Hoewel de coronacrisis voor veel mensen en bedrijven negatieve gevolgen heeft gehad, zijn veel bedrijven die online actief zijn erg gegroeid in populariteit. Zo ook de marketplaces, zoals Bol.com, Amazon en Marktplaats. In de MarketPlace Monitor van Maze-One en MeMo is aangetoond dat de verkoopcijfers van sommige marketplaces tijdens de coronacrisis zijn verdubbeld of zelfs verdriedubbeld. Marketplaces als Bol.com en Amazon bieden interessante mogelijkheden voor het adverteren via Marketplaces. Lees snel verder om te ontdekken welke dit zijn en welke marketplace voor jouw organisatie van toepassing is!
Populariteit online aankopen in Nederland
In het eerste kwartaal van 2021 is er in Nederland voor 91,6 miljoen aan online aankopen gedaan, waarvan 82,7 miljoen binnen de Nederlandse grenzen. Dit is een groei van zo’n 31% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor(2021). Marketplaces nemen een steeds grotere rol in binnen de e-commerce. Specifieke cijfers zijn later in deze blog te vinden. Het is het dan ook zeer interessant om te adverteren op deze online marketplaces.
Bekendste marketplaces
Nederland kent een groot aantal marketplaces, hoewel niet elke marketplace van Nederlandse oorsprong is. Hieronder benoemen we een paar van de grootste en bekendste in Nederland.
Bol.com
Bol.com is met een omzet van ongeveer 4,3 miljard in 2020 de succesvolste marketplace in Nederland. Dit is een groei van meer dan 50% ten opzichte van het jaar ervoor. Bovendien is er in de MarketPlace Monitor, een enquête van de specialisten Maze-One en MeMo die per kwartaal wordt uitgevoerd, aangetoond dat Bol.com eind 2020 met ruim 65% uit de bus is gekomen als de meest aantrekkelijke marketplace in Nederland.
Amazon
In tegenstelling tot Bol.com is Amazon een internationaal bedrijf. Pas sinds maart 2021 is Amazon officieel gelanceerd in Nederland als Amazon.nl. Op Statista is te zien dat waar de omzet in 2019 nog iets meer 280 miljard was, deze in 2020 fors is gestegen naar meer dan 386 miljard. Er zijn nog geen gegevens over de behaalde omzet in Nederland. Deze werd echter in 2019 op ongeveer 400 miljoen geschat door Twinkle100. De populariteit van de website is met 5% gestegen in 2020.
Marktplaats
In Nederland behoort Marktplaats zeker tot de absolute top. De in 1999 opgerichte online handelsplaats geeft op de eigen website aan dat de website maandelijks meer dan acht miljoen unieke bezoekers trekt. Marktplaats was van 2004 tot ongeveer 2017 een onderdeel van eBay, inmiddels is het platform in handen van het Noorse Adevinta. Op Similarweb is te zien dat Marktplaats in juni bijna 52 miljoen keer is bekeken. In totaal staan er gemiddeld zo’n 18,7 miljoen advertenties op de website.
Beslist
Beslist behoort ook ‘beslist’ tot één van de bekendste marketplaces van Nederland. In 2005 werd de marketplace opgericht als prijsvergelijker. Uiteindelijk is het bedrijf ook zelf producten gaan verkopen. Similarweb geeft aan dat de website van Beslist in juni iets meer dan 10 miljoen keer is bekeken.
Voorwaarden als adverteerder
Voor advertising op marketplaces focussen we in deze blog voornamelijk op Bol.com en Amazon.
Voorwaarden adverteren
Zowel Bol.com als Amazon.nl kennen een aantal voorwaarden voor het adverteren. Aangezien deze op beide platformen soortgelijk zijn, noemen we de algemene voorwaarden. De belangrijkste voorwaarden voordat je kan starten met adverteren zijn:
- Je moet zijn aangemeld als verkoper. Bij Amazon betaal je per maand €39,95 om te kunnen verkopen op de website, zelfs als je niks hebt verkocht die maand. Bij Bol.com is het aanmaken van een account gratis, je betaalt per verkocht product.
- De producten die je wilt promoten dienen op het platform te staan. Het is hierbij belangrijk dat de producten ook daadwerkelijk beschikbaar zijn.
- Je producten moeten geschikt zijn om mee te adverteren. Er zijn er een aantal beperkingen bij het adverteren, ook wel de blacklist genoemd.
- Als je het adverteren laat uitbesteden, moeten de voorwaarden eerst worden geaccepteerd door het bedrijf.
Overige voorwaarden voor het adverteren op Bol.com lees je hier. Voorwaarden van Amazon kun je hier vinden.
Voordelen Bol.com vs Amazon.nl
Voordelen Bol.com als adverteerder
Zeer groot bereik
Bol.com is zoals eerder benoemd de populairste marketplace van Nederland. Met gemiddeld meer dan 75 miljoen bezoekers per maand is dit platform nog altijd bijna drie keer zo populair als Amazon.nl.
Totaal aantal websitebezoekers per maand in 2021. In juni zag Bol.com meer dan 82 miljoen website bezoeken, Amazon.nl bijna 27 miljoen. Oranje is Bol.com en de blauwe lijn is van Amazon. Bron: Similarweb(2021)
Hoog consumentenvertrouwen
Uit een onderzoek van Capterra is gebleken dat maar liefst 89% van de Nederlanders liever bij Bol.com bestelt dan bij Amazon. Mensen zullen advertenties hierdoor mogelijk meer vertrouwen.
Drie manieren van advertising
Bol.com biedt drie manieren voor advertising. Dit zijn Sponsored Products, Display Advertising en Social Advertising. De drie vormen worden bij de advertising mogelijkheden toegelicht. Bol.com onderscheidt zich van Amazon door het aanbieden van Social Advertising.
Voordelen Amazon.nl als adverteerder
Groeiende markt
Aangezien Amazon.nl pas in 2021 is gelanceerd, is er nog relatief weinig concurrentie op de website. Er is hierdoor grotere kans dat je advertentie daadwerkelijk wordt gezien door website bezoekers.
Internationaal actief
Het is bij Amazon mogelijk om op internationaal niveau verkopen en adverteren. Bol.com is daarentegen alleen in Nederland en België actief.
Vier manieren van advertising
Amazon biedt in Nederland vier manieren van advertising. Dit zijn Sponsored Products, Sponsored Brands, Sponsored Display en Stores. In veel landen is ook OTT (Over-The-Top) & online video ads een optie, deze advertentie manier wordt echter nog niet in Nederland aangeboden. Amazon onderscheidt zich van Bol.com door het aanbieden van Sponsored Brands en Stores.
Advertising mogelijkheden Bol.com en Amazon.nl
Sponsored Products (Zowel Amazon.nl als Bol.com)
Zowel bij Amazon.nl als bij Bol.com is het mogelijk te adverteren met de zogenaamde Sponsored Products. Door Sponsored Products in te zetten proberen adverteerders de artikelen van hun bedrijf onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. De grootste voordelen van Sponsored Products zijn:
- Verhogen van je zichtbaarheid.
- Verhogen van het aantal sales.
- Betaling per klik. Je hoeft alleen voor de advertentie te betalen als de bezoekers op de advertentie klikken.
- Je bepaalt zelf de duur en het budget van de campagne.
- Keuze tussen automatisch en handmatig instellen van zoekwoorden. We raden voor nieuwe adverteerders aan om deze op automatisch te zetten, aangezien dit iets simpeler is.
Volgens Amazon zien bedrijven gemiddeld na een jaar adverteren met Sponsored Products het aantal (korte) weergaven van productpagina’s stijgen met 54% en bestelde eenheden per week met zo’n 40%.
Display Advertising/Sponsored Display (Zowel Amazon.nl als Bol.com)
Ook Display Advertising (door Amazon Sponsored Display genoemd) wordt aangeboden door beide marketplaces. Display Advertising is een goede manier om je doelgroep te bereiken op en/of buiten de marketplace. Bij deze vorm van adverteren tonen de marketplaces de advertenties als een banner. Er zijn twee Display Advertising opties, namelijk Onsite en Offsite Display Advertising. Bij Onsite Advertising staat de advertentie op het platform zelf. Dit kan bijvoorbeeld op de homepage zijn, maar ook op een productpagina.
Een groot voordeel van Display Advertising is dat deze ook buiten de website plaats kan vinden, ook wel Offsite Display Advertising genoemd. Een voorbeeld hiervan kun je op de onderstaande foto zien.
Voorbeeld van een ‘Offsite’ Display Advertentie (Foto gemaakt op Metronieuws.nl).
Als de bezoeker op de advertentie klikt, wordt deze gelijk doorgeleid naar de productpagina of andere gewenste pagina. Een ander voordeel is dat je ook bij deze vorm van adverteren enkel betaalt als bezoekers op de advertentie klikken.
Social Advertising (Bol.com)
Bij Social Advertising genereert Bol.com, via social media, verkeer naar de website. Ze passen hierbij een funnel propositie toe. Dit betekent dat er eerst breed wordt ingezet, vervolgens wordt er getarget voor het optimale bereik. Social advertising bestaat uit twee fasen:
- De eerste fase is de ‘touch-advertentie’. Hierbij wordt via Facebook Instant Experience een advertentie laten zien die de bezoekers doorstuurt naar een bijbehorende landingspagina op Bol.com.
- In de tweede fase maakt Bol.com gebruik van retargeting data. De advertentie wordt laten zien via een Link Advertentie of Carousel ad.
Sponsored Brands (Amazon.nl)
Amazon biedt naast Sponsored Products, Sponsored Display en de zogenoemde Stores ook Sponsored Brands aan. Bij Sponsored Brands adverteert Amazon met het logo van je bedrijf. In plaats van de bezoeker naar een specifieke productpagina door te sturen, verwijst deze link naar een pagina met het merklogo en meerdere producten van het bedrijf. De belangrijkste voordelen van Sponsored Brands zijn:
- Verhogen van merkbewustzijn doordat het merk zelf wordt weergegeven.
- Bezoekers met één link in contact brengen met meerdere producten. Let op: Je kan meerdere links verwerken in deze advertentie. Dit betekent dat mensen die op het logo klikken naar de specifieke landingspagina of Stores (dit wordt in het volgende punt toegelicht) worden geleid, maar op de productpagina belanden als ze op het product klikken.
- Zoals vermeld in het vorige punt, je kan de bezoekers naar je eigen Stores leiden.
- Kosten per klik en de mogelijkheid een budget in te stellen.
Voorbeeld van een Sponsored Brands advertentie. Als je op het logo klikt, krijg je alle artikelen van het bedrijf te zien. Bij het klikken op het product leidt Amazon je naar de productpagina. De advertentie verschijnt eigenlijk alleen als je een zoekopdracht uitvoert. Bij de bovenstaande afbeelding was de zoekopdracht ‘baby’.
Stores (Amazon.nl)
Een vierde vorm van adverteren via Amazon zijn de zogenaamde Stores Bij Stores heb je eigenlijk een soort eigen website op Amazon. De voornaamste voordelen van Stores zijn:
- Merkbewustzijn opbouwen. Je kunt op je eigen Store het verhaal van je merk vertellen en je producten delen.
- Codering is niet nodig. Je kan door middel van slepen of het gebruik van vooraf ontworpen sjablonen je eigen Store maken, met meerdere pagina’s. Ook het toevoegen van foto’s en video’s is mogelijk.
- Je kunt je eigen webadres instellen. Hierdoor is de pagina makkelijk te vinden.
- Er zijn geen extra kosten voor het aanmaken van een Store Bovendien is het voor het aanmaken geen vereiste dat je adverteert op Amazon.
Voorbeeld van een Store van Lego. Je ziet op deze pagina meerdere tabbladen die je weer doorverwijzen naar een specifieke pagina.
Bron header-afbeelding: maybeiii/Shutterstock.com