Online worden er steeds meer prikkels getriggerd, waardoor het steeds moeilijker wordt om op te vallen binnen je doelgroep. Een persoonlijk aanbod aangepast aan de interesses van de doelgroep maakt dit mogelijk. Daarom hebben Muziekgebouw Eindhoven en MondoMarketing de handen ineengeslagen om het gevarieerde aanbod aan concerten via advertenties aan de juiste doelgroep te tonen door middel van dynamische remarketing. Dit resulteert in een campagne met een ROAS boven de 25.
Dynamische remarketing Campagne
Muziekgebouw Eindhoven organiseert meer dan 250 concerten op jaarbasis binnen verschillende genres en/of thema’s. Voor al deze concerten zijn er natuurlijk ook verschillende doelgroepen. Hierdoor ontstond er een uitdaging om de juiste specifieke concerten aan te bieden aan de juiste doelgroep. Een van de oplossingen is dynamische remarketing. Met dynamische remarketing is het mogelijk om specifieke concerten te tonen op de verschillende advertentieplatformen, die aansluiten bij de interesses van de doelgroep.
Maandelijks worden er meer dan 100.000 concerten bekeken en meer dan 20.000 concerten toegevoegd aan de winkelwagen op de website van Muziekgebouw Eindhoven. Een deel van deze bezoeken wordt niet omgezet in een conversie, dat is waar dynamische remarketing uitkomst biedt. Dankzij dynamische remarketing krijgen websitebezoekers gerichte advertenties te zien, met daarin het concert uitgelicht dat zij eerder hebben bekeken of hebben toegevoegd aan de winkelwagen. Dit zorgt voor een persoonlijker aanbod waarbij elk individu een ander aanbod krijgt.
De grote zaal van Muziekgebouw Eindhoven
Technische benodigdheden
Om een persoonlijk aanbod te kunnen bieden aan de juiste doelgroep zijn er verschillende technische vereisten nodig. Allereerst wordt de benodigde informatie gedeeld met de advertentieplatformen, vervolgens wordt deze informatie omgezet in een visueel en tekstueel sterke advertentie. Uiteindelijk wordt deze advertentie gekoppeld aan de juiste personen.
Om aan deze technische vereisten te voldoen is het allereerst belangrijk dat de informatie over de verschillende concerten wordt verzameld in een dynamische feed. Denk hierbij aan titels, artiesten, afbeeldingen, datums, status, product ID etc. Daarnaast is het belangrijk dat deze concertinformatie up-to-date blijft, zodat je kunt adverteren met het huidige aanbod. In samenwerking met onze partner Culture Suite hebben we een feed gebouwd om deze informatie beschikbaar te krijgen. Als de dynamische feed klaar is, kun je deze uploaden naar de verschillende platforms.
Doordat er verschillende relevante informatie wordt doorgestuurd kunnen er advertenties op verschillende manieren opgesteld worden, daarmee wordt het aanbod zo relevant mogelijk voor de ontvanger.
Om deze relevante advertenties ook bij de juiste doelgroep te krijgen, worden de concerten gelinkt aan de websitebezoekers. Hiervoor biedt GTM een mooie uitweg, via deze weg kan je het product ID meesturen naar verschillende advertentieplatformen. Omdat de product-ID’s ook terug te vinden zijn in de dynamische feed, kan de concertadvertentie getoond worden aan een websitebezoeker die eerder het concert heeft bekeken of heeft toegevoegd aan de winkelwagen, maar geen tickets heeft gekocht.
Prestaties van de campagnes
Sinds het opzetten van de feed voor dynamische remarketing hebben we specifieke advertenties kunnen tonen aan de doelgroep op de kanalen van Meta, dit heeft geresulteerd in hele sterke prestaties.
In de afgelopen maanden is er een groei in aankopen gemeten die resulteerde in een ROAS van boven de 25. Daarnaast hebben we de dynamische feed in de afgelopen periode verder geëvalueerd en enkele optimalisaties doorgevoerd, zodat de advertenties nog specifieker worden ingezet voor verschillende doelgroepen.
Zowel Muziekgebouw Eindhoven als MondoMarketing zijn zeer tevreden met de resultaten en zetten in de aankomende periode nog meer in op het gebruik van de dynamische feed. “Met deze oplossing voor persoonlijke advertenties kunnen wij ons aanbod op de juiste plek aan de juiste personen tonen.Hiermee zijn de verkopen via Meta flink toegenomen en kunnen onze bezoekers vaker genieten van de concerten waar zij van houden.” – Marketing afdeling Muziekgebouw Eindhoven