In februari heeft het Social Today Event, georganiseerd door Frankwatching, plaatsgevonden en wij waren erbij! Gedurende het event hebben we verschillende workshops van social media specialisten bijgewoond. In dit blog gaan we in vogelvlucht langs de 5 workshops: De Metaverse, Alles begint bij een sterk verhaal, Regelgeving binnen marketing, Het belang van communities en 7 short video trends! Benieuwd naar alle insights? Lees dan snel verder!

The Metaverse – Meta

De metaverse is een concept dat verwijst naar een volledig immersieve virtuele wereld waarin mensen kunnen samenkomen, communiceren en interactie hebben met digitale objecten en avatars in real-time. Deze virtuele wereld wordt vaak omschreven als een evolutie van het internet, waarbij het niet alleen een plek is om informatie op te zoeken, maar ook een plek om te werken, te spelen en te socialiseren. De metaverse kan zich ontwikkelen als een volledig gedecentraliseerd ecosysteem waarbij verschillende platforms en applicaties in een naadloze ervaring samenkomen, en kan een breed scala aan industrieën transformeren, waaronder gaming, sociale media, onderwijs, gezondheidszorg en meer. Meta ziet de Metaverse dan ook als de toekomst, waarbij ze bedrijven adviseren om er zo snel mogelijk op in te spelen. Aldus Meta zelf. 

Tijdens de presentatie kwam Meta met een praktijkvoorbeeld namelijk; De Wendyverse. Een restaurantketen voornamelijk bekend in Amerika, probeert altijd op een onverwachte manier zijn doelgroep te bereiken. Zo hadden ze deze keer in de Metaverse een eigen eiland gemaakt genaamd de Wendyverse. Op dit eiland kon je allerlei activiteiten ondernemen maar ook fysieke producten kopen, die je zowel in de Metaverse als in de “echte” wereld kon gebruiken. Tijdens de presentatie gaf Meta aan dat je dus zelf een eiland kon maken, maar ook als bedrijf op een kleine schaal in kon spelen op de Metaverse door virtuele 3d producten aan te bieden.

Metaverse
“Ze hebben momenteel nog geen benen omdat de VR-bril technologie nog niet sterk genoeg is, binnenkort wel!”

Alles begint bij een sterk verhaal – ANWB

Bij de presentatie van de ANWB stond 1 gedachtegoed centraal namelijk; Alles start met een sterk verhaal. Zo is het marketingteam van de ANWB ervan overtuigd dat je eerst een verhaal moet ontwikkelen om vervolgens het bijpassende kanaal erbij te vinden. Hierdoor zal de boodschap ten alle tijden beter overkomen, omdat je niet reactief op basis van het platform opereert. ANWB houdt zich dan ook altijd aan het 3 I’s model namelijk:

  • Interactie
  • Inspiratie
  • Informeren 

Elke post moet aan minstens een van deze pijlers voldoen. Ook heeft de ANWB inzage gegeven in hoe ze hun social media kanalen inzetten. Hieronder daar een korte recap van.

YouTube: Veel mogelijke antwoorden op vragen geven, veel vlogs met een realistische inkijk op een dag in het werkveld.

TikTok: Hier proberen ze erg veel te experimenteren en gaan ze samenwerkingen aan met influencer. Hier werken dan ook hele andere formats ten opzichte van de andere kanalen. Het marketing team van de ANWB wil bijvoorbeeld af van het imago “ANWB koppel” terwijl TikTok dit juist erg in stand houdt.

Instagram: Inzetten van alle mogelijkheden zoals: Feed, Stories en Reels. Ook viel op Instagram op dat er impact vermindering opviel na eentonigheid van de content. Hierdoor hebben ze verschillende unieke stijlen zoals miniatuur fotografie geprobeerd om dit te doorbreken.

Twitter: Hier is opmerkelijk dat de spreker vertelde dat Twitter de tweede grootste bron is van verkeer naar de website, echter krijgt twitter aanzienlijk minder bereik dan bijvoorbeeld een Instagram. Ook gaf hij opvallend aan dat ze aan twitter minder tijd besteden dan de andere kanalen, ondanks dat dit de tweede grootste bron van websiteverkeer is.

LinkedIn: Op LinkedIn probeert ANWB meer cijfers en statistieken te delen, zo kreeg de marketeer wel eens de vraag van collega’s: Moet je deze informatie wel delen met concurrenten. Waarop hij antwoorden: Dan is het dus juist interessant! Hij gaf als tip, probeer hier verstandig mee om te gaan en durf te experimenteren. Ook delen ze op LinkedIn foto’s van collega’s.

Kortom, plan vooruit en probeer toekomstige situaties in te schatten. Herhalen mag, maar waak voor eentonigheid en bepaal je verhaal eerst en stem de kanalen hierop aan.

awnb

Regelgeving in 2023 – DDMA

De oorspronkelijke Privacy Shield-overeenkomst werd in 2016 gesloten tussen de EU en de VS om de overdracht van persoonsgegevens tussen deze twee rechtsgebieden te regelen. Deze overeenkomst werd echter in 2020 ongeldig verklaard door het Europees Hof van Justitie omdat de VS geen passend niveau van gegevensbescherming bood.

Als reactie hierop hebben de EU en de VS onderhandelingen gevoerd over een vervangende overeenkomst, bekend als de “Privacy Shield 2.0”. Hoewel er nog geen definitieve overeenkomst is bereikt, wordt er gewerkt aan een nieuwe overeenkomst die zal worden ontworpen om de privacy van EU-burgers te beschermen bij de overdracht van persoonsgegevens naar de VS. Het is echter nog onduidelijk wanneer deze nieuwe overeenkomst zal worden geïmplementeerd en wat de precieze inhoud zal zijn.

Daarnaast gaf DDMA aan dat er privacy first maatregelen aan komen voor de big-tech, dit betreft het uitfaseren van third party cookies. Dat tracking lastiger gaat worden voor marketeers. Hierdoor komen nieuwe “veiligere” technieken zoals Google Topics of Meta Conversion API.

Ook heeft DDMA het uitvoerig gehad over de Digital Service Act die vanaf 1 september 2023 ingaat, zo komt er:

– Een verbod adverteren kinderen

– Een verbod op targeting op basis van bijzondere persoonsgegevens (Zoals geloof, medisch of ras)

– Een verbod op dark patterns (Een interface gemaakt om bepaalde acties uit te lokken)

– Een transparantieplicht waarom je bepaalde advertenties te zien krijgt

Transparantie plicht
Bron: Powerpoint DDMA

Enkele key takeaways die DDMA meegaf waren:

– Targeten via social? Let op hoe de targeting criteria tot stand komen (Targeting description) Ga hier ethisch mee om, wanneer een gebruiker zelf iets opgeeft op FaceBook kan je daar op targeten, echter maakt FaceBook zelf soms ook aannames: zie voorbeeld hieronder: “People who are likely to be parents”

targeting criteria
Bron: Powerpoint DDMA

– Maak gebruik van age restriction op social media  (organisch)

– Kijk naar privacy – vriendelijkere alternatieven voor tracking

Het belang van communities – Colruyt

Tijdens deze presentatie stond het belang van communities centraal, zo werd het opstellen van persona’s erg bekritiseert. Zo vinden de marketeers van Colruyt dat je met 1 persoon niet de lading kan dekken van een gehele community. Het feit dat het door jou gemaakt persona 22 jaar is, spotify luistert en van sporten houdt. Zegt eigenlijk helemaal niks over de daadwerkelijke behoeftes waar jouw community behoefte aan heeft. Zo zijn er drie pijlers waar je onderzoek naar moet doen namelijk;

  1. Identiteit van de community, denk aan: Wat is hun doel? Hoe meten ze succes? Wat zijn de belangrijkste waard? Stel hier veel vragen aan de doelgroep zelf.
  2. Ervaring van de community, denk aan: Hoe ervaren ze content? Wat zijn de regels & rollen van de community, hebben ze tradities? Hoe selecteren ze hun leden?
  3. Structuur van de community, denk aan: Op welke platformen zijn ze aanwezig, op welke kanalen zitten ze veel? Hoe ziet de organisatie eruit binnen de community? Welke data is er te vinden?

Kijk goed naar je eigen USP’s en welke de community belangrijk kan vinden, stel vooral de vraag: Wat vind de community belangrijk en hoe speel ik hier op in?

Het toepassen van community’s is een langer termijn plan, het heeft veel management nodig. Echter zijn de marketeers van Colruyt van mening dat er voor elke product of dienst een community is. Zo zeggen ze ook, targeting + context staat gelijk aan een community.

Ook is een belangrijke takeaway dat social media de nieuwe zoekmachine aan het worden is. Dit is een trend die vooral onder de jongere doelgroepen speelt. Door de visuele insteek, kan je hier veel inspiratie uithalen. GenZ vind het namelijk belangrijk dat ze zelf keuzes kunnen maken, van wie er viraal gaat, tot wat ze zelf te zien krijgen.

7 short video trends – Pelpina Trip

Pelpina Trip is schrijfster van het bestseller boek: Video Smart. Ook geeft Pelpina cursussen als het gaat om video’s. Gedurende haar proces heeft ze 7 short video trends geconstateerd. Deze zullen hieronder worden uitgelicht:

  1. Kies een vorm video dat bij de kijker past, in plaats van dat je het eerst vanuit je bedrijf beredeneert. Een veel voorkomende fout van bedrijven die maken wat bij hen past, maar waar de doelgroep niet op zit te wachten. Kijk goed naar wat je doelgroep nodig heeft, en pas hier je content op aan.
  2. Blijf je eigen ding doen, hoewel je moet kijken naar je doelgroep. Moet je wel bij je eigen identiteit blijven. Maak alleen short video’s waar je achter staat.
  3. Werk met interactieve formats
  4. Stop de scroll, dit kan je doen door 3 verschillende methodes
    1. In de eerste frames van de video een gezicht naar voren laten komen
    2. De video beginnen met een beweging/ actie
    3. Spreek de kijker direct aan
  5. Laat minder bedrijf zien en meer mensen, begin niet meer een logo of een corporate insteek. Begin met een van de drie bovenstaande punten.
  6. Maak het niet moeilijker als nodig, simpelweg begin! Investeer daarnaast eerst in kennis voordat je overgaat op apparatuur. Met een telefoon kom je tegenwoordig al heel ver.
  7. Durf te falen!

Tip: Maak gebruik van de sjablonen in Instagram, hier kan je komen door: een nieuwe “reel maken” te openen, naar boven te swipen en op sjablonen te klikken. Hierdoor kan je doormiddel van de sjablonen heel gemakkelijk een trendy short video maken.

7 short video
Bron: Powerpoint Pelpina Trip

Conclusie

Het Social Today Event georganiseerd door Frankwatching in februari was een succesvolle marketingdag vol workshops van specialisten op verschillende gebieden. Het evenement bood een breed scala aan onderwerpen, waaronder de Metaverse, het belang van communities, short video trends en regelgeving binnen marketing. Meta presenteerde de Metaverse als de toekomst en gaf praktische voorbeelden van hoe bedrijven hierop kunnen inspelen. De ANWB presentatie benadrukte het belang van een sterk verhaal en het 3 I’s-model voor effectieve social media marketing op verschillende kanalen. Het evenement was inspirerend en bood veel inzichten en praktische tips voor marketeers.

MondoMarketing kan jouw organisatie verder brengen!

Als Digital Marketing Bureau is MondoMarketing gespecialiseerd in online/ digitale marketing. Doordat MondoMarketing onder andere meer dan 10 jaar ervaring heeft, kunnen wij ervoor zorgen dat jij wordt geholpen met jouw online marketing. Wil je meer informatie over onze expertises of wil je erachter komen hoe wij jouw organisatie verder kunnen brengen? Neem dan contact met ons op!