Vanaf 1 juli 2024 raakt iedereen de toegang tot de interface en API van Universal Analytics kwijt en worden alle gegevens verwijderd. Ondanks de waarschuwingen van Google hebben veel organisaties de data nog niet geëxporteerd. Als je niet wil dat je website data en rapporten van Google Universal data verloren gaat, moet je nu actie ondernemen!
Waarom zou je historische gegevens exporteren?
Het analyseren van webdata wordt pas effectief wanneer je deze kunt vergelijken met data uit het verleden. Zo kun je bepalen of een online campagne succesvol is door deze te vergelijken met voorgaande campagnes. Dit is vooral belangrijk bij seizoensgebonden variaties, waarbij jaarlijkse vergelijkingen vaak relevanter zijn dan kortere periodes.
Hoe download je Google Analytics Universal data?
Allereerst is het belangrijk om te bepalen welke data voor jou van belang is. Gaat het om sessies, paginaweergaven of conversies of allemaal? Het beste is om deze data vervolgens uitgesplitst per dag te downloaden, zodat periodieke vergelijkingen makkelijker kunnen worden gemaakt.
Er zijn verschillende manieren om je Google Analytics Universal data te exporteren, Google noemt er 3:
- Het exporteren van afzonderlijke rapporten naar bijvoorbeeld een csv, Excel, Google Spreadsheet of PDF bestand.
- Gebruik de Google Analytics Reporting API om je gegevens te exporteren naar Cloud Storage, dit kun je vervolgens koppelen aan Looker Studio.
- Gebruik de Google Spreadsheet add-on om je gegevens hier te archiveren.
Naast bovenstaande opties kun je ook gebruik maken van een tool van een derde partij zoals funnel.io.
Bron header-afbeelding: BIGANDT.com/Shutterstock.com