Google Ads is het bekendste online adverteer platform van de wereld. Het advertentieplatform, dat door Google is ontwikkeld, is sinds oktober 2000 te gebruiken. Google Ads stond tot juli 2018 bekend onder de naam Google Adwords. De mogelijkheden met Google Ads zijn groot, zo zijn er verschillende campagne mogelijkheden, plaatsingsmogelijkheden, doelstellingen en advertenties etc. beschikbaar. Naast al deze mogelijkheden biedt Google sinds 2003 ook Google Grants aan, een uniek programma voor non-profit organisaties. Met dit programma kunnen deze non-profit organisaties gratis adverteren binnen Google. Google Grants is een onderdeel van Google Ads. Om de verschillen en overeenkomsten duidelijk te maken, maken we gebruik van de term ‘Google Paid’ als het om de betaalde/ reguliere versie van Google Ads gaat.
In dit blog over lees je over:
- De voordelen;
- De deelnemingsvoorwaarden;
- De verschillen met Google Paid.
Deelnemingsvoorwaarden Google Grants
Helaas is het niet zomaar mogelijk voor iedereen om aanspraak te maken op het gratis mediabudget van $10.000 per maand. Google stelt voor bedrijven in Nederland enkele voorwaarden om aanspraak te maken op Google Grants.
Om aanspraak te maken op dit gratis budget moet de organisatie:
- Gevestigd zijn in Nederland
- In bezit zijn van een CBF-Keurmerk of een CBF Verklaring van geen bezwaar of een door de Belastingdienst erkende Algemeen Nut Beogende Instelling te zijn
- Non-profit organisatie zijn, zoals een stichting, vereniging of religieuze organisatie
- Geregisteerd zijn bij TechSoup Nederland, TechSoup moet de aanvraag goedkeuren
- Overheidsinstanties, ziekenhuizen, gezondheidsorganisaties, scholen en academische instellingen of universiteiten komen niet in aanmerking (Google for Education heeft een apart programma voor onderwijsinstellingen)
Als er aan deze voorwaarden voldaan wordt, kan er een aanvraag worden ingediend. Deze aanvraag wordt eerst beoordeeld door TechSoup. Na een akkoord van Techsoup beoordeeld Google de aanvraag. Als zowel Google als TechSoup een akkoord hebben gegeven, kun je starten met het opzetten van een account.
De voordelen van Google Grants
Google Grants is een initiatief van Google om goede doelen te steunen bij het adverteren op Google. Hierbij stelt Google een mediabudget van maximaal $10.000 per maand beschikbaar. Dit mediabudget is volledig gratis te gebruiken via het Grants programma, dit is ook meteen het grootste voordeel. Google Grants is, net als Google Paid, te gebruiken om campagnes in het search-domein op te zetten. Het gratis mediabudget is perfect om bijvoorbeeld donateurs te werven, awareness te creëren en traffic te genereren voor al je evenementen, producten en diensten.
Het fijne is dat het veel overeenkomsten heeft met Google Paid. Zo maak je gebruik van dezelfde interface, moet je dezelfde onderdelen instellen en is het opzetten van campagnes vergelijkbaar met het opzetten van campagnes bij Google Paid.
De voordelen op een rijtje:
- Gratis mediabudget van $10.000
- Gratis donateurs werven, awareness creëren en traffic genereren
- Dezelfde interface en werkwijze als Google Paid
De verschillen tussen Google Paid en Google Grants
Naast dat je voor Google Grants aan bepaalde voorwaarden moet voldoen zijn er ook enkele restricties die Google je oplegt bij het adverteren met Google Grants. Om deze restricties in kaart te brengen, maken we de vergelijking met Google Paid, de betaalde/ reguliere vorm van Google Ads.