Generatie Z bereiken met een effectieve Online Marketing Strategie

Usain Bolt rende 100 meter in 9,58 seconden. Een Volkswagen Polo gaat van nul naar honderd km/u in ongeveer 10 seconden. Beide veters strikken duurt ook ongeveer 10 seconden (zelf getest). Iets wat nog korter duurt dan deze drie dingen is de concentratieboog van Generatie Z (1995-2010), ook wel Gen Z genoemd. Waar de millennials nog 12 seconden aandacht kunnen houden is dit bij generatie afgenomen tot ongeveer 8 seconden.

Het wordt dan ook steeds belangrijker om als marketeer hierop in te spelen. De aandacht wordt korter en de doelgroep groter. Er zijn veel zaken die Generatie Z kenmerken. Ook zijn er manieren om ze toch nog goed te bereiken.  Maar hoe bereik je Generatie Z nu het best? In deze blog lees je wat Generatie Z kenmerkt en hoe je hierop kan inspelen!

Digital Natives

Generatie Z behoort tot de Digital Natives. Dit is de groep mensen die zijn opgegroeid met de informatietechnologie van het digitale tijdperk. De groep mensen die digitale immigranten worden genoemd maakte pas deel uit van dit tijdperk op volwassen leeftijd. In 2020 valt maar liefst 40 procent van de consument onder het tijdperk digital natives. Het gaat hier dus om een enorme doelgroep. Juist daarom is het ook zo belangrijk om deze doelgroep te leren begrijpen, om ze toch optimaal te kunnen bereiken.

Behoudend en realistisch

Generatie Z is over het algemeen behoudend en realistisch. Dit wordt vaak gelinkt aan de nasleep van 9/11 en de crisisjaren. Ze worden niet graag voor gek gehouden en ze hechten veel waarde aan beleving. Het heeft dan ook weinig zin om gebruik te maken van onrealistische stock-beelden. Dit dringt nou eenmaal niet door op de manier zoals dat “vroeger” nog wel gebeurde.

Deel uitmaken van een groep

Generatie Z vindt het belangrijk om deel uit te maken van een groep. Vaak worden er dingen van elkaar overgenomen. Dit komt overeen met ‘Sociale bevestiging’ en ‘Eenheid’, beide principes van de zeer gewaardeerde psycholoog, Robert Cialdini. Jongeren vinden het belangrijk wat mensen van hun vinden en zoeken elkaar hier ook in op.

Hoe bereik je Generatie Z met deze kenmerken?

Op een dag ontvangt iemand gemiddeld zo’n 6.000 commerciële prikkels. Dit, in combinatie met de korte concentratieboog van Gen Z is het belangrijk om onderscheidend te zijn met een commerciële uiting. Gen Z weet binnen een paar seconden al of iets interessant voor hen is of niet. Daarom is het van belang om boodschappen kort en bondig te houden, zodat je die paar seconden die je krijgt, zo optimaal mogelijk benut.

Het is voor Gen Z belangrijk dat zij zichzelf kunnen identificeren met een merk. Bij zelfidentificatie van een merk wordt de toegezonden informatie beter ontvangen en onthouden. Bovendien leidt dit tot hogere merkloyaliteit. Als je als organisatie kan zorgen dat deze groep zich kan identificeren met jouw merk zullen zij al gauw ambassadeurs worden. Ze zullen zeer positief over het merk zijn tegen anderen wat vervolgens weer kan leiden tot nieuwe afnemers van het product of de dienst.

Humor ook belangrijk om Generatie Z te bereiken

Een trend die al jaren meegaat onder Generatie Z zijn memes. Vaak foto’s die herhaaldelijk terugkomen met bepaalde teksten. Of dezelfde teksten die vervolgens aan bepaalde filmpjes gebonden worden. Kortom, humor! Gen Z wordt maar al te graag vermaakt op hun smartphone via social media. Ook hierop kan worden ingespeeld wanneer je Gen Z wil bereiken. Voorbeelden van een bekend Nederlands ‘meme account’ is Kakhiel.

Generatie z

Visueel opvallen is key

Met een korte concentratieboog is het vaak beter om een boodschap zo visueel mogelijk over te brengen. Het spreekwoord: “Een beeld zegt meer dan duizend woorden.”, is toepasselijker dan ooit. Generatie Z zit niet te wachten op lappen vol tekst. Een plaatje of beter nog een korte video met een paar woorden of zinnen is ruimschoots genoeg om een boodschap over te brengen op de doelgroep. En als het beeld interessant genoeg is, kan je altijd nog de mogelijkheid bieden om door te klikken naar een artikel of een stuk tekst die verdere informatie geeft.

Influencer marketing

Generatie Z laat zich vaak beïnvloeden door rolmodellen. De meer gangbare term hiervoor is ‘influencers’. Deze manier van marketing gebeurt al jaren lang, maar in een tijdperk waar Gen Z urenlang per dag scrollen door de feed van hun social media is dit op de dag van vandaag misschien wel de beste manier om deze doelgroep te bereiken. Bovendien komt dit overeen met het ‘autoriteitsprincipe’ van Cialdini. Jongeren kijken vaak op tegen deze influencers en zijn snel geneigd producten of diensten van deze rolmodellen over te nemen. Zo blijkt het dat 87% van de consumenten wel eens een product of dienst heeft afgenomen nadat ze dit op bijvoorbeeld social media gezien hebben bij een influencer.

Voordat er een beslissing wordt gemaakt om iets aan te schaffen maakt 74% van de consumenten gebruik van social media. 61% van de consumenten komt via social media tenminste een keer per dag in contact met een influencer. Deze hoge percentages geven duidelijk weer hoe effectief het inzetten van influencers kan zijn.

Soorten influencers

Er zijn verschillende gradaties binnen de influencers:

  • Nano-influencers: Zij richten zich op een specifieke niche en hebben maximaal 5.000 volgers.
  • Micro-influencers: Dit is het type influencer dat vaak veel kennis heeft over bepaalde onderwerpen die zij behandelen in de vorm van bijvoorbeeld blogs en vlogs. Het aantal volgers van deze groep ligt tussen de 5.000 en 50.000.
  • Meso-influencers: Deze groep kan al gauw worden ingezet voor de meer algemene doelgroep, aangezien het aantal volgers tussen de 50.000 en 100.000 ligt.
  • Macro-influencers: Dit zijn vaak vloggers en zijn op het internet heel bekend. In Nederland heb je weinig influencers die hier bovenuit steken. Het aantal volgers van deze influencers ligt tussen de 100.000 en 1.000.000.
  • Mega-influencers: Dit zijn influencers die wereldwijd bekend zijn. Ze vallen ook wel onder de celebrities. Deze groep heeft meer dan 1 miljoen volgers, maar dit kan wel oplopen tot boven de 100 miljoen.

Kanalen waarop de doelgroep zich bevindt

Jongeren (15-19 jaar) bevinden zich met name op Whatsapp, Facebook, Snapchat, Instagram, YouTube en Tiktok. Op Whatsapp kan men echter niet te adverteren. Op de andere vijf kanalen is dit wel mogelijk. Ongeveer 65% van de jongeren maakt gebruik van Instagram. Voor Snapchat geldt dat dit percentage ongeveer 60% is. Ook Youtube is erg populair. Zo’n 57% van de jongeren maakt dagelijks gebruik van dit platform. Tiktok is een relatief nieuw platform, maar zeker niet onbelangrijk. In 1 jaar tijd heeft dit platform een stijging van ongeveer 300% doorgemaakt onder de jongeren. Mocht deze trend zich enigszins aanhouden, dan is dit platform zeer interessant om Generatie Z te bereiken. Op dit moment maken ongeveer 30% van de jongeren dagelijk gebruik van deze app. Het aantal dagelijkse gebruikers op Facebook is de afgelopen jaren erg afgenomen, maar met 20% dagelijks gebruik is dit nog steeds een van de grootste spelers onder de jongeren.

Generatie Z

Bron: NSMO 2021

Bron header-afbeelding: Studio Romantic/Shutterstock.com

Download Whitepaper

Wil je weten hoe jouw organisatie kan groeien door middel van een optimale online marketing strategie? Download dan het Groeiplan van MondoMarketing!

MondoMarketing verstuurt maximaal 1 keer per maand een nieuwsbrief. Vanuit de nieuwsbrief kunt u zich ten alle tijden weer afmelden.

Een succesvolle Online Marketing Strategie!

Met ruim 10 jaar aan ervaring is MondoMarketing gespecialiseerd in het opzetten van digital marketing strategieën. Deze strategieën kunnen organisaties helpen een beter resultaat te behalen. Wil je meer informatie over Online Marketing Strategieën of erachter komen hoe zo’n strategie jouw organisatie kan helpen? Neem dan contact met ons op!

Foto van Joris Stoltenkamp
Joris Stoltenkamp

Meer artikelen

Download nu gratis ons Groeiplan voor online succes!

Al meer dan 250 keer aangevraagd.

MondoMarketing verstuurt maximaal 1 keer per maand een nieuwsbrief.