Google is van plan om een van de meest gebruikte en waardevolle delen van het internet te vernieuwen: de eigen zoekmachine. Wat ooit begon als een eenvoudige pagina met tien links, is in de loop der jaren geëvolueerd naar een platform waar je steeds meer informatie kunt vinden zonder door te hoeven klikken naar een externe website. Ben jij benieuwd wat Google gaat aanpassen? Lees dan snel verder!
Stel dat je het beste online marketingbureau in de stad zoekt. Normaliter zou je verschillende linkjes krijgen naar Online Marketing Bureau’s in de desbetreffende stad, echter is Google in de toekomst van plan om in één opdracht meerdere zoekvragen te combineren zoals: wat is de beste optie, wat bieden ze aan en wat is de prijsrange? Deze informatie wordt vervolgens samengevat in één overzicht, waardoor je niet op meerdere links hoeft te klikken. Dit noemt het bedrijf ‘AI Overviews’. Google heeft aangekondigd niet bij alle zoekresultaten een AI overview te vertonen, wanneer een gebruiker op zoek is naar iets specifieks, zal dit specifieke verzoek doormiddel van de URL opstelling weergegeven worden.
Het gevolg van de verandering
Wat deze ontwikkelingen betekenen voor de laatste trends en ontwikkelingen rondom SEO & actie-gedreven prestaties is nog onduidelijk, echter is de voorspelling dat een kwart van het zoekverkeer naar websites verdwijnt. Dit jaar maakt het bedrijf de belangrijke sprong voorwaarts, waarbij kunstmatige intelligentie (AI) een centrale rol speelt. In de Verenigde Staten zijn de veranderingen al zichtbaar, terwijl andere landen later dit jaar zullen volgen. De exacte timing voor Nederland is nog niet bekend. Het doel is om vóór het einde van het jaar minstens een miljard mensen toegang te bieden.
Google heeft aanzienlijke belangen, aangezien het jaarlijks vele miljarden euro’s verdient aan advertenties die bij zoekresultaten worden weergegeven. Hierdoor is de verwachting dat de advertenties geen vermindering in resultaten zullen ondervinden. Het doorvoeren van ingrijpende veranderingen in wat gebruikers te zien krijgen, kan grote gevolgen hebben, met name voor de organische prestaties.Tegelijkertijd heeft de opkomst van generatieve AI, met ChatGPT als voortrekker, aangetoond dat de toekomst van zoeken er anders uitziet.
Google en AI
Het technologiebedrijf kan zeker een succesverhaal gebruiken op het gebied van AI-ontwikkelingen. Vorig jaar maakte het een blunder met een voorbeeld tijdens een demonstratie, wat resulteerde in een daling van het aandeel op de beurs. Eerder dit jaar moest het ook een afbeelding generator tijdelijk stopzetten vanwege onjuiste historische weergaven. Het is begrijpelijk dat Google snel af wil van het imago van struikelen in de race om AI-ontwikkelingen.
Tijdens de presentatie op de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie zei Liz Reid, die verantwoordelijk is voor de zoekmachine bij de techgigant, dat Google nu taken die normaal minuten of zelfs uren zouden duren, in enkele seconden kan uitvoeren. Het bedrijf hoopt dat gebruikers de zoekmachine zullen gebruiken in plaats van zelf informatie op te zoeken en te verzamelen.
Dit toont aan dat Google een sterke positie heeft op de zoekmarkt, mede doordat het jaarlijks vele miljarden euro’s betaalt aan Samsung en Apple. Hierdoor blijft het de standaard zoekmachine op honderden miljoenen apparaten van beide bedrijven. source: nos
Bron header-afbeelding: sdecoret/Shutterstock.com