikers naar leeftijd
Waar vorig jaar vrijwel alle leeftijdsgroepen meer social media gebruikten, is het dit jaar dan echt gebeurd. Alle leeftijdsgroepen besteden meer tijd aan social media dan voorgaande jaren. In totaal besteed de Nederlandse bevolking 114 minuten op social media. Dat is 7 minuten meer dan vorig jaar, dit is een nieuwe all time high. Als we inzoomen op de leeftijdsgroepen individueel zien we deze toename ook terug. Waar 15 t/m 19 jarige maar liefst 161 minuten op social media spenderen, doen 20 t/m 39 jarige dit 147 minuten per dag. Ook komen de 40 t/m 64 jarigen en 65-plussers nu steeds dichter bij de mythische 100 minuten per dag.
Social media platformen groei & dalers
Wanneer we inzoomen op de platformen individueel vallen een aantal dingen op, Whatsapp (+819.000) blijft met uitstek de grootste, YouTube (+630.000) klimt naar een gedeelde tweede plek met FaceBook. Instagram (+1.128.000) groeit samen met TikTok (+1.034.000) net als in 2022 gigantisch hard door. Ook kent dit onderzoek twee verliezers als het gaat om totaal aantal gebruikers, zowel Facebook (-475.000) als Twitter (-464.000) verliezen bijna een half miljoen gebruikers.
Hieronder de uitwerking van de bovenstaande grafiek in een tabelvorm. Waar eerder Instagram en TikTok benoemd werden, heeft ook Snapchat een flinke groei gemaakt (+21%)
Dagelijks social media gebruik
Het totaal aantal gebruikers op een platform is natuurlijk uiterst belangrijk, echter het dagelijks aantal gebruikers geeft een goede indicatie hoe “gezond” dit social platform daadwerkelijk is. Ook hier is Whatsapp (+1.141.000) het grootst, ze kennen na een gestagneerd 2022 weer een groei in 2023. Opvallend is, dat hoewel Youtube en Facebook beide 9.900.000 totaal aantal gebruikers hebben, Facebook 6.600.000 dagelijkse gebruikers heeft en YouTube “slechts” 3.500.000. Instagram groeit ook in 2023 in het dagelijks gebruik namelijk met (+725.000).
TikTok heeft ook in 2023 de grootste procentuele groei, namelijk +54%. Hiermee komen ze op dezelfde hoogte als Snapchat die ook een stijging van 30% kende. (+587.000)
Hieronder de uitwerking van de bovenstaande grafiek in een tabelvorm. De platforms die dagelijkse gebruikers verloren zijn: YouTube: (-1%), Twitter (-26%), LinkedIn (-13%) en Pinterest (-15%). Ook is nieuwkomer BeReal hier te zien, dat 800.000 dagelijkse gebruikers heeft.
Dagelijks social media gebruik Onder tieners & twintigers
Als twee grootaandeelhouders in het social media gebruik in Nederland, is het goed om te segmenteren waar deze groepen zich bevinden. Ze hebben immers ook veel invloed op de veranderingen in het social media landschap. Beide leeftijdsgroepen kennen dezelfde top 5:
- Whatsapp (1*)
- Snapchat (5*)
- Instagram (2*)
- TikTok (6*)
- YouTube (3*)
*(plek in 2022)
Een jaar geleden zag die lijst er heel anders uit (2022), ook is een honourable mention; BeReal dat bij 15-19 jarigen op plek 6 staat en bij 20-29 jarigen op plek 7 staat. Dit platform dat in 2023 voor het eerst is meegenomen in het nationale social media onderzoek 2023, heeft zich direct bij de top 7 gevestigd. Dit betreft het dagelijks social media gebruik van zowel tieners als twintigers.
Dagelijks social media gebruik onder 40 plussers
De leeftijdsgroep 40 plus komt in 2 grafieken terug met een gigantische groei, echter het is in beide gevallen niet wat je verwacht. Allereerst kijken we naar TikTok, het platform waarbij menig mens zegt dat het echt voor de jeugd is. Niks is minder waar, in 2023 kent deze leeftijdsgroep namelijk een groei van 405.000. De grafiek tekent een ietwat vertekend beeld, wegens het feit dat alle leeftijdsgroepen gesegmenteerd zijn behalve 40 jaar of ouder. Echter laat het wel duidelijk zien, dat deze leeftijdsgroep zeker aanwezig is op het platform.
Daarnaast zijn alle leeftijdsgroepen boven de 40, op meer platformen te vinden. Zo zit 40 t/m 64 inmiddels al op 4,1 platformen. 65 t/m 79 op 3,1 en 80 plus op 2,3. Waarbij de leeftijdsgroep 15 t/m 19 juist daalde en de 20 t/m 39 groep stagneerde.
Dit valt dan ook in lijn met het totaal aantal gebruikte platforms, zowel het totaal aantal platforms is met 0,2 gestegen als het dagelijks aantal gebruikte platforms. Dit is een trend dat sinds 2019 speelt.
De “kleine” platforms
Voor de tweede keer zijn de kleine platforms meegenomen in het nationale social media onderzoek van 2023, wederom kan je concluderen dat de kleine platforms helemaal niet zo klein zijn. Discord, BeReal, Reddit en Twitch hebben allemaal meer dan 1.000.000 gebruikers. Zo wordt discord dan ook door 11% van de Nederlandse social media gebruikers gebruikt, dit is 1% meer ten opzichte van 2022. Nieuwkomer BeReal wordt door 9% van de social media gebruikers gebruikt.
Om individueel nieuwkomer BeReal inzichtelijk te maken, hieronder een grafiek van het dagelijks gebruik en het totaal aantal gebruikers van de Nederlandse social media gebruikers in percentages. Opvallend is dat meer 20 t/m 24 jarigen het gebruiken ten opzichte van 15 t/m 19 jarigen.
Conclusie
- Facebook en Twitter verliezen bijna een half miljoen gebruikers. TikTok en Instagram groeien sterk.
- Het dagelijks gebruik van TikTok en Snapchat stijgt fors. BeReal nestelt zich in de top 10.
- Onder tieners verliest Instagram terrein. Het momentum onder jongeren ligt bij TikTok, Snapchat en BeReal.
- Social media worden wederom meer gebruikt dan vorig jaar, vooral onder 40-plussers.
Bron header-afbeelding: Gorodenkoff/Shutterstock.com