Het Instagram Algoritme: Hoe je er op in kan spelen om je organische bereik te verhogen en waarom je dit moet combineren met Instagram adverteren!

Social Media platforms hebben allemaal hun eigen manieren om de gebruikers zo goed mogelijk te voorzien van content. Dit wordt mogelijk gemaakt door “Het algoritme”, echter veranderen deze algoritmes continue en kent bijvoorbeeld Instagram niet één algoritme maar meerdere. Benieuwd hoe je deze algoritmes zo goed mogelijk in je voordeel kan laten werken? En erachter komen waarom deze algoritmes zelfs voor Instagram Adverteren belangrijk zijn? Lees dan dit blog over het Instagram Algoritme!

Hoe werkt het Instagram Algoritme?

De meeste voorkomende misconceptie van het Instagram algoritme is dat het gaat om één algoritme. In realiteit zijn er namelijk meerdere algoritmes die belangrijk zijn, over hoe content tentoongesteld wordt op Instagram. Deze algoritmes worden later in het blog individueel behandeld. Naast dat ze namelijk veel verschillen hebben, zijn er ook veel overeenkomsten. Zo is een algoritme niks meer dan een portier met een heleboel regels die bepalen welke content er wordt getoond aan de gebruiker.

De CEO van Instagram Adam Mosseri beschrijft dat Instagram naast het algoritme ook nog “classifiers” en “processes” heeft. Dit gehele proces dient ervoor dat Instagram een zo goed mogelijke inschatting probeert te maken tot wat de gebruiker mogelijk leuk vindt. Het doel hiervan is om de gebruikstijd te verhogen. Door middel van het algoritme, classifiers en processes kijken ze naar de volgende punten:

MondoMarketing | Instagram Algoritme | Hoe werkt het? | Instagram Adverteren

Naast deze punten heeft de gebruikstijd van de gebruiker ook nog invloed. Hoe minder vaak de gebruiker Instagram opent hoe moeilijker het is om bovenaan te komen. Dit is het geval bij zowel Instagram Feed, Stories als Reels. Dit komt doordat er dan meer concurrentie is, omdat de “tijdsfactor” een minder grote rol speelt. Als de gebruiker veel accounts volgt is er logischerwijs ook meer concurrentie om op een goede plek in de feed te komen.

Middels deze punten maakt Instagram een ranking ter inschatting hoe leuk de gebruiker de post vindt en wat de kans is dat de gebruiker interactie gaat hebben met de post. Instagram adviseert ook om posts, stories en reels cross te promoten over het platform.

Ook heeft CEO Adam Mosseri verhelderd dat een bedrijfsaccount evenveel kans heeft op organisch succes als een persoonsaccount. Zo zeggen verschillende onderzoeken dat het voor zakelijke accounts voldoende om 2 keer per week een post te plaatsen met hiernaast dagelijkse stories. Echter is het plaatsen van meer berichten altijd beter, maar daar meer over in het Feed Algoritme.

Instagram Algoritme Feed

Als een gebruiker Instagram opent valt diegene direct in het algoritme van de feed. Waar dit vroeger nog een chronologisch bepaalde opeenstapeling van foto’s was, is dit nu een Instagram ranking waarbij Meta elke feed zo persoonlijk mogelijk proberen te optimaliseren. Inmiddels zijn er sinds maart 2022 3 opties bijgekomen.

  • De “Main” feed (Zoals we hem al jaren kennen)
  • “Volgend” (Een chronologische feed van accounts die gebruikers volgen)
  • Favorieten (Een feed bepaalt door favorieten van de gebruiker)

Door het toevoegen van deze opties probeert Instagram weer wat meer macht te geven aan de gebruiker waar veel kritiek op was. Deze feedkeuzes kan je selecteren als je linksboven op “Instagram” klikt. Dit kan ook invloed hebben op je bereik, omdat niet alle gebruikers hun feed op dezelfde manier gegenereerd wordt. Verander deze zin naar = Dit kan ook invloed hebben op je bereik, omdat de feed van alle gebruikers niet op dezelfde manier wordt gegenereerd.

Ondanks deze vrijheid blijven de algoritmes, classifiers en processes hun werk doen om de Instagram Ranking zo optimaal mogelijk te laten werken. Als het gaat om de feed zijn de volgende vijf interacties enorm belangrijk:

MondoMarketing | Instagram Algoritme | Instagram Feed | Instagram Adverteren

Zo zegt CEO Adam Mosseri: “De groter de kans dat een gebruiker één van deze acties onderneemt, de hoger de post op de feed zal verschijnen.”

Om deze acties te bepalen heeft Instagram een complex systeem ontwikkeld die door de tijd steeds veranderd en zijn mening over de gebruiker bijschaaft. Dit systeem kijkt naar signalen. Enkele voorbeelden van deze signalen zijn:

  • Activiteit van de gebruiker (Kijken ze vooral naar foto’s of vooral naar video’s? Wat voor soort content spreekt de gebruiker het meeste aan)
  • Informatie over de post (Is het een video of een foto, hoeveel likes / reacties heeft de post, wanneer is het gepost)
  • Relatie tussen jou en de gebruiker (zijn jullie familie, vrienden, hoe vaak heeft de gebruiker interactie met jouw account)
  • Interactie (Wat is de kans dat de gebruiker interactie heeft met jouw post)

Met al deze interacties en signalen probeert Instagram een schatting te maken hoe leuk de gebruiker een  post gaat vinden. Dit bepaalt dan uiteindelijk de feed-volgorde van de gebruiker.

Echter is er één vuistregel die belangrijker is dan welke interactie dan ook, zorg dat je consistent bent in het plaatsen van posts. Stem dagen en uren af op je eigen statistieken wanneer jouw doelgroep actief is. Voor elk account werkt dit namelijk anders, door consistent te zijn weet zowel Instagram als de gebruiker je makkelijker te vinden. Het kan dan ook zeker geen kwaad om hier in het begin mee te experimenteren.

Ook is de beginfase van een nieuwe post cruciaal. Als Instagram door heeft dat de post veel likes en reacties krijgt, probeert Instagram deze post meer te pushen, omdat het ervan uitgaat dat de post dan inderdaad erg goed moet zijn, anders liken mensen de tevens post niet.

Instagram veranderd zijn feed continue en probeert veel te testen, een van die ontwikkelingen legt CEO Adam Mosseri hieronder uit in een video. Zo is niks veilig binnen Instagram en kan alles uiteindelijk ooit een keer veranderd worden. Zo focust Instagram zich steeds meer op video’s en lijkt het zelfs of Meta zijn algoritmes steeds meer weg stuurt van foto’s richting video’s.

Wij helpen met jouw Social Media Advertising!

Als Social Media Advertising specialist met ruim 10 jaar aan ervaring op het gebied van online marketing en advertising kunnen wij ook jouw organisatie helpen bij het succesvol inzetten van deze vorm van adverteren om zo nog betere resultaten te kunnen behalen. Wil je meer informatie over Social Media Advertising of erachter komen hoe wij jouw organisatie kan helpen? Neem dan snel contact met ons op!

Foto van Joost Mathijsen
Joost Mathijsen

Meer artikelen

Download nu gratis ons Groeiplan voor online succes!

Al meer dan 250 keer aangevraagd.

MondoMarketing verstuurt maximaal 1 keer per maand een nieuwsbrief.