Facebook & Instagram Adverteren vs. Sponsoren: Wat zijn de verschillen?

Maakt je organisatie al gebruik van de verschillende advertentiemogelijkheden die worden aangeboden door Facebook & Instagram (META)? Je kunt META-berichten bijvoorbeeld sponsoren of adverteren, maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen deze opties? Hoewel het gemakkelijker is om een post (bericht) te sponsoren, biedt het veel minder mogelijkheden dan met META Adverteren via een advertentieaccount. In deze blog vind je alles over de verschillen tussen META adverteren en sponsoren (ook wel promoten of boasten genoemd).

Wat is Facebook/ Instagram Adverteren?

Veel bedrijven maken gebruik van META Adverteren met als voornaamste redenen; het aanprijzen van de organisatie met de product- of dienstverlening en daarmee het bereiken van de doelgroep. Als een organisatie professioneel wil adverteren via Facebook/ Instagram en gebruik wil maken van alle mogelijkheden moet het eerst aangemeld zijn bij META Ads Manager door het activeren van een advertentieaccount. Dit verstaan we onder META Adverteren. De advertentiebeheer-omgeving is een belangrijk hulpmiddel voor het maken van advertenties, het bepalen wie de advertenties te zien krijgen en het bijhouden van advertentieprestaties.

META Adverteren kent zeven stappen. Deze lichten we hieronder toe om duidelijk te maken in hoeverre je een META-advertentie kunt specificeren.

Stap 1: Het kiezen van je marketingdoelstelling

Denk bij het kiezen van je marketingdoelstelling goed na over wat jouw organisatie wil bereiken met de advertentie. Voorbeelden van doelstellingen zijn onder andere; meer betrokkenheid van de doelgroep, het verhogen van merkbekendheid en het behalen van meer conversies.

Stap 2: Het selecteren van de doelgroep

Kies welke mensen je wilt bereiken met de advertentie. In de afbeelding staan een aantal mogelijke opties voor het kiezen van een doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld de locatie, leeftijd en interesses opgeven van de gewenste doelgroep.

Stap 3: Bepalen waar de advertentie wordt weergegeven

Je kunt hierbij zelf kiezen waar je de advertentie wilt tonen. Je kunt dit op automatisch of handmatig zetten. Bij automatische plaatsingen bepaalt Facebook op basis van budget en doelstelling waar de advertenties het effectiefst zijn. Bij handmatige plaatsingen kun je dit zelf bepalen.

Stap 4: Het instellen van je budget

Je kunt je budget en planning instellen op budget per dag (zoals te zien in onderstaande afbeelding) of looptijdbudget. Bovendien kun je in deze stap de looptijd van de advertentie aanpassen.

Stap 5: Het kiezen van een advertentie-indeling

Je kunt bij het kiezen van de advertentie-indeling bepalen hoe je wilt dat de advertentie wordt weergegeven. Dit kan bijvoorbeeld met een afbeelding, video of carrousel.

Stap 6: Plaatsing van de advertentie

Voor het plaatsen van de advertentie wordt deze in een advertentieveiling geplaatst. Bij deze veiling bekijkt Facebook welke advertentie het beste op het gekozen moment kan worden getoond.

Stap 7: Beheren van de advertentie

Je kunt in deze stap de (tussentijdse) resultaten meten van de advertentie en zo nodig de campagne optimaliseren.

Vanwege de vele mogelijkheden die er zijn met de META Ads Manager is gedegen kennis vereist om de campagne op een effectieve manier in te richten. Als gecertificeerd bureau zijn onze specialisten META Blueprint gespecialiseerd en is organisatie META Marketing Partner.

Voorbeeld van de META Ads Manager mogelijkheden

Hieronder zie je vijf van de stappen weergegeven zoals het er in de META Ads Manager uitziet.

Wat zijn gesponsorde berichten?

Gesponsorde berichten, beter bekend als sponsored posts, zijn berichten die je over het algemeen op de tijdlijn van de startpagina voorbij ziet komen. Het is een volledig afgeslankte vorm van META Adverteren. Redenen voor het kiezen voor gesponsorde berichten zijn onder meer; de zichtbaarheid van de pagina verhogen door meer bereik te genereren.

Het is vrij eenvoudig om berichten te sponsoren, je hoeft hiervoor namelijk geen META Ads Manager-account aan te maken. Bijvoorbeeld voor het delen van actuele/ kortstondige updates kan het sponsoren van berichten een goede oplossing zijn. Bij het sponsoren van het bericht dien je slechts drie dingen in te voeren, namelijk:

  • De doelgroep
  • Het budget
  • De looptijd van het gesponsorde bericht.

Bij gesponsorde berichten is het belangrijk om te onthouden dat de opties beperkt zijn. Zo kunnen voor gesponsorde berichten enkel websitebezoek, interactie en chatberichten als doeleinden worden gekozen en zijn er slechts beperkte mogelijkheden bij het kiezen van een doelgroep. Bovendien kun je berichten na publicatie niet meer aanpassen.

Voorbeeld van de gesponsorde advertentiemogelijkheden

Hieronder zie je de mogelijkheden voor het sponsoren van een bericht.

META Adverteren vs gesponsorde berichten

Het grootste verschil tussen META Adverteren en gesponsorde berichten zijn de advertentiemogelijkheden. Waar de toepassing van gesponsorde berichten over het algemeen eenvoudiger en minder tijdrovend is voor adverteerders, zijn Facebook / Instagram-advertenties specifieker. Bovendien zijn de mogelijkheden voor META Adverteren veel uitgebreider dan bij gesponsorde berichten.

Als je geen ervaring hebt met adverteren via social media is het toepassen van gesponsorde berichten een goede optie. Voor organisaties die de onbeperkte mogelijkheden willen inzetten en de beste resultaten willen behalen voor het adverteren via Facebook is ons advies om aan de slag te gaan met META Adverteren.

MondoMarketing als Social Media Advertising specialist

Door de onbeperkte mogelijkheden van META Adverteren passen wij voornamelijk deze vorm van adverteren toe. Wij geloven dat het van groot belang is om de advertentiecampagnes zo volledig mogelijk in te zetten en de resultaten te kunnen analyseren. In het META Ads Manager account kunnen we de advertenties constant optimaliseren. Zo kunnen we voor elk bedrijf en bij de uitvoering van iedere advertentie het gewenste resultaat behalen. Hoewel er iets meer werk zit in een Facebook-advertentie, levert dit betere resultaten dan bij het inzetten van gesponsorde berichten, met hetzelfde budget.

Bron header-afbeelding: metamorworks/Shutterstock.com

 

Download Whitepaper

Wil je weten hoe jouw organisatie kan groeien door middel van een optimale online marketing strategie? Download dan het Groeiplan van MondoMarketing!

MondoMarketing verstuurt maximaal 1 keer per maand een nieuwsbrief. Vanuit de nieuwsbrief kunt u zich ten alle tijden weer afmelden.

Wij helpen met jouw Facebook & Instagram Advertising!

Als specialist met ruim 10 jaar aan ervaring op het gebied van online marketing en advertising kunnen wij ook jouw organisatie helpen bij het succesvol inzetten van Facebook Advertising om zo nog betere resultaten te kunnen behalen. Wil je meer informatie over Social Media Advertising of erachter komen hoe wij jouw organisatie kan helpen? Neem dan snel contact met ons op!

Foto van Pieter van der Heijden
Pieter van der Heijden

Meer artikelen

Download nu gratis ons Groeiplan voor online succes!

Al meer dan 250 keer aangevraagd.

MondoMarketing verstuurt maximaal 1 keer per maand een nieuwsbrief.