Maak jij gebruik van advertising via social media platformen, zoals Facebook en/of Instagram? Dan verandert er (of is al veranderd) waarschijnlijk ook voor jou als adverteerder het een en ander! De nieuwe versie 14.5 met de grootste impact, namelijk de ‘tracking pop-up’, is inmiddels uitgebracht. De aankondiging van de iOS 14 update heeft tot vele negatieve reacties geleid. Voornamelijk van bedrijven die een app aanbieden via Apple App Store. De reden: bij de nieuwste versie krijgen alle gebruikers een pop-up te zien waarin wordt gevraagd om toestemming voor tracking van Apple App Store apps. Dit komt doordat Apple de Privacy Policy heeft aangescherpt. Dat maakt het adverteren via o.a. social media zoals Facebook en Instagram een stuk moeilijker.
Lees hieronder wat de iOS 14-update inhoudt, waarom de update het gemak van adverteren en het tracken van jouw doelgroep via social media beïnvloedt en hoe je hier het best op in kan spelen om zo weinig mogelijk last te hebben van deze iOS 14-update voor jouw Facebook en/of Instagram advertentie campagnes!
Voorbeeld toestemming pop-up Facebook tracking
Over iOS 14 & privacy tracking
De belangrijkste verandering voor online marketing is de toestemming die nu wordt gevraagd voor data opslag. Dit geldt voor alle apps die worden aangeboden via Apple App Store om zo de privacy van de app gebruikers te kunnen garanderen. De toestemming wordt gevraagd via de App Tracking Transparency (oftewel ATT) framework van Apple. Als de gebruiker geen toestemming geeft voor het ‘tracken’ van de gebruikersgegevens kunnen bepaalde gegevens niet door het bedrijf worden verzameld en gedeeld.
De update heeft grote invloed op onder andere de prestatie inzichten van de organisatie en de mogelijkheid om gericht te kunnen targeten bij het aanbieden van de advertentie. Er wordt verwacht dat de meeste Apple gebruikers (50% tot 90%) geen toestemming zal geven voor tracking. Dit betekent dat het voor sommige adverteerders onmogelijk is om remarketing toe te passen met Facebook Pixel of dat een groot deel, naar verwachting zo’n 30 procent (in NL), van de remarketing doelgroep lijsten wordt verkleind door de adverteerders die ook nog op andere besturingssystemen adverteren, zoals Android.
Gevolgen door iOS 14 voor Facebook advertising
Er zijn een aantal beperkingen voor het adverteren door de update naar iOS 14. De voornaamste beperkingen zijn:
- Bemoeilijking in het meten van conversies van app gebruikers en de doelgroep.
- Afname van de effectiviteit van een advertentie doordat er niet meer gericht kan worden getarget. De reden hiervoor is dat bepaalde specificaties, zoals leeftijd en geslacht niet worden ondersteund voor website en app conversies.
- Voor elke app mogen maximaal negen iOS 14 campagnes tegelijkertijd draaien. Elke campagne is weer beperkt tot vijf advertentiesets met hetzelfde optimalisatie type. Bij het uitschakelen van een campagne geldt een periode van 72 uur voordat deze niet meer wordt meegeteld.
- Je kunt je app maar aan één advertentieaccount koppelen. Wel kun je hetzelfde advertentieaccount gebruiken om voor meerdere apps te adverteren.
- Beperking in het inschatten van de advertentie frequentie. Oftewel, hoeveel mensen de advertentie te zien krijgen.
- Vertraagde rapportage van campagne-gegevens en conversie. Gegevens kunnen tot wel drie dagen later worden gerapporteerd.
- Verhoging advertentiekosten. Door de afwezigheid van voldoende informatie lopen de kosten op bij het voorspellen en optimaliseren van de advertentie.
- Er zijn nog maar maximaal acht conversie gebeurtenissen per domein beschikbaar (dit kunnen zowel standaard als custom conversies zijn). Conversie gebeurtenissen die niet bij deze acht zitten, kunnen ook niet meer worden toegevoegd als campagne optimalisatie.
- De conversie window “28-dagen-na-klik of 7-dagen-na-weergave” verandert naar “7-dagen-na-klik of 1-dag-na-weergave” (uiteindelijk “7-dagen-na-klik”). Hierdoor worden minder conversies gemeten. Vooral bij producten en diensten met een lange overwegingsfase, zoals een auto of vakantie, wordt het lastiger om te meten hoe succesvol een campagne is.
- Wanneer je een advertentie maakt voor iOS 14-apparaten, is alleen het kooptype Veiling beschikbaar. Het kooptype Bereik en frequentie is niet beschikbaar.
- Nadat de campagne is gepubliceerd, kun je de schakelaar van de iOS 14-campagne niet inschakelen of uitschakelen. Je moet je campagne uitschakelen of verwijderen.
- Bij conversiecampagnes voor website gebeurtenissen als iOS 14-appcampagnes kunnen de volgende bodstrategieën voor campagnes gebruikt worden: Laagste kosten, Kostenlimiet, Minimaal ROAS of Bodlimiet. Als je er echter voor kiest om de bodstrategie Kostenlimiet of Minimaal ROAS te gebruiken, moet je advertentieset zijn ingepland om minimaal 3 volledige dagen te worden weergegeven.
Inspelen op IOS 14 voor Facebook Advertising
Via Facebook zijn er meerdere manieren om effectief in te kunnen spelen op iOS 14 om zo de beperkingen van de update te minimaliseren. Hieronder benoemen we de belangrijkste manieren. Voor meer informatie over hoe je dit implementeert verwijzen wij graag naar onze whitepaper die je onderaan deze blog kunt aanvragen.
Facebook Software Development Kit versie 8.1
Om de Facebook Advertising die aan de iOS 14 gebruikers wordt weergegeven alsnog te kunnen personaliseren is het van belang de Facebook Software Development Kit, ook wel SDK genoemd, versie 8.1 te installeren. Door de update kunnen advertenties voor app installaties worden gemeten, dit geeft meer duidelijkheid over de app conversie.
Domeinverificatie Facebook
Het is aan te raden om het domein van de website te verifiëren. Dit zal ervoor zorgen dat toekomstige onderbrekingen van website campagnes zullen worden voorkomen. Het is hierbij belangrijk om dit uit te voeren bij het eTLD+1 (effective Top Level Domein plus één). Het domein verifiëren op Facebook kan op drie manieren: HTML-upload, DNS-verificatie of Meta-tag Verificatie. Download de whitepaper onderaan de pagina voor het stappenplan.
Maximaal 8 conversie-events
Het is van groot belang om te bedenken welke 8 conversie-events het belangrijkste zijn voor het bedrijf en deze te configureren op Facebook. Hierbij is het van belang goed naar de relevantie van de conversie-event te kijken, aangezien een conversie-event niet gebruikt kan worden voor optimalisatie als deze niet is geconfigureerd.
Wijzig je campagne instellingen
Campagnes die niet voldoen aan de nieuwe instellingen worden uitgeschakeld door Facebook. De campagnes met de volgende voorwaarden worden uitgeschakeld:
- Campagnes met het kooptype Bereik en Frequentie en advertenties gemaakt op de IOS 14 apparaten.
- Campagnes met een campagne optimalisatie die anders is dan één van de acht ingestelde conversie gebeurtenissen.
Conversions API
Als (must have) alternatief voor Facebook Pixel is er de Conversions API. Een belangrijk verschil is dat Conversions API werkt vanuit je eigen server in plaats van een browser, waardoor je niet meer afhankelijk bent van cookies. Hierdoor kunnen conversie-events worden verstuurd naar Facebook waar iOS 14 en/of adblockers geen invloed op hebben.
De toekomst van adverteren
Door de nieuwste iOS-update wordt het voor veel bedrijven moeilijk op een efficiënte manier te kunnen adverteren. Toch is het mogelijk om alsnog jouw bedrijf goed te adverteren. De bovenstaande manieren kun je gebruiken om effectief in te spelen op iOS 14 via social media platformen.