Op donderdag 20 oktober heeft de tweede versie van het Google EMEA Product Kick off 2022 plaatsgevonden. In deze Kick off zijn de nieuwste productontwikkelingen, beta’s van o.a. Google Ads en Google Analytics gepresenteerd aan alle Google Partners. Hier zijn veel interessante ontwikkelingen gepresenteerd.
Als Google Partner delen wij graag de nieuwste ontwikkelingen. Ben jij benieuwd welke dit zijn en wil je direct aan de slag met het inzetten van de nieuwste features, lees dan ons blog! Hieronder volgt deel 2, benieuwd naar deel 1? Klik hier!
Overzicht Semester 2 van 2022
Privacy & Measurement | Deel 1
- Enhanced conversions voor het web
- Verbeteringen van de toestemming modus
- Enhanced conversions voor leads
- GA4 Migration tools, governance, controls & reporting
- Geautomatiseerde onboarding voor alle adverteerders
- Geautomatiseerde terugkerende leveringen
- Data-driven Attribution in Google Ads
- Conversion lift
Search & Performance | Deel 2
- Experimenten met een klik
- Updates voor rapportages
- Automatisch gecreëerde assets (ACA)
- Bedrijfsinformatie voor mobiele zoekadvertenties
- Product verbeteringen (Product inventaris)
- Merchant promotions (Klanten aanzetten tot kopen)
- Performance max & O2O (Store Sales improvements in PMax) – BETA
Video & Display | Deel 2
- Discovery advertenties met productfeeds
- Video actie campagnes met productfeeds
- Biedingen optimaliseren voor meer relevantie en resultaat
- Video Bereik campagnes (voltooid)
- Video reach campagnes (Doel frequentie)
Product Kick off 2 | Search & Performance
Experimenten met een klik – LAUNCHED
Met deze feature meet je het effect van aanbevelingen door middel van experimenten. Zo kan je met het nieuwe “one-click” experiment met one click bepalen welke optimalisatie aanbevelingen waarschijnlijk de grootste impact gaan hebben. Ook kan je met deze “one-click” experimenten met een klik ROAS en broad match toepassen als A/B-experimenten. In welgeteld twee klikken kan je een experiment opzetten om een basic campagne te vergelijken met een trial campagne. Meer aanbevelingen types op de experimenten pagina worden de komende maanden toegevoegd.
Deze feature is gelanceerd en kan wereldwijd gebruikt worden.
Lees meer over de experiments page
Updates voor rapportages – LAUNCHED
Krijg nu meer inzichten in je campagne prestaties, de nieuwe rapportage programma’s geven meer duidelijkheid welke waardes de campagnes opleveren en welke problemen zich voordoen bij het opzetten ervan.
- De resultaten kolom; Rapporten over de prestaties van primaire acties over marketing doelstellingen zoals gedefinieerd door de adverteerder.
- De setup kolommen; Vooraf berekende metadata kolommen en filters van de campagne om zo de gebruiker sneller problemen te laten identificeren.
- Account-wide bid strategy report; Toegang tot geaggregeerde bieding prestaties over verschillende campagnes (Momenteel alleen target CPA & Target ROAS)
Deze feature is gelanceerd en kan wereldwijd gebruikt worden.
Automatisch gecreëerde assets (ACA) – BETA
Deze feature is om de relevantie en prestaties van je RSA’s (Responsive search ads) te verbeteren, de nieuwe instelling voor automatische aangemaakte assets geeft Google de mogelijkheid om op maat gemaakte koppen en beschrijvingen te genereren. Ook is er een opt-in functie op campagne niveau voor zoek campagnes om de relevantie en prestaties te verbeteren. Zo zegt Google dat data adverteerders die kiezen voor ACA gemiddelde 2% meer conversies zien tegen vergelijkbare kosten.
Deze feature is momenteel een beta die wereldwijd beschikbaar is, echter is deze feature momenteel enkel nog in het Engels verkrijgbaar. Later dit jaar gaat Google de feature uitbrengen in het Spaans, Portugees, Italiaans en Frans.
Lees meer over Automatisch gecreëerde assets
Bedrijfsinformatie voor mobiele zoekadvertenties – BETA
Door deze feature maakt je het voor gebruikers makkelijker om websites en bedrijven in een oogopslag te identificeren. Zo lanceerde Google op 17 oktober bedrijfsnamen en logo’s voor mobiele zoekadvertenties als beta. Echter hebben ze nu ook het advertentie label vernieuwd.
Deze feature is alleen beschikbaar voor adverteerders die aan de voorwaarden voldoen en het verificatie programma voltooien. Mocht een adverteerder niet aan de eisen voldoen krijgt deze het default UI te zien. Bedrijfsnamen zijn momenteel beschikbaar in het Engels, Japans en Duits. Begin volgend jaar zullen andere talen beschikbaar komen.
Deze feature is momenteel een beta die wereldwijd beschikbaar is.
Lees meer over Bedrijfsinformatie voor mobiele zoekadvertenties
Product verbeteringen (Product inventaris)
Haal het meeste uit je product inventaris door middel van rapportage op accountniveau in het tabblad products van Google ads. De drie bulletpoints die Google meegaf gedurende de presentatie waren:
- Begrijp de voorraad prestaties op Google Ads
- Definieer de producten die beter presteren dan de concurrenten
- Zorg ervoor dat de producten optimaal presteren
Deze bulletpoints zouden ingezet kunnen worden door de volgende stappen te doorlopen:
Stap #1: Navigeer naar de producten tab op account niveau Google Ads
Stap #2: Bekijk de nieuwe kolom “verbeteringen”
Stap #3: Begrijp de verbetermogelijkheden om actie te ondernemen via de aanbevelingen knop
Merchant promotions (Klanten aanzetten tot kopen)
Dit is een gratis functie waarmee winkeliers online acties/ kortingscodes voor hun producten kunnen tonen op google. Er zijn huidig 4 soorten promoties beschikbaar:
- Amount off types
- Free gift
- Percent off types
- Free Shipping
Om dit voor elkaar te krijgen moet je de volgende stappen doorlopen:
Stap #1: Activeer promoties programma (Groei > Beheer programma’s)
Stap #2: Navigeer naar het tabblad promoties (Marketing > Promoties)
Stap #3: Creëer en pas promoties toe
Bonus: Ook is er een rapportage mogelijkheid
Merchant promoties beschikbaarheid:
Volledig gelanceerd: CA, US, UK, FR, DE, IN, AU
Nieuwe landen (Q4, 2022): BR, ES, IT, NL, JP, KR
Lees meer over Merchant promotions
Performance max & O2O (Store Sales improvements in PMax) – BETA
Adverteerders kunnen nu rapporteren en bieden op winkelverkopen in Performance Max. Met deze lancering kunnen de in aanmerking komende adverteerders de werkelijke ROAS bereken van hun Performance Max campagnes die aankopen in de winkel stimuleren. Zo is het nu ook mogelijk om biedingen op winkelverkoop conversies te kiezen voor je offline of omnichannel doelstellingen.
Sidenote:
PMax met GMC (Google Merchant Center) Feed: SSI Rapportage en bid functionaliteit zal lanceren met algemene beschikbaarheid
PMax zonder GMC (Google Merchant Center) Feed: SSI Rapportage en bid functionaliteit wordt gelanceerd via allow listing.
Lees meer over Performance Max campagnes
Product Kick off 2 | Video & Display
Discovery advertenties met productfeeds – BETA
Met discovery-advertenties kun je automatisch de juiste producten promoten bij de juiste mensen op het juiste moment, wanneer ze door Youtube, discover of gmail scrollen. Dit kan je als adverteerder helpen om aankopen te stimuleren bij mensen die zich misschien niet bewust waren van jouw merk.
Gebruik productfeeds met discover-advertenties om je Google Merchant center-productcatalogus te promoten en de verkoop of andere acties op je website te verhogen.
Lees meer over discovery ads met productfeeds
Video actie campagnes met productfeeds – LAUNCHED
Met deze update kan je van jouw Youtube video-advertenties een virtuele winkel maken wanneer je een productfeed toevoegt aan je video campagne. Met deze creatieve add-on kan je browsable productafbeeldingen tonen onder je video-advertenties.
Lees meer over video actie campagnes met productfeeds
Biedingen optimaliseren voor meer relevantie en resultaat
Koppel productfeeds met waarde biedingen om je bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Waardegericht bieden combineert machine learning, optimalisatie frequentie en precisie samen met veiling tijdsignalen om de ROI te verbeteren.
- Maximaliseer conversiewaarde (BETA)
- Doel ROAS (BETA)
- Doel CPA
- Maximaliseer conversies
Videos Bereik campagnes (voltooid) – BETA
“Drive efficient reach of your completed message”
Gebruik een geautomatiseerde machine learning combinatie van niet-skipbare en skipbare instream assets om je campagne doelstellingen te bereiken. Door machine learning te gebruiken om dynamisch de juiste combinatie van skip- en non-skippable ads te optimaliseren, kan je als adverteerder betere voltooiings percentages bereiken met lagere CPM’s dan wanneer je een manuele mix zou draaien. Hiermee zegt google dat je een hogere merkbekendheid en lagere kosten per voltooide weergave kan bereiken in vergelijking met het kopen van alleen non-skippables.
Deze beta is wereldwijd uitgerold op zowel GMP als Google Ads.
Lees meer over video reach campagnes
Video reach campagnes (Doel frequentie) – BETA
Maximaliseer je bereik binnen wekelijkse frequentie doelstellingen, doel frequentie is een nieuwe optimalisatie tactiek op Youtube die het mogelijk maakt om een doel frequentie te selecteren en automatisch een maximaal-uniek-bereik-doel-frequentie mee te sturen.
Deze beta is wereldwijd uitgerold op zowel GMP als Google Ads.
Lees meer over video target frequency
Google EMEA Product Kickoff
Dit waren de, door ons geselecteerde, belangrijkste punten van dit evenement. Het evenement is onderverdeeld in drie categorieën: Privacy & measurement, Search & Performance en Video & Display. Deel 1 over het evenement nog niet gelezen? Klik dan hier! Er zijn dus nog genoeg interessante en relevante updates. Ben je benieuwd naar deze updates en overige product-kickoffs?
Hou dan de blogpagina van MondoMarketing in de gaten!