Een relevante landingspagina kan veel waarde opleveren voor jouw organisatie! Een landingspagina is gemaakt om de bezoeker direct van de juiste/relevante informatie te voorzien met het doel om conversies te realiseren. Het is meestal de eerste indruk die een bezoeker krijgt van jouw organisatie! Maar hoe maak je een relevante landingspagina? En hoe zorg je ervoor dat jouw landingspagina converteert? In dit blog worden een aantal essentiële onderdelen beschreven die jouw organisatie kunnen helpen met het maken van een relevante en converterende landingspagina! De onderdelen die zijn beschreven in dit blog zijn bepaald door middel met input van verschillende bronnen waaronder Emerce & Frankwatching en onze eigen ervaringen

De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

De 7 beïnvloedingsprincipes van (Robert) Cialdini zijn een algmeen begrip in de marketing wereld. Maar aangezien een landingspagina is bedoeld om de doelgroep te overtuigen, en hiermee conversies te realiseren, wordt het kort uitgelegd. De 7 principes van Cialdini zijn principes om iemand te overtuigen. Veel marketeers gebruiken deze principes om invloed te krijgen op hun potentiële klanten. De 7 principes zijn:

  1. Wederkerigheid
  2. Consistentie
  3. Sociale bewijskracht
  4. Sympathie
  5. Autoriteit
  6. Eenheid
  7. Schaarste

Deze 7 principes kunnen allemaal op een verschillende manier inspelen op het overtuigen van de doelgroep. Het overtuigen van de doelgroep zal ook centraal liggen bij de komende 10 onderdelen die terug komen op een scorende landingspagina.

Bepaal het doel van de landingspagina

Voordat je een landingspagina gaat maken is het van belang om je doel duidelijk te hebben. Wat wil je bereiken met de landingspagina? Dit kunnen verschillende dingen zijn: een productpromotie, aanmeldingen voor een onderzoek, abonnees voor een nieuwsbrief, het lezen van een blog, etc.

Geef de landingspagina een titel die de voordelen uitlicht voor de doelgroep

Om de kans te vergroten dat bezoekers leiden tot een conversie is het belangrijk om snel de aandacht te trekken. Wanneer de titel snel duidelijk maakt wat de bezoeker voor mogelijke voordelen kan behalen, is de kans groter dat hij wordt overtuigd en mogelijk doorklikt. Voorbeelden van titels die de voordelen uitlichten zijn: 

10 Essentiële onderdelen die terug komen op een scorende landingspagina!”

5 Tips om de conversie voor jouw webshop te verhogen!”

Maak gebruik van visuele vormgeving

Een afbeelding voegt veel toe aan een landingspagina. Door middel van eyetracking is geconstateerd dat een webstiebezoeker een afbeelding 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. Daarom is het slim bij het maken van een landingspagina om een afbeelding toe te voegen die de aandacht trekt en zich ook aansluit bij de tekst en de landingspagina in het geheel.

Denk bijvoorbeeld hieraan:

Landingspagina

In dit voorbeeld is mooi te zien dat de afbeelding veel toevoegt aan de landingspagina. De afbeelding ligt in verband met de titel en trekt ook de aandacht.

Pas SEO toe op je landingspagina

Het toepassen van SEO (Search Engine Optimalisation) op je landingspagina is van groot belang. Wanneer jij SEO effectief toepast op jouw landingspagina, gaan er meer relevante bezoekers komen

Om je iets meer wegwijs te maken op het gebied van SEO, zullen we er iets dieper op ingaan. SEO zorgt ervoor dat een website gemakkelijk(er) te vinden is op Google, oftewel hoger in de Google Ranking komt te staan. Om hoger in de Google Ranking te staan, zijn er een aantal richtlijnen die worden geadviseerd om te nemen.

  1. Schrijf relevante/goede content voor jouw doelgroep. 
  2. Bouw backlinks/ externe links op die naar jouw website/ webpagina linken. Hiermee verhoog je de domeinscore van jouw website. 
  3. Verwerk relevante zoekwoorden in jouw tekst. Dit zijn woorden die relevant zijn aan jouw tekst die een hoog zoekvolume op Google hebben.
  4. Vermijd dubbele content (webpagina’s met grotendeels dezelfde tekst als op een andere pagina van jouw website).
  5. Pas meta-omschrijvingen en meta-titels toe! De tekst die je hier schrijft wordt weergegeven in het zoekresultaat van Google. Hierin zet je dus jouw CTA (Call To Action) en stukje tekst wat de webgebruiker ervan moet overtuigen om op jouw website te klikken.
  6. Schrijf goede alt-teksten voor de afbeeldingen op jouw website/ -pagina. Een afbeelding zonder alt-tekst kan namelijk niet goed gevonden worden door de bots van Google, hierdoor is de kans groter dat je website/ -pagina lager komt in de Google Ranking.

Wil je meer weten over SEO en hoe je het effectief kan toepassen? Klik dan hier.

Schrijf een overtuigend verhaal

Wanneer de bezoeker op de pagina is gebleven na het lezen van de titel en het bekijken van de afbeelding, zal de bezoeker waarschijnlijk de tekst gaan lezen. Het is belangrijk dat deze tekst aansluit op de titel en de afbeelding, zodat het de aandacht van de bezoeker blijft trekken. Het moet een duidelijke, korte en overtuigende tekst zijn. Een tekst wordt overtuigend door antwoord te geven op een vraag of probleem dat de websitebezoeker mogelijk heeft. Dit wordt verder toegelicht bij het volgende onderdeel.

Verwerk zowel na- als voordelen in jouw verhaal

Deze stap klinkt misschien in eerste instantie apart, waarom zou je nadelen moeten verwerken in een verhaal dat de bezoeker moet overtuigen om door te klikken? Dit is als vervolgt uit te leggen, het nadeel dat je beschrijft is het nadeel dat de bezoeker zal ervaren wanneer hij niet doorklikt. Hiermee speel je in op loss aversion. Dit is een theorie die stelt dat de pijn van verlies sterker is dan de voldoening van iets krijgen. Dit houdt in (w.b.t. een landingspagina) dat, wanneer een nadeel wordt genoemd, de pijn van wegklikken erger is als het genot van doorklikken. Hierdoor klikt de bezoeker onbewust sneller door.

Hiernaast is het dus belangrijk om dit te combineren met het benoemen van de behaalbare voordelen. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruiken van bulletpoints waardoor het duidelijk en overzichtelijk is wat de voordelen zijn.

Bulletpoints landingspagina

Verwijder alle navigatie

Het is belangrijk dat de doelgroep gemakkelijk weet wat die heeft aan de landingspagina en hoe die door moet gaan mocht die geïnteresseerd zijn. Hierbij is het van groot belang dat er geen afleidingen plaatsvinden op de landingspagina. Er dient zoveel mogelijk aandacht te komen op de hoofd actie. 

Maak de pagina mobielvriendelijk

De mobiele telefoon speelt een grote rol in het gebruik van het internet, dus ook bij landingspagina’s. Steeds meer mensen komen via hun mobiel terecht op een landingspagina, maak daarom de landingspagina mobiel responsive. De landingspagina moet gemakkelijk te lezen en te gebruiken zijn op een mobiel, wanneer dit niet zo is zal het bouncepercentage/ time on site aanzienlijk dalen.

Gebruik een sterke call to action

Wat ook beschreven is bij het onderdeel “Verwijder alle navigatie”, is dat de landingspagina leidt naar een hoofd CTA. Deze CTA moet ervoor zorgen dat de bezoeker leidt tot een conversie. Daarom is het belangrijk om een sterke CTA te gebruiken. Maak de CTA kort en krachtig. Hierbij wordt ook aangeraden om de CTA tot een knop te maken, hier klikt een bezoeker namelijk sneller op. Het valt namelijk meer op.

Voorbeelden van een sterke CTA zijn: 

“Nu bestellen!”

“Vraag gratis demo aan!”

“Meld je vandaag nog aan!”

Hier is een voorbeeld te zien van een landingspagina met een sterke CTA:

Sterkte CTA landingspagina

Op deze landingspagina is een duidelijk thema terug te zien, daarnaast voegt de afbeelding veel toe aan de landingspagina en de titel. Hiernaast is, zoals geschreven, de CTA sterk. De CTA is duidelijk en kort. Hetgeen wat iets minder is aan deze landingspagina is dat er nog navigatie is te zien (about, service, etc). Dit leidt de aandacht weg van het eigenlijke doel van de landingspagina, namelijk het klikken op de CTA.

Voeg een dankuwel-pagina toe

Wanneer iemand op een landingspagina een bepaalde actie heeft voltooid, is het voor de bezoeker fijn om een bevesting-/ dankuwel-pagina te zien. Dit geeft de bezoeker (sneller) een goed gevoel over het proces van de actie. Dit onderdeel is van belang wanneer de websitebezoeker bijvoorbeeld gegevens heeft achtergelaten en nog een reactie verwacht.

Een relevante en converterende landingspagina!

Na het lezen van dit blog kan jij aan de slag met het maken van een relevante en converterende landingspagina maken voor jouw bedrijf!

MondoMarketing kan jouw organisatie verder brengen!

Als Digital Marketing Bureau is MondoMarketing gespecialiseerd in online/ digitale marketing. Doordat MondoMarketing onder andere meer dan 10 jaar ervaring heeft, kunnen wij ervoor zorgen dat jij wordt geholpen met jouw online marketing. Wil je meer informatie over onze expertises of wil je erachter komen hoe wij jouw organisatie verder kunnen brengen? Neem dan contact met ons op!