Social Media platforms hebben allemaal hun eigen manieren om de gebruikers zo goed mogelijk te voorzien van content. Dit wordt mogelijk gemaakt door “Het algoritme”, echter veranderen deze algoritmes continue en kent bijvoorbeeld Instagram niet één algoritme maar meerdere. Benieuwd hoe je deze algoritmes zo goed mogelijk in je voordeel kan laten werken? En erachter komen waarom deze algoritmes zelfs voor Instagram Adverteren belangrijk zijn? Lees dan dit blog over het Instagram Algoritme!
Hoe werkt het Instagram Algoritme?
De meeste voorkomende misconceptie van het Instagram algoritme is dat het gaat om één algoritme. In realiteit zijn er namelijk meerdere algoritmes die belangrijk zijn, over hoe content tentoongesteld wordt op Instagram. Deze algoritmes worden later in het blog individueel behandeld. Naast dat ze namelijk veel verschillen hebben, zijn er ook veel overeenkomsten. Zo is een algoritme niks meer dan een portier met een heleboel regels die bepalen welke content er wordt getoond aan de gebruiker.
De CEO van Instagram Adam Mosseri beschrijft dat Instagram naast het algoritme ook nog “classifiers” en “processes” heeft. Dit gehele proces dient ervoor dat Instagram een zo goed mogelijke inschatting probeert te maken tot wat de gebruiker mogelijk leuk vindt. Het doel hiervan is om de gebruikstijd te verhogen. Door middel van het algoritme, classifiers en processes kijken ze naar de volgende punten:
Naast deze punten heeft de gebruikstijd van de gebruiker ook nog invloed. Hoe minder vaak de gebruiker Instagram opent hoe moeilijker het is om bovenaan te komen. Dit is het geval bij zowel Instagram Feed, Stories als Reels. Dit komt doordat er dan meer concurrentie is, omdat de “tijdsfactor” een minder grote rol speelt. Als de gebruiker veel accounts volgt is er logischerwijs ook meer concurrentie om op een goede plek in de feed te komen.
Middels deze punten maakt Instagram een ranking ter inschatting hoe leuk de gebruiker de post vindt en wat de kans is dat de gebruiker interactie gaat hebben met de post. Instagram adviseert ook om posts, stories en reels cross te promoten over het platform.
Ook heeft CEO Adam Mosseri verhelderd dat een bedrijfsaccount evenveel kans heeft op organisch succes als een persoonsaccount. Zo zeggen verschillende onderzoeken dat het voor zakelijke accounts voldoende om 2 keer per week een post te plaatsen met hiernaast dagelijkse stories. Echter is het plaatsen van meer berichten altijd beter, maar daar meer over in het Feed Algoritme.
Instagram Algoritme Feed
Als een gebruiker Instagram opent valt diegene direct in het algoritme van de feed. Waar dit vroeger nog een chronologisch bepaalde opeenstapeling van foto’s was, is dit nu een Instagram ranking waarbij Meta elke feed zo persoonlijk mogelijk proberen te optimaliseren. Inmiddels zijn er sinds maart 2022 3 opties bijgekomen.
- De “Main” feed (Zoals we hem al jaren kennen)
- “Volgend” (Een chronologische feed van accounts die gebruikers volgen)
- Favorieten (Een feed bepaalt door favorieten van de gebruiker)
Door het toevoegen van deze opties probeert Instagram weer wat meer macht te geven aan de gebruiker waar veel kritiek op was. Deze feedkeuzes kan je selecteren als je linksboven op “Instagram” klikt. Dit kan ook invloed hebben op je bereik, omdat niet alle gebruikers hun feed op dezelfde manier gegenereerd wordt. Verander deze zin naar = Dit kan ook invloed hebben op je bereik, omdat de feed van alle gebruikers niet op dezelfde manier wordt gegenereerd.
Ondanks deze vrijheid blijven de algoritmes, classifiers en processes hun werk doen om de Instagram Ranking zo optimaal mogelijk te laten werken. Als het gaat om de feed zijn de volgende vijf interacties enorm belangrijk:
Zo zegt CEO Adam Mosseri: “De groter de kans dat een gebruiker één van deze acties onderneemt, de hoger de post op de feed zal verschijnen.”
Om deze acties te bepalen heeft Instagram een complex systeem ontwikkeld die door de tijd steeds veranderd en zijn mening over de gebruiker bijschaaft. Dit systeem kijkt naar signalen. Enkele voorbeelden van deze signalen zijn:
- Activiteit van de gebruiker (Kijken ze vooral naar foto’s of vooral naar video’s? Wat voor soort content spreekt de gebruiker het meeste aan)
- Informatie over de post (Is het een video of een foto, hoeveel likes / reacties heeft de post, wanneer is het gepost)
- Relatie tussen jou en de gebruiker (zijn jullie familie, vrienden, hoe vaak heeft de gebruiker interactie met jouw account)
- Interactie (Wat is de kans dat de gebruiker interactie heeft met jouw post)
Met al deze interacties en signalen probeert Instagram een schatting te maken hoe leuk de gebruiker een post gaat vinden. Dit bepaalt dan uiteindelijk de feed-volgorde van de gebruiker.
Echter is er één vuistregel die belangrijker is dan welke interactie dan ook, zorg dat je consistent bent in het plaatsen van posts. Stem dagen en uren af op je eigen statistieken wanneer jouw doelgroep actief is. Voor elk account werkt dit namelijk anders, door consistent te zijn weet zowel Instagram als de gebruiker je makkelijker te vinden. Het kan dan ook zeker geen kwaad om hier in het begin mee te experimenteren.
Ook is de beginfase van een nieuwe post cruciaal. Als Instagram door heeft dat de post veel likes en reacties krijgt, probeert Instagram deze post meer te pushen, omdat het ervan uitgaat dat de post dan inderdaad erg goed moet zijn, anders liken mensen de tevens post niet.
Instagram veranderd zijn feed continue en probeert veel te testen, een van die ontwikkelingen legt CEO Adam Mosseri hieronder uit in een video. Zo is niks veilig binnen Instagram en kan alles uiteindelijk ooit een keer veranderd worden. Zo focust Instagram zich steeds meer op video’s en lijkt het zelfs of Meta zijn algoritmes steeds meer weg stuurt van foto’s richting video’s.
Instagram Algoritme Stories
Hoewel het algoritme van Stories erg veel lijkt op het algoritme van de feed zit het fundament van Stories net iets anders in elkaar. Zo is stories ontworpen om te binge-watchen. Daarom wil Instagram ook graag dat er zoveel mogelijk stories geplaatst worden, zodat er altijd iets te kijken is. Het advies is dan ook om dagelijks een story te plaatsen. Stories worden net als feed geplaatst in een ranking die is gebaseerd op interactie. Het is dan ook verstandig om hier gebruik van te maken, stimuleer interactie! Maak gebruik van de features die Instagram aanbiedt en zorg ervoor dat je een “band” opbouwt met je volgers. Dit stimuleert je ranking in stories, maar ook die van je feed. Hoe meer interactie iemand heeft met je stories, hoe eerder/vaker deze gebruiker ook je posts ziet.
Hiernaast worden Instagram stories gebaseerd op locatie. Je wordt bijvoorbeeld makkelijker gevonden wanneer je gebruik maakt van locatie-hashtags.
Kortom, ook al duurt een story maar 24 uur, het is enorm waardevol voor de lange termijn omdat het je organische algoritme stimuleert.
Instagram Algoritme Reels
Reels werkt weer net iets anders als het feed en story algoritme. Reels bestaat namelijk niet alleen uit accounts die een gebruiker volgt. Reels is een mengsel van gevolgde en niet-gevolgde account. Reels wordt nog meer gebaseerd op wat een gebruiker mogelijk leuk kan vinden. Hierdoor biedt het gigantische kansen omdat je organisch dus een veel groter publiek kan bereiken. Hierdoor kan je, wanneer je dit goed beheerst, een gigantisch organisch voordeel ervaren.
Hiernaast kent Reels, net zoals Instagram feed en story, signalen waar het algoritme goed op let. Signalen waar het algoritme en zijn classifiers op letten zijn;
Om dit goed voor elkaar te krijgen moet de kwaliteit van de reel goed zijn. Zo moet de Reel niet rechtstreeks vanuit een andere app komen en wordt er aangeraden om de video in Instagram te bewerken. Hoe creatiever je bent, hoe meer succes je hierin kan behalen.
Ook stimuleert Instagram de reels die de meeste trending nummers gebruiken, zet deze dan ook verstandig in en bouw een netwerk op! Kortom, er liggen enorm veel kansen binnen reels en door hierop in te spelen kan je organisch gigantische cijfers realiseren.
Instagram Acties
Nu de algoritmes en classifiers duidelijker zijn wil je natuurlijk concreet weten welke stappen je kan ondernemen om beter in de ranking te komen. Kennis is leuk, maar er moet actie ondernomen worden! Hieronder staan concrete punten die erg belangrijk zijn om zo snel mogelijk te implementeren.
- Gebruik Call To Actions in stories en moedig interacties aan!
- Gebruik hashtags en keywords die relevant zijn voor jouw doelgroep!
- Promote je plaatsingen via alle mogelijk opties in Instagram (plaats een feedpost in je story)
- Test via Instagram Analytics wanneer je het best een plaatsing kan uitvoeren
- Reageer op reacties en dm’s, hierdoor stimuleer je interactie. Wie weet reageert iemand weer op je!
- Vind je eigen stijl op Instagram en hanteer deze
Instagram adverteren & organisch posten = versterkend effect
Het adverteren van Instagram staat los op zichzelf ten opzichte van de organische algoritmes, allereerst schijnen we een licht op waarom Instagram adverteren zo nuttig is. Je kan namelijk veel meer sturen en een hele specifieke doelgroep aanspreken. Ook werf je nieuwe mensen die dan weer organisch je posts kunnen bekijken als ze je gaan volgen. Maar hierom zijn je organische prestaties zo belangrijk, want nu meer dan ooit hebben gebruikers een reden nodig om te volgen, een leuke campagne is niet meer genoeg. Er wordt kritisch gekeken naar de feed en of het een meerwaarde gaat zijn om die posts tegen te komen als story of in de feed. Dit geldt dan ook voornamelijk voor volger campagnes. Adverteren zorgt echter net voor de extra push waarbij je niet afgestraft wordt door een keer geen organische posts te hebben.
Organisch bereik wat natuurlijk gratis is (naast de tijd en moeite die erin gaat) kent op het feed en story algoritme zijn grenzen, je bent constant bezig met de relaties van de gebruikers en zo hoog mogelijk in de classifiers te komen om uiteindelijk hoog in de instagram ranking te komen. Ter illustratie dat het organische algoritme zijn grenzen kent, is de onderstaande afbeelding bijgevoegd. Deze afbeelding geeft het organische bereik radius weer van Social Status. Social Status onderzoekt honderd duizenden Instagram accounts. Hiervan bestuderen ze hoeveel volgers deze accounts bereiken zonder geld te spenderen, dit aantal gedeeld door het aantal volgers geeft het organische bereik radius weer. Dit getal lag afgelopen maand op 8.34%. Echter zijn er ook accounts die een radius van meer als 100 hebben, de berekening wordt namelijk als volgt gemaakt; als je een account hebt met 100 volgers en je post een leuke foto die 50 volgers bereikt. Dan zou je een radius van 50% hebben. Echter, wanneer je hier bijvoorbeeld treffende hashtags aan toevoegt kan deze foto op de explore pagina nog eens 200 personen bereiken. Dan heb je opeens een radius van 250%. De kern hiervan is dat elk account verschilt.
Nu de voor- en nadelen van zowel adverteren als organisch bereik duidelijk zijn kan je door middel van een combinatie van Instagram Adverteren en de organische werkzaamheden jouw account/ bedrijf naar een hoger niveau tillen en het elkaar laten versterken.