Op donderdag 20 oktober heeft de tweede versie van het Google EMEA Product Kick off 2022 plaatsgevonden. In deze Kick off zijn de nieuwste productontwikkelingen, beta’s van o.a. Google Ads en Google Analytics gepresenteerd aan alle Google Partners. Hier zijn veel interessante ontwikkelingen gepresenteerd.
Als Google Partner delen wij graag de nieuwste ontwikkelingen. Ben jij benieuwd welke dit zijn en wil je direct aan de slag met het inzetten van de nieuwste features, lees dan ons blog! Hieronder volgt deel 1, benieuwd naar deel 2? Klik hier!
Overzicht Semester 2 van 2022
Privacy & Measurement | Deel 1
- Enhanced conversions voor het web
- Verbeteringen van de toestemming modus
- Enhanced conversions voor leads
- GA4 Migration tools, governance, controls & reporting
- Geautomatiseerde onboarding voor alle adverteerders
- Geautomatiseerde terugkerende leveringen
- Data-driven Attribution in Google Ads
- Conversion lift
Search & Performance | Deel 2
- Experimenten met een klik
- Updates voor rapportages
- Automatisch gecreëerde assets (ACA)
- Bedrijfsinformatie voor mobiele zoekadvertenties
- Product verbeteringen (Product inventaris)
- Merchant promotions (Klanten aanzetten tot kopen)
- Performance max & O2O (Store Sales improvements in PMax) – BETA
Video & Display | Deel 2
- Discovery advertenties met productfeeds
- Video actie campagnes met productfeeds
- Biedingen optimaliseren voor meer relevantie en resultaat
- Video Bereik campagnes (voltooid)
- Video reach campagnes (Doel frequentie)
Product Kick off H2 | Privacy & Measurement
Enhanced conversions voor het web: Pre-hashing van gegevens voor tag-gebaseerde implementaties – BETA
Enhanced conversions verbetert de nauwkeurigheid van de conversiemeting en verbetert de prestaties van geautomatiseerde biedingen door het bijhouden van conversies en aan te vullen met first-party data.
Zo gaf google aan tijdens de presentatie dat adverteerders al lang uiten dat zij controle wilden over de hashing (versleuteling) van hun gegevens voor tag-gebaseerde implementaties van enhanced conversions. Voorheen konden namelijk alleen ongehashte gegevens worden gedeeld en zou google zelf gegevens hashen voordat ze naar de servers werden verzonden.
Vanaf nu kunnen adverteerders hun eigen gegevens hashen voor enhanced conversions, deze gegevens worden geaccepteerd in het one-way hashing algoritme genaamd: SHA256
Dit is beschikbaar in alle EMEA landen op Google Ads.
Lees meer over Enhanced Conversions voor het web
Consent mode enhancements – BETA
De Consent Modus helpt nu adverteerders om accuratere en privacyveilige inzichten te verkrijgen door middel van conversie modellering. Wanneer een gebruiker geen toestemming geeft voor advertentiecookies of analytische cookies, verliest de adverteerder zicht op gebruikers paden op hun site. Door middel van conversie modellering kan je de leegte vullen wanneer het niet mogelijk is om zo’n gebruikers paden te analyseren. Deze feature geeft toegang tot de toestemmings modus en de diagnostiek hiervan. Ook geeft het toegang tot uitgebreide partnerschappen met toestemmings beheerplatforms en de lancering van een nieuw CMP-partner programma. Dit product is momenteel toegankelijk in EEA-landen en in de UK. De feature is toegankelijk in Google Marketing Platform en Google ads.
Lees meer over Consent Mode enhancements
Enhanced conversions voor leads – BETA
Enhanced conversions voor leads is een vereenvoudigde manier om offline gegevens te importeren waarbij de adverteerder geen GCLId’s (Google-Klik-ID) hoeft vast te leggen of op te slaan, maar vertrouwt het op de adverteerder verstrekte gehashte PII-gegevens. (Persoonlijk identificeerbare informatie)
Zo kent het 5 stappen;
- Gebruiker klikt op een ad en komt op je website
- Gebruiker verstuurt een lead form of plaatst een order
- Adverteerder bewaart lead/purchase info in het CRM systeem
- Adverteerder upload gehashte PII
- Google ads reporting & bidding zijn geupdate met ECL data
Enhanced conversions voor leads is een functie waarmee adverteerders offline 1PD-data (First-Party Data) kunnen importeren door Google alleen gehashte PII te sturen. Zo maakt Enhanced conversions het mogelijk om engaged views voor YouTube te volgen (vanaf h2 2023) Daarnaast komt ook Enhanced conversions voor leads met een functie om modelling/EC/CoMo (Modelling/Enhanced Conversions/Consent Mode) te doen vanaf h2 2023.
Dit is een beta die wereldwijd is ingezet op Google Ads.
Lees meer over Enhanced conversions voor leads
GA4 Migration tools, governance, controls & reporting – BETA
Google pretendeert met Google Analytics 4 met een duurzaam en privacy first, x-channel meetplatform te komen om met een bedrijf mee te schalen en door middel van voorspellingen en actie te groeien. Hierbij is wel nuttig dat het met een API integration komt wat als meetprotocol – algemene beschikbaarheid dient. Wat het vervolgens mogelijk maakt offline data te importeren in GA4. Ook zijn er metrics toegevoegd zoals de bouncerate, UTM term & content en conversion rate metrics in GA4. Conversion modellering voor consent mode en app conversions zijn ook beschikbaar in GA4
Beide beta’s is al beschikbaar wereldwijd en worden ingezet op Google Ads.
Lees meer over GA4 Migration, Lees meer over GA4 reporting
Geautomatiseerde onboarding voor alle adverteerders – BETA
Alle adverteerders kunnen nu via Google Media, data aanvragen voor hun MMM’s (Media/Marketing Mix Model) in een externe UI, en krijgen vervolgens deze data via Google Drive.
Dit is een vereenvoudigde manier van het indienen van een verzoek om gegevens te krijgen in tegenstelling tot de oude handmatige formulieren. Zo is er nu ook meer zicht op de status van deze gegevensaanvragen door middel van de in-UI tracking functies. Ook zegt Google hierdoor snellere leveringen te kunnen beloven van datafeeds via Google Drive.
Deze beta is wereldwijd uitgerold op zowel GMP als Google Ads.
Geautomatiseerde terugkerende leveringen – BETA
Deze functie is voor adverteerders die hun MMM’s (Media/Marketing Mix Model) met een hogere frequentie verversen, zo is er nu een automatische leveringen van gegevens. Met 1 verzoek om gegevens, kan je een automatische levering van gegevens instellen (in tegenstelling tot meerdere verzoeken)
Dit is handig voor gevorderden meet-adverteerders die hun modellen maandelijks of per kwartaal vernieuwen. Echter moet je (volgens google tijdens de presentatie) wel een overeenkomst hebben voor het delen van de gegevens om automatische levering aan modelmakers te garanderen.
Deze beta is wereldwijd uitgerold op zowel GMP als Google Ads.
Data-driven Attribution in Google Ads – LAUNCHED
Erg kort maar krachtig, het Data-driven attribution model is het nieuwe “default” voor alle conversions in Google Ads. Hiervoor hebben zo ook DDA simulatie inzichten in het leven geroepen, zodat adverteerders kunnen analyseren hoe een verandering naar een DDA je account zou boosten. (Meting > Attributie > Overschakelen naar DDA) Deze feature is gelanceerd over de hele wereld.
Lees meer over Data-Drive Attribution in Google ADS
Conversion Lift – BETA
Conversion lift stelt adverteerders in staat het causale effect van hun campagnes te meten, waardoor de vraag rigoureus wordt beantwoord: Hoeveel conversies vonden plaats omdat gebruikers de advertenties zagen?
Er is een externe self-service toegang voor video campagnes, ook zijn er aanbevelingen voor haalbaarheid van experimenten en een in-UI rapportage op geaggregeerd, demografisch en conversie actieniveau
Sidenote: Deze feature is momenteel onder “allow list” echter kan je voor meer informatie contact opnemen met je Google POC.
Lees meer over Conversion lift
Google EMEA Product Kickoff
Dit waren de, door ons geselecteerde, belangrijkste punten van dit evenement. Het evenement is onderverdeeld in drie categorieën: Privacy & measurement, Search & Performance en Video & Display. Deel 2 over het evenement nog niet gelezen? Klik dan hier! Er zijn dus nog genoeg interessante en relevante updates. Ben je benieuwd naar deze updates en overige product-kickoffs?
Hou dan de blogpagina van MondoMarketing in de gaten!