Zoals ieder jaar, heeft het Google Marketing Live evenement plaatsgevonden en zijn er nieuwe beta’s gedeeld. In dit blog hebben wij alle beta’s voor jou als lezer onder elkaar gezet. Ben jij benieuwd naar de 10 belangrijkste punten die aan bod kwamen? Lees dan snel verder!
Multisearch en informatie effectief herkennen.
Google wilt dat gebruikers informatie zo snel mogelijk beschikbaar hebben. Hiervoor heeft Google drie verschillende zoekmanieren om deze informatie zo goed mogelijk over te brengen:
- De welbekende zoekopdracht in de google balk;
- Het inspreken van de zoekopdracht;
- Het zoeken van informatie aan de hand van een foto.
Ook wil Google gaan visualiseren op een gemakkelijke manier, denk daarbij aan bijvoorbeeld de volgende situatie: De klant zoekt een nieuwe fotolijst voor boven de bank, de klant gaat via Google op zoek naar de nieuw fotolijst. Bij de zoekresultaten staat er een afbeelding van een leuke lijst met verschillende maten en bijbehorende informatie. Zo hoeft de klant niet onnodig te gaan zoeken, maar kan de klant gelijk naar het product waarin hij/zij interesse in heeft.
Ook wilt Google meer Ads bij Discovery, oftewel Video Ads on Discovery. Dit wil Google doen, zodat een bedrijf de doelgroep beter kan bereiken in de eerste oriëntatiefase van de klantreis. Door Ads te visualiseren, zoals in dit geval in de vorm van een video, scrolt de klant er gemakkelijk doorheen en wordt de klant beter aangesproken volgens Google. Kortom is visualiseren een prioriteit bij Google.
Minder klikken, meer communicatie
Google vertelt tijdens het evenement dat er meer communicatie moet zijn tussen het bedrijf en de klant. Als we weer het voorbeeld erbij pakken over de fotolijst, is het mogelijk dat er tijdens het googlen vragen ontstaan zoals: Van welk materiaal is de fotolijst gemaakt? In welke kleuren is de fotolijst te verkrijgen? Hoe is de kwaliteit van de fotolijst? Welke lijst zou het bedrijf aanbevelen? Hiervoor heeft Google het volgende bedacht, Google wilt dat de klant kan chatten met het bedrijf vanuit de zoekmachine. Het liefst ook daadwerkelijk met een echt persoon. Zo kan de klant sneller een keuze maken over het product en kan het bedrijf potentiële klanten direct te woord staan. Dit is mogelijk door een extensie toe te voegen aan je tekst advertenties. Communicatie tussen bedrijf en klant is tegenwoordig niet meer weg te denken, door de juiste communicatie toe te passen, overtuig je de klant sneller. Echter brengt dit wel een belangrijke kanttekening met zich mee, zo moet de klantenservice ten allen tijden bereikbaar zijn. Alleen zo kun het optimaal gebruik maken van deze service.
Asset Library
Google heeft het vrij duidelijk gemaakt dat visualisering de toekomst is, om dit te kunnen realiseren, komt Google met Asset Library Ads. Dit is beschikbaar voor alle vormen van ads. De Asset Library is makkelijk te integreren in Google drive, wanneer je samenwerkt met meerdere partijen wordt het nu makkelijker om samen te werken aan één advertentie. Zo gebruikt elke partij dezelfde afbeeldingen en kan er makkelijker gehouden worden aan de altijd belangrijke huisstijl.
Direct video’s maken
Google wilt het ook mogelijk maken om directe videoadvertenties een stap verder in te zetten. Binnenkort is het namelijk mogelijk om video’s te genereren door Google. Dit gebeurd rechtstreekst vanuit Asset Library. Het enige wat er hiervoor nodig is, zijn vijf elementen. Waaronder een logo en een afbeelding om tot een goede video te komen. Het maken van zo’n dergelijke video zal minder als 60 seconde duren. Echter is het wel afvragen wat de kwaliteit zal zijn van deze video, al zal dit ongetwijfeld geoptimaliseerd en verbeterd worden naarmate meer gebruikers hier gebruik van maken.
Google tag & privacy
Privacy staat hoog in het vaandel bij Google. Zo wil Google gepersonaliseerde Ads aanbieden zonder dat de gegevens van de klanten worden opgeslagen. Tijdens het event werd er gesproken over de commitments waar Google zich aan wilt houden. Google zal:
- Nooit persoonlijke informatie verkopen;
- Nooit gevoelige informatie gebruiken voor gepersonaliseerde Ads;
- Nooit jouw content gebruiken voor gepersonaliseerde Ads;
- Werken onder jouw welzijn om je privacy te beschermen.
Google wilt veilig adverteren zonder privacy te schenden. Om gebruikers meer controle te geven, komt er een My Ad Center. Hierdoor kunnen gebruikers de controle krijgen over welke Ads ze willen zien, maar ook over welke ads ze minder of niet willen zien. De klant kan Ads van hun favoriete brand aan zetten, maar ook Ads van producten die ze toch nooit zouden kopen uitzetten. De controle ligt dus volledig in de handen van de klant.
Hiervoor komt er een nieuwe Googletag om de conversie te meten. Door deze nieuwe conversie kan er nauw gelet worden op de privacy en veiligheid van de doelgroep. Door middel van het wel geheten on-device measurement wordt data niet meer gedeeld met derde partijen. Oftewel, de server die er normaal tussen staat verdwijnt. Met simplified taggen kan het bedrijf zijn doelen behalen, zonder dat er privacyschending plaatsvindt.
Google search en Google shopping
Tegenwoordig shoppen we allemaal vaker online, het is immers de toekomst. Als een klant online gaat winkelen willen ze het liefst dezelfde service als dat de klant in de winkel zou kunnen krijgen. De klant wil het product beter leren kennen en wilt alles in detail kunnen bekijken. Hier wilt Google dan ook meer in visualiseren. De klant krijgt details te zien zoals reviews, style guides en afbeeldingen. Hierin is het mogelijk om te filteren op basis van stijlen, kleuren en pasvormen. Google wilt ook producten in 3D aanbieden op Google shopping. Zo kan een klant door middel van AR het product bijvoorbeeld in zijn huiskamer zien.
Google heeft dit allemaal mogelijk kunnen maken door een samenwerking aan te gaan met Shopify, Bigcommerce & Woocommerce
Bij het kopje Shopping en Ads komen er ook nieuwe updates, Google breidt deze functie uit. Hier meer over in het volgende onderwerp “Productfeed Ads in Youtube”. Het aantal bezoekers op YouTube en YouTube short stijgt enorm. ‘This is huge’ zegt spreker Tina Weyand. Youtube Shorts kent namelijk meer als 10 miljard dagelijkse views. Door deze update kan de klant aangesproken worden in een korte Ads vorm.
Productfeed Ads in Youtube
De Productfeed Ads waren voorheen alleen aanwezig bij YouTube in het in-stream gedeelte. Echter breidt Google nu deze functionaliteit uit naar zoekresultaten en YouTube Shorts. Volgens Google is dit laatste voorbeeld momenteel the-place-to-be als het gaat om adverteren. Met dagelijks 10 miljard weergaven kan dit een mogelijk goede nieuwe advertentie plek zijn.
Aankopen in de fysieke winkel
Consumenten willen dezelfde ervaring online als dat ze deze hebben in een fysieke winkel. Zo wil Google af van de termen “online’’ winkel en ‘’fysieke’’ winkel, in Google zijn ogen bestaan er alleen nog maar “winkels”. Zo schuift Google hier de Performance Max campagnes naar voren als beste optie. Het was al mogelijk om winkelbezoeken, telefoontjes en route clicks te meten in deze campagnes. Echter is het spoedig ook mogelijk om fysieke aankopen te meten in deze campagnes. Hierdoor kan je de automatische biedstrategie nog verder optimaliseren.
Simple check-out
Om de klanten vaker over te laten gaan op actie, wilt google een nieuwe functie toevoegen op de shopping page. Binnenkort is het mogelijk dat als de klant op een product klikt, er gelijk een mogelijkheid is om naar de afrekenpagina te gaan. Zo hoeft de klant maar één stap te doorlopen om af te kunnen rekenen. Het doel hiervan is dat de klant sneller over kan gaan op actie en dat er minder van de klant gevraagd wordt. Dit zal resulteren in dat meer producten verkocht worden. Deze functie is voor nu nog beschikbaar in Amerika, maar zal ook snel naar Nederland overvliegen.
Loyaliteitsprogramma
Loyaliteit is voor elk bedrijf van essentieel belang. Met loyaliteitsprogramma’s kan je klanten verbinden aan jouw bedrijf. Zo zegt google dat loyaliteitsprogramma’s er niet alleen zijn voor de huidige loyale klanten, maar ook om nieuwe klanten aan te trekken en te overtuigen om klant te worden. Google gaat hierop inspelen door een koppeling te maken met Performance Max campagnes. Op deze manier is het mogelijk om loyaliteits klanten te bereiken met Ads. Zo is het mogelijk om huidige lijsten op een privacyveilige manier te uploaden en vervolgens doet Google de rest.
Momenteel is dit alleen in de USA beschikbaar, binnenkort wordt dit ook in de EMEA gepubliceerd.
Google Marketing Live Event
Dit waren de 10 belangrijkste punten vanuit het Google Marketing Live Event, ben je benieuwd naar andere marketing evenement en updates? Hou dan de blogpagina van MondoMarketing in de gaten!
Bron header-afbeelding: sergio cordobe/Shutterstock.com