Digital Out of Home (DOOH) heeft de afgelopen jaren een explosieve stijging doorgemaakt en het wordt steeds vaker ingezet binnen de marketingwereld. Juist de grote mate van flexibiliteit en snelheid zorgt ervoor dat DOOH wordt ingezet door adverteerders. Doelgroepen kunnen vanuit verschillende invalshoeken worden bereikt. Door de huidige situatie omtrent COVID-19 zijn de straten relatief minder gevuld met mensen, dit betekent dat het bereik van een DOOH-campagne op het moment beperkt is. Wanneer de maatregelen afnemen zal de effectiviteit van een DOOH campagne zeker toenemen!
Wat is Digital Out of Home precies en hoe kan het worden ingezet? Er zijn een tal van mogelijkheden die adverteerders kunnen gebruiken om Digital Out of Home efficiënt in te zetten.
Over Digital Out of Home
Digital Out of Home is een van de nieuwere ontwikkelingen in buitenreclame. Hierbij zijn er verschillende (automated) schermen aanwezig, waarop een boodschap kan worden weergegeven. Deze schermen zijn op verschillende plekken gesitueerd. Dit kan zijn; bij bushokjes, op stations, langs snelwegen, in winkelcentra en op meer opvallende locaties waar veel mensen samenkomen. De verschillende mogelijkheden zijn zeer uiteenlopend. Bovendien kan er op een eenvoudige manier (HTML5) content worden getoond. HTML5 is de afkorting van HyperText Markup Language 5. HTML5 is voor ontwikkelaars makkelijker in gebruik dan zijn voorgangers. Hierdoor kunnen er betere prestaties bereikt worden. Het wordt vooral ingezet voor het plaatsen van audio, video en interactieve (3D) creatives.
Er zijn steeds meer targetingmogelijkheden zoals: tijdstip, locatie, weer en evenementen, waardoor de relevantie steeds groter wordt. De verwachting is dat traditionele posters en abri’s grotendeels worden vervangen door deze digitale manier van adverteren. Een markttrend die hierdoor zichtbaar is laat zien dat de budgetten voor automated trading blijven groeien. De toenemende mogelijkheden binnen Demand Side Platforms (DSP’s) zorgen ervoor dat het steeds gemakkelijker wordt om advertentieruimte automatisch in te kopen.
Afbeelding: Campagne MondoMarketing met QBuzz en gemeente Utrecht
Digital Out of Home in cijfers
De afgelopen jaren maakt Digital Out of Home een aantal ontwikkelingen door volgens IAB Nederland. In 2016 was het marktaandeel nog maar 5%, daarentegen stegen de uitgaven in 2017 met maar liefst 116%. Bovendien verdubbelde de groei in 2018 bijna opnieuw en werd er 90% meer uitgegeven aan de vooruitstrevende vorm van adverteren.
De cijfers van 2019 komen uit een onderzoek van Outreach, waar de omzet in buitenreclame en Digital Out of Home werd gemeten over twaalf toonaangevende bedrijven. Hierbij werd in 2019 nog meer uitgegeven aan Digital Out of Home en was er een groei van 34% te bespeuren. De totale omzet voor Digital Out of Home was in 2019 een sterke €75.000.000.
Er kan geconcludeerd worden dat Digital Out of Home een steeds sterkere positie aanneemt op de Nederlandse markt. Door de coronacrisis wordt er verwacht dat de groei dit jaar minder hoog gaat uitpakken, maar de toekomst schetst veel mogelijkheden voor organisaties om zichtbaar te worden op bekende locaties. In de toekomst is dan ook de verwachting dat Digital Out of Home nog vaker gebruikt gaat worden. Hierbij zullen de targetingmogelijkheden steeds specifieker worden, waardoor organisaties steeds beter kunnen inspelen op het bereiken van de potentiële klant.
Een effectieve DOOH campagne inzetten
Er zijn een aantal vereisten voor het opzetten van een goede campagne, voordat de inzet van start kan gaan. De doelen van de campagne moeten duidelijk in kaart worden gebracht, waarbij het primaire doel vaak branding of activatie is. Bovendien is het belangrijk om de juiste content in te zetten. Daarnaast is het van essentieel belang om te bekijken hoe de verschillende onderdelen van de marketingmix ingezet kunnen worden. Ook kunnen er tegelijkertijd meerdere kanalen en devices, zoals mobiel worden ingezet (cross channel), dit leidt tot een versterkt effect. Het kopen van advertentieruimte via een Demand Side Platform (DSP) kan heel specifiek, waardoor je zelf de touwtjes in handen hebt.
De keuze bij het inzetten van content is of er bewegend of stilstaand beeld ingezet kan worden. Op dit moment is het niet overal toegestaan om dit bewegend beeld in te zetten vanwege diverse afleiding risico’s die dit met zich mee zouden kunnen brengen. Hierdoor moet er per gemeente bekeken worden of er bewegend beeld ingezet mag worden.
Succesvol inzetten van de cross channel
Door het inzetten van cross media campagnes kan de doelgroep zowel online als offline goed worden bereikt. Door het bundelen van de krachten van diverse kanalen worden campagnes op een juiste manier ingezet. Door Digital Out of Home in te zetten is het mogelijk om letterlijk zichtbaar te worden in de hotspots van vele grote steden. Dit zorgt samen met het inzetten van online marketing voor een unieke werking in het voeren van campagnes.