Ben jij benieuwd wat een cookieconsent precies is, waarom het zo belangrijk is, en aan welke eisen het moet voldoen? In dit blog wordt uitgelegd welke verschillende soorten cookies er zijn en waarvoor ze worden gebruikt, zonder het al te technisch te maken. Benieuwd hoe je aan de wetgeving kunt voldoen en tegelijkertijd de bezoekerservaring op je website kunt optimaliseren? Lees dan snel verder!
Welke type cookies zijn er? En waarvoor wordt het gebruikt?
Cookies zijn kleine tekstbestanden die door uw website in de browser van de bezoeker worden opgeslagen. Deze bestanden bevatten bijvoorbeeld informatie over de taalvoorkeur van uw bezoekers of de items in hun winkelwagentje. Naast deze gegevens kunnen cookies ook andere informatie bevatten, zoals persoonlijke identificatiegegevens. In feite hebben cookies twee hoofddoelen: ze verbeteren de bezoekerservaring van uw website en volgen het gedrag van de gebruiker om online retargetingprofielen te creëren voor marketingdoeleinden. Tevens is het cruciaal voor de tracking van conversie en event data.
Aangezien cookies informatie verzamelen waarmee gebruikers direct of indirect kunnen worden geïdentificeerd, worden ze beschouwd als persoonlijke informatie en vallen ze onder de wetgeving. Hierdoor is het cruciaal om er op een ethische wijze mee om te gaan.
Ook zijn er verschillende soorten cookies, zo zijn functionele, analytische & marketing cookies. Hieronder worden de verschillende soorten cookies kort uitgelegd;
Allereerst de functionele cookies, dit zijn ook wel de noodzakelijke cookies tot een goede werking van de website. Deze cookies zorgen ervoor dat de gewenste informatie bij zowel de website bezoekers als de websitehouder terechtkomt. Zo hoef je niet steeds voorkeuren opnieuw aan te geven of informatie meermaals in te vullen.
De analytische cookies, die zoals de naam het al suggereert tot het analyseren van de acties op de website, denk hierbij aan hoe vaak de website wordt bezocht, maar ook welke pagina’s worden bekeken, en hoelang. Hierbij staat een vaak directe link met Google Analytics.
De marketing cookies, dienen voor marketing doeleinden, denk hierbij aan de Meta pixel, maar ook andere codes die gedrag bijhouden op de website. Aan de hand hiervan kan er een remarketing profiel opgesteld worden, of bijgehouden worden hoeveel conversies vanuit een bepaald platform komen.
Wat is een cookie consent en waar moet het aan voldoen?
Wanneer het gaat over cookie consent komt al gauw de term cookiewall omhoog, deze wall komt in beeld wanneer je de website betreedt, en dient een scherm waarop het cookie consent kan worden aangepast. In deze cookiewall, kan de gebruiker de eerder beschreven functionele cookies, analytische cookies of marketing cookies accepteren of weigeren. Deze cookiewall is nodig om inzicht te krijgen in wat er gemeten mag worden en welke functionaliteiten van de tracking gebruikt mag worden.
Dit komt doordat er op cookies een privacygegevens wetgeving van toepassing is. Deze mogen enkel verwerkt worden indien hier toestemming voor is gegeven. Deze wetten hebben voornamelijk betrekking op de verwerking van persoonsgegevens. Als we de huidige privacyvoorschriften bekijken, valt op dat de ePrivacy-richtlijn websites verplicht om expliciete toestemming te vragen voor cookies en andere tracking technologieën. Dit betekent dat het informeren van gebruikers over cookies een verplichting is. Aangezien cookies meestal persoonlijke gegevens van bezoekers verzamelen (zoals IP-adres, locatie, apparaat-ID, gebruiker-ID, enz.) en deze gegevens primair voor marketingdoeleinden gebruiken, treedt de AVG op. De AVG richt zich niet zozeer op cookies, maar op de gegevens die cookies en andere tracking technologieën (zoals vingerafdrukken) verzamelen en verwerken. Bovendien vereist de AVG dat je een geldige toestemming krijgt voordat de persoonlijke gegevens worden verwerkt die bijvoorbeeld via cookies zijn verzameld.
Een toestemming moet aan de volgende voorwaarde voldoen:
- De toestemming is vrijwillig gegeven
- De toestemming is specifiek
- De toestemming is onderlegd en de gebruiker weet precies waarvoor hij/zij toestemming geeft
- De toestemming is niet dubbelzinnig
Waar moet de cookiebanner aan voldoen?
- Duidelijke informatie over welke cookies of wat voor tracking methodes gebruikt worden
- Wie de eigenaar is van de cookies
- Hoelang de cookies bewaard worden
Benieuwd hoe je dit het beste toe kan passen? Lees dan de volgende alinea!
Google Consent modus
Google Consent Mode is een nieuwe API die is ontwikkeld om meer flexibiliteit te bieden bij het gecombineerd gebruik van Google-producten met je platform voor toestemmingbeheer. Hier is hoe het werkt:
Met Google Consent Mode kan je aanpassen hoe Google-producten zich gedragen voor en na de toestemming keuzes van de website bezoekers. Dit stelt je in staat om conversies nauwkeuriger bij te houden, terwijl je de voorkeuren van de gebruikers met betrekking tot advertentie- en analyse cookies respecteert. Door de conversiemeting te handhaven en rekening te houden met de verleende toestemming, zorgt Google Consent Mode voor een evenwicht tussen gegevensverzameling en privacy. Daarnaast kan Google Consent modus gebruikt worden om toestemming door te geven aan andere platformen, zo is het niet enkel voor Google. Het is belangrijk op te merken dat Google Consent Mode geen methode is om cookies te omzeilen; de API is ontworpen om de toestemming van de eindgebruiker te respecteren en alternatieve meetmethoden aan te bieden. Huidig wordt Google Consent Modus v2 gebruikt, deze tweede versie van de Google Consent modus kent een aantal verschillen ten opzichte van de eerste versie. Zo zijn er twee extra signalen die betrekking hebben op het gebruik van gegevens voor advertentiedoeleinden: ad_personalisation en ad_user_data. Daarnaast is een belangrijk verschil dat alle Google Tags geblokkeerd blijven in de cookiebanner totdat er toestemming is gegeven, met Consent Mode v2 controleren de Google Tags zelf de toestemming en sturen ze pings zonder cookies als ze worden geweigerd. Zo komt er geanonimiseerde data binnen, wanneer de cookies worden geweigerd. Dit wordt ook wel conversiemodellering genoemd.
Voordelen van een goede cookie consent
Het implementeren van een goede cookie consent op je website biedt diverse voordelen die zowel de naleving van wettelijke verplichtingen als het optimaliseren van marketinginspanningen ondersteunen. Hieronder staan vier belangrijke punten waarom een goede cookie consent belangrijk is:
- Voldoe aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de vereisten van Google, waardoor boetes worden vermeden en gebruik kan worden gemaakt van Remarketing (RMK) bij Google.
- Mogelijkheid om gebruik te maken van conversiemodellering, wat essentieel is voor het nauwkeurig meten en optimaliseren van marketingcampagnes.
- Versterken van transparantie richting bezoekers, wat het vertrouwen in het merk vergroot en een positieve impact heeft op klanttevredenheid.
- Toekomstige voordelen bij marketingplatformen zoals Google en Meta, die steeds meer waarde hechten aan privacyvriendelijke praktijken en transparante gegevensverwerking.
Voorbeeld van een juiste cookiebanner
Vuistregels Cookiebanner
- Geef informatie over het doel
- Zet vinkjes niet automatisch aan
- Zet verschillende keuzes op 1 laag
- Gebruik duidelijk tekst
- Verberg keuzes niet
- Laat iemand niet extra klikken
- Gebruik geen onopvallende linkjes in de tekst
- Wees helder over het intrekken van toestemming
- Verwar toestemming niet met gerechtvaardigd belang
Bron: Autoriteitpersoonsgegevens.nl
Bron header-afbeelding: Datenschutz-Stockfoto/Shutterstock.com