Als een van de snelst groeiende social media kanalen, is Snapchat een razend populaire app. In Nederland telt de app ruim 2,7 miljoen gebruikers. De app wordt voornamelijk gebruikt door jongeren om foto’s met elkaar te delen. Snapchat adverteren geeft de mogelijkheid om in de app advertenties te plaatsen.
Aangezien Snapchat gebruikers voornamelijk tussen de 15 en 25 jaar zijn, is adverteren op Snapchat vooral interessant voor organisaties die dezelfde doelgroep willen bereiken.
De advertentie functie binnen de app biedt een goede mogelijkheid om in aanraking te komen met een grote hoeveelheid potentiële klanten. Hieronder lees je hoe Mondomarketing jouw organisatie kan helpen met een advertentiecampagne via Snapchat!
De advertentie mogelijkheden van Snapchat
In de hedendaagse samenleving worden we constant in contact gebracht met sociale media. Veel bedrijven maken daarom ook gebruik van deze trend door advertenties te plaatsen op verschillende social media kanalen. Adverteren via Snapchat is aantrekkelijk voor alle soorten bedrijven. Of het nou gaat om een app, technologie, software, entertainment, een winkel of een hotel, Snapchat biedt de mogelijkheid om voor elk van deze branches het juiste publiek te bereiken. Het is mogelijk om in allerlei vormen te adverteren. De advertentie kan een afbeelding zijn, een video of zelfs in de vorm van een filter. De vele mogelijkheden maken adverteren via Snapchat voor veel bedrijven erg aantrekkelijk.
De werking van Snapchat adverteren
Allereerst wordt er een bedrijfsaccount aangemaakt op Snapchat. Anders dan een normaal account, geeft een bedrijfsaccount de mogelijkheid om advertenties te plaatsen en data te verzamelen. Vervolgens kan, via de ads manager in de app, gemakkelijk een campagne worden gestart.
Bij het aanmaken van zo’n campagne kan er als doel gekozen worden uit:
- Awareness
- Consideration
- Conversion
Deze keuze is essentieel voor het verloop van de campagne en zorgt ervoor dat deze doelgericht is.
Verder is het ook mogelijk om te kiezen uit verschillende vormen van advertenties. Het is belangrijk dat er goed wordt nagedacht over de juiste vorm van adverteren, hiermee is de advertentie het effectiefst!
Ten slotte kunnen de doelgroep en tijdsduur van de advertentie ingesteld worden.
Snapchat biedt de mogelijkheid om een specifieke doelgroep te benaderen. Locatie, leeftijd, geslacht, interesses, custom doelgroepen, zijn enkele voorbeelden van selecteerbare targeting mogelijkheden die bruikbaar zijn om zo specifiek mogelijk jouw doelgroep te bereiken.
De kosten van een Snapchat Ads campagne
De kosten voor het opzetten van een Snapchat Ads campagne kunnen erg uiteenlopen. Een standaard Advertentie campagne kost minimaal 50 dollar per dag (42 euro). Dit komt neer op een bedrag van 1260 euro per maand. Omgerekend bereik je per 15 euro ongeveer 1.000 mensen die de advertentie te zien krijgen. Een voordeel van een Snapchat Ad is dat de doelgroep enorm gespecificeerd kan worden waardoor de mensen die de Ad te zien krijgen wel relevant zijn.
Ook is er de mogelijkheid om voor een Geofilter campagne te kiezen. Dit is een Snapchat filter die alleen op een, vooraf bepaalde, locatie te zien is. De kosten van zo’n filter kunnen heel erg variëren. Locatie, tijd en radius van de filter bepalen grotendeels deze prijs. Een Geofilter die mensen kunnen zien op Museumplein is dus een stuk prijziger dan een Geofilter ergens in de polder.
Het resultaat
Vanaf het moment van publicatie, kan er gezien worden hoe de advertentie aanslaat. Dit gebeurt via de ads manager van Snapchat. Hier zijn overzichten beschikbaar, waardoor de statistieken van de advertentie duidelijk in kaart worden gebracht. Deze informatie kan vervolgens worden gebruikt om de campagne volledig te optimaliseren.