Targeting Marketing: zo bereik je de juiste groep

Op basis van alleen demografische gegevens lopen adverteerders een groot deel van de doelgroep mis. Dit blijkt uit onderzoek van Google en Compete. Hoe bereik je ze dan wel? Targeting Marketing kan je hierbij helpen!

Vaak zijn dingen in de realiteit anders dan dat je voorheen altijd dacht. Veel aannames komen voort uit vooroordelen die al jaren rondgaan. Ook op het gebied van doelgroepen heersen er zulke stigma’s. Voorbeelden hiervan zijn:

targeting marketing
PeopleImages.com – Yuri A, Prostock-studio, Pixel-Shot, Standret/Shutterstock.com

Deze vooroordelen heb je vast vaker voorbij zien of horen komen. Het zal je misschien dan ook verbazen dat dit niet helemaal klopt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het anders zit. In werkelijkheid geldt namelijk dat:

targeting marketing
PeopleImages.com – Yuri A, Tint Media, Simplylove, Dikushin Dmitry/Shutterstock.com

De drie pijlers van Targeting Marketing

Er zijn drie soorten targeting criteria binnen Google. Deze zijn bedoeld om de gewenste doelgroep, op het juiste moment te bereiken.

  1. Remarketing
  • Remarketing kan worden ingezet op twee manieren; de eerste is door middel van cookies die worden verzameld van bezoekers die jouw website hebben bezocht. De tweede manier is op basis van CRM-data. Dit kunnen e-mailadressen zijn, maar ook bijvoorbeeld postcodes of telefoonnummers.
  1. Affinity, in-market & similar audiences
  • Google beschikt inmiddels over zoveel data dat ze ook doelgroepen (audiences) hebben gedefinieerd. Deze voldoen aan vooraf bepaalde kenmerken die door Google worden meegegeven. Deze doelgroepen worden onder andere affinity-doelgroepen (affiniteits doelgroepen) genoemd. Dit geeft de mogelijkheid om mensen te bereiken die affiniteit hebben met een bepaald onderwerp.
  • Daarnaast zijn er ook doelgroepen die al wat verder in de oriëntatiefase zitten voor het aankopen van producten of diensten. Deze doelgroepen worden gedefinieerd als ‘In-market doelgroepen’.
  • Deze affinity- en in-market doelgroepen worden vervolgens verrijkt door er extra demografische targeting aan toe te voegen. Zo kan je de gewenste doelgroep nog beter bereiken. Als laatste is het ook mogelijk om similar audiences te gebruiken. Dit zijn doelgroepen die vergelijkbare kenmerken vertonen als mensen in jouw remarketinglijsten.
  1. Zoekwoorden
  • De meest gangbare manier van doelgroep targeting is nog steeds zoekwoord targeting. Dit bestaat enerzijds uit de zoekwoordopdrachten in de zoekmachine en anderzijds uit contextual advertising. Hierbij kan er op basis van ingegeven zoekwoorden in een Adwordscampagne overeenkomstige content op websites uit het Google Display Netwerk worden getarget.

Laten we ons vervolgens verder verdiepen in de Targeting Marketing. De zojuist benoemde drie pijlers kunnen we verder onderverdelen in twee onderdelen. Deze bestaan uit; mensen die je kent en mensen die je niet kent.

targeting marketing

 

Bereik mensen die we kennen

Mensen die we kennen op basis van onze eigen beschikbare data kunnen we bereiken via verschillende kanalen. Voorbeelden hiervan zijn Adwords, Gmail, YouTube en het Google Display Netwerk. Daarbij is het vanzelfsprekend dat we in de communicatie richting deze doelgroep een andere boodschap laten zien dan bij mensen die we niet kennen. Dit sluit nauw aan op het See, Think, Do & Care model dat wij hanteren. In onderstaande tabel staat duidelijk aangegeven via welke kanalen de verschillende manieren van contact, met een reeds bekende doelgroep, kunnen worden ingezet.

 

targeting marketing

Bereik mensen die we niet kennen

Mensen die jou nog niet kennen kunnen bereikt worden op basis van vergelijkbare doelgroepen. Deze vergelijkbare doelgroepen kunnen worden opgebouwd aan de hand van aanwezige remarketing- of emaillijsten. Daarbij kan er ook onderscheid worden gemaakt tussen loyale klanten en historische klanten.  Op deze manier kan een eventueel verschil in prestaties duidelijk inzichtelijk gemaakt worden. Hier kan vervolgens op bijgestuurd worden. Naast vergelijkbare doelgroepen kunnen nieuwe mensen/prospects ook goed worden bereikt met In-Market, Affiniteitsdoelgroepen en contextuele doelgroepen.

targeting marketing

Custom Intent.

Google geeft ook de mogelijkheid om targeting in te zetten op basis van zoektermen en URL’s. Ook kan dit door webpagina’s toe te voegen als input voor de aangepaste intentiedoelgroep. Dit allemaal om jouw doelgroep nog beter te kunnen bereiken op Google & YouTube. Dat maakt targeting nog unieker.

Bron header-afbeelding: r.classen/Shutterstock.com

Download Whitepaper

Download hier de handige Google Display Netwerk Targeting spreadsheet

MondoMarketing verstuurt maximaal 1 keer per maand een nieuwsbrief. Vanuit de nieuwsbrief kunt u zich ten alle tijden weer afmelden.

Jouw doelgroep bereiken

Door middel van goed toegepaste Targeting Marketing kunnen de mensen die we kennen en de mensen die we niet kennen nóg beter bereikt worden. Display Advertising kan hier een grote rol in spelen. Wil je meer informatie over Display Advertising of erachter komen hoe targeting jou kan helpen? Neem dan contact op met ons!

Foto van Pieter van der Heijden
Pieter van der Heijden

Meer artikelen

Download nu gratis ons Groeiplan voor online succes!

Al meer dan 250 keer aangevraagd.

MondoMarketing verstuurt maximaal 1 keer per maand een nieuwsbrief.