Hoe werkt Google Analytics 4: de toekomst voor Digital Analytics?

Door wetgeving zal het in de toekomst steeds minder toegankelijk worden om data van bezoekers op websites en apps te verzamelen. Hierdoor wordt het gebruik van Google Analytics en de hieraan extern gekoppelde systemen zoals Google Ads ook steeds beperkter. Dit kan voor Google een extra reden zijn om Analytics 4 te introduceren. Deze versie zou de potentie moeten hebben om goed te functioneren, ondanks deze ontwikkelingen op het gebied van privacy en data.

Google Analytics wordt al lange tijd op grote schaal door zowel grote als kleine organisaties gebruikt. Dit gebeurt niet zonder reden. Door het gebruik van Google Analytics kun je onder andere hele waardevolle informatie verkrijgen over het zoekgedrag van klanten op je website of app, hoe de website wordt gevonden en door wie het wordt bekeken. Ook is het mogelijk om te analyseren welke pagina’s het vaakst worden bekeken door de klanten en hoe vaak de website zelf wordt bezocht. De vraag is: wat maakt het dat Google Analytics 4 beter is dan haar voorganger, Universal Analytics? En hoe werkt Google Analytics 4 precies?

Universal Analytics vs. Analytics 4

Google Analytics 4, vaak afgekort als GA 4, is de nieuwste versie van Google Analytics, maar wat is er precies veranderd? Het grootste verschil is de manier van meten van de data. Waar bij de oudere versie van Google Analytics, Universal Analytics, data werden gemeten door middel van sessies, wordt bij GA 4 een event-driven data model toegepast. Dit model geeft een nog uitgebreider beeld van de user journey, omdat ook de betrokkenheid van de klanten wordt gemeten. Er wordt onder andere gemeten of de klant de volledige pagina bezoekt of deze halverwege verlaat. Bovendien is het mogelijk nieuwe inzichten op te doen met betrekking tot nieuwe en bestaande klanten.

Hoe werkt Google Analytics 4

In tegenstelling tot Universal Analytics werkt GA 4 met events in plaats van sessies

Een groot voordeel van de versie van Universal Analytics naar GA 4 is de mogelijkheid om de acties van bezoekers te voorspellen door het gebruik van Artificial Intelligence, ook wanneer deze bezoekers de cookies hebben uitgeschakeld. Zo kan de website worden aangepast aan mogelijke trends om op deze manier de website nog succesvoller te maken en betere resultaten te kunnen behalen. Ook kan er worden voorspeld welke klanten het meest betrokken zijn en (potentieel) het meest opleveren. Doordat er meer informatie is vergaard over de reis en betrokkenheid van de klant op de website kunnen advertenties worden aangepast aan de verscheidene klanten.

Hoe werkt Google Analytics 4

Nieuwe functionaliteiten binnen GA 4

Google Analytics 4 biedt een breed scala aan nieuwe functionaliteiten. Een aantal van deze nieuwe mogelijkheden worden hieronder belicht.

Klantreis door artificial intelligence

Binnen Google Analytics 4 zijn de rapportages op een andere manier weergegeven dan bij Universal Analytics (zie de onderstaande Gif). De reis van de klant wordt veel beter inzichtelijk gemaakt, waardoor je zelf niet de verbanden in de user journey van je klant hoeft te achterhalen.

Zo werkt Google Analytics 4

De interface van Google Analytics 4. Bron: Google

Voorspellingen klantgedrag

Ook houdt GA 4 zich veel meer bezig met het voorspellen van data, zodat hier optimaal op geanticipeerd kan worden. Deze voorspellingen worden gedaan doordat Google Machine Learning inzet waardoor de AI steeds betere voorspellingen kan naarmate er meer data verzameld is/wordt.

Zo werkt Google Analytics 4

Een voorbeeld van voorspellende statistieken in Google Analytics 4. Afbeelding: Google

Events koppelen

GA 4 biedt de mogelijkheid om events toe te voegen. Een event kan een hele specifieke handeling zijn, bijvoorbeeld een ‘click’ op een bepaalde plek van een webpagina. Zo krijg je een veel scherper beeld van de handelingen die een bezoeker verricht wanneer deze zich door een website heen waant. Door deze events toe te voegen kan je ook zelf bepalen wat je belangrijk vindt om te meten en waar je een beter inzicht in wilt.

Zo werkt Google Analytics 4

Het hoofdmenu in Google Analytics 4 om nieuwe evenementen te wijzigen of aan te maken. Afbeelding: Google

Beta product in ontwikkeling

Natuurlijk is het een overschakeling van Universal Analytics naar GA 4. Online marketeers moeten wennen aan het gebruik van nieuwe functionaliteiten, zodat zij de resultaten op de beste manier kunnen verwerken. Op het moment wordt Google Analytics 4 nog als een beta product gezien. Dit houdt in dat het functioneren van deze nieuwere variant zich nog ver gaat doorontwikkelen de komende tijd. Om er zeker van te zijn dat de resultaten voor het verzamelen van data bij een campagne optimaal zijn zullen we indien er al een Universal Analytics account bestaat deze tegelijkertijd gebruiken met Google Analytics 4. De grootste reden hiervoor is ook dat wanneer GA 4 opgezet wordt, de historische data niet wordt meegenomen vanuit Universal Analytics. Daarom adviseren we in deze situatie beide varianten van Analytics tegelijk te gebruiken, zodat dit geen probleem vormt en niet ten koste gaat van het resultaat.

Het toepassen van Google Analytics   

MondoMarketing helpt organisaties bij het implementeren van Google Analytics 4. GA 4 heeft grote voordelen ten opzichte van Universal Analytics waar organisaties veel profijt van kunnen hebben. Door GA 4 in te zetten naast Universal Analytics wordt deze nieuwe versie steeds bekender terrein. Door middel van Google Analytics krijg je inzicht op welke manieren de website of app van jouw organisatie kan worden verbeterd door inzicht in de user journey waardoor de betrokkenheid van de klant kan worden verhoogd.

Bron header-afbeelding: Sergey Dudyrev/Shutterstock.com

Download Whitepaper

Meer weten over Google Analytics 4? Deze download bevat slides die makkelijk verwijzen naar hulppagina's die betrekking hebben tot Google Analytics 4!

MondoMarketing verstuurt maximaal 1 keer per maand een nieuwsbrief. Vanuit de nieuwsbrief kunt u zich ten alle tijden weer afmelden.

Hoe kan je Google Analytics 4 inzetten voor jouw bedrijf?

MondoMarketing is gespecialiseerd in het implementeren en configureren van Google Analytics. Wij helpen je dan ook graag op weg om zo een maximaal resultaat te kunnen halen voor jouw organisatie. Wil je meer informatie over Google Analytics of erachter komen hoe Digital Analytics jouw organisatie kan helpen? Neem dan contact met ons op!

Foto van Joris Stoltenkamp
Joris Stoltenkamp

Meer artikelen

Download nu gratis ons Groeiplan voor online succes!

Al meer dan 250 keer aangevraagd.

MondoMarketing verstuurt maximaal 1 keer per maand een nieuwsbrief.