Google raadt adverteerders sterk aan om broad match als match type te gebruiken! Dit is flink wennen. Jarenlang probeerde men juist breed zoeken zoveel mogelijk te vermijden bij Google Ads campagnes. Met exact en zinsdeel zoekwoorden kon je immers relevantere advertenties creëren die beter paste bij de zoekintentie van (potentiële) klanten.
Echter, wanneer je werkzaam bent in de online marketingwereld dan weet je ook dat er constant veranderingen zijn. Google doet veel aanpassingen, wanneer je succesvol wilt zijn in deze industrie moet je dit nauwlettend in de gaten houden. In dit blog kun je lezen wat broad match inhoud, hoe dit zoektype veranderd is en waarom Google tegenwoordig breed zoeken aanraadt. We vertellen eveneens wat voor verbeteringen Google in de toekomst wil doorvoeren en hoe je het best gebruik kunt maken van dit type zoekwoord. Verder plaatsen we een paar kanttekeningen bij het gebruik van broad match die je als online marketeer zeker moet weten!
Wat is broad match?
Broad match, oftewel breed zoeken, is een matchtype dat je kunt gebruiken in Google Ads. Vroeger betekende broad match dat je advertentie vertoond kon worden wanneer het zoekwoord terugkwam in de zoekopdracht. De volgorde van het zoekwoord maakte niet uit, net als de omringende woorden. Om een voorbeeld te noemen: wanneer iemand rode schoenen intypte dan kon je advertentie vertoond worden bij de zoekopdracht ‘dure rode vrouwen schoenen’.
Hoe is breed zoeken veranderd?
Tegenwoordig is het algoritme van Google steeds beter in staat om taal te begrijpen. Ze slagen erin om de betekenis achter een zoekopdracht te herkennen. Daarom kan het nu voorkomen dat je advertentie vertoond wordt, terwijl jouw zoekwoord niet voorkomt in de zoekopdracht. Een voorbeeld van Google zelf: bij de zoekopdracht ‘running shoes’ zal je ook vertoond worden met het zoekwoord ‘footwear for running’.
Waarom raadt Google broad match aan?
Vroeger maakten de meeste online marketeers geen gebruik van broad match. De kans was een stuk groter dat de advertentie gekoppeld werd aan irrelevante zoekopdrachten. Waarom adviseert Google nu om breed zoeken te gebruiken?
Het heeft allemaal te maken met de ontwikkelingen op het gebied van ‘artificial intelligence’. Het algoritme van Google wordt steeds beter. Het pikt steeds meer signalen op. Denk bijvoorbeeld aan de ‘user location’, de ‘landing page’, ‘previous searches’ en de ‘predicted performance’. Het voordeel van breed zoeken: Google kan al deze signalen gebruiken om de gewenste doelgroep te bereiken. Bij exact match worden niet alle signalen gebruikt.
Tegelijkertijd verandert de manier waarop mensen zoeken in Google, dit wordt steeds complexer. Er wordt bijvoorbeeld steeds meer gebruik gemaakt van voice search. Met broad match vindt je makkelijker nieuwe zoektermen, dit zou je met een ander match type mislopen.
Een ander voordeel: je bent minder tijd kwijt aan het beheren van je campagnes. Waar je vroeger lang bezig was met het zoeken naar de juiste zoektermen en het opzetten van bijbehorende campagnes en ad groups, kan Google veel van dit werk tegenwoordig uit je handen nemen wanneer je broad match gebruikt.
Hoe haal je het meest uit breed zoeken?
Uiteindelijk draait het om het resultaat. Hoeveel conversies levert het op? Er zijn een aantal stappen die je kunt ondernemen om het meeste uit broad match te halen. Volgens Google leidt het gebruik van brede zoekwoorden in combinatie met een smart bidding strategy tot 35% meer conversies!
Wanneer je een slimme strategie zoals tCPA of ROAS gebruikt geef je het algoritme een bepaald doel waardoor het optimaal fungeert. Met zo’n strategie brengt Google bij elke zoekopdracht een aangepast bod uit. Bij handmatige biedstrategieën staat het bod vast, waardoor Google geen maatwerk kan leveren.
Het is ook belangrijk om je brede zoekwoorden te verdelen over advertentiegroepen met een bepaald thema. Dit helpt Google om de betekenis van de zoekwoorden beter te interpreteren.
Veranderingen op het gebied van broad match
Google voert regelmatig updates door. Ze hebben de afgelopen periode sterk ingezet op het verbeteren van broad match. Onlangs hebben zij in de presentatie ‘Unlock The Power of Broad Match’ aandacht besteedt aan deze verbeterpunten. Verder gaven ze een overzicht van veranderingen die in de toekomst verwacht worden.
Allereerst kan het algoritme steeds beter rekening houden met geografische locaties en taal. De kans op ‘mismatches’ op dit vlak is enorm gedaald. Waardoor het steeds minder nodig is om gebruik te maken van uitsluitingszoekwoorden. Ook is Google steeds beter in staat om te begrijpen of een zoekopdracht een merk aanduidt of iets anders. Bedoel je met het zoekwoord Puma bijvoorbeeld het dier of het merk?
Google beweert dat in de toekomst het helemaal niet meer nodig is om negatieve zoekwoorden te gebruiken omdat de targeting steeds accurater wordt. Verder zijn ze bezig met veranderingen op het gebied van responsieve advertenties. Ze willen dat deze advertenties minder tijd nodig hebben voordat ze een optimale advertentieweergave hebben.
Kanttekeningen bij het gebruik van broad match
Hoewel Google zelf adviseert om breed zoeken te gebruiken, komt dit niet altijd overeen met de ervaringen van online marketeers. In de praktijk blijkt dat breed zoeken niet altijd leidt tot betere prestaties. Vooral bij kleinere bedrijven met een lager marketingbudget is dit een probleem. Google krijgt met minder bestedingen ook minder data binnen, waardoor het algoritme niet optimaal kan functioneren.
Het is daarom altijd erg belangrijk om goed te testen. Gelukkig heeft Google een mogelijkheid om dit makkelijk uit te voeren. Het gaat om de functie ‘one click experiment’. Hiermee kun je meten of bredere zoekwoorden inderdaad beter presteren dan exact en zinsdeel.
Veel marketeers vragen zich af of ze exacte en zinsdeel zoekwoorden uit een advertentiegroep moeten halen wanneer ze een breed zoekwoord toevoegen. Volgens Google is dit inderdaad het beste. Het heeft namelijk geen nut om ze te laten staan. Wanneer ze gepauzeerd worden krijgt het brede zoekwoord meer signalen wat de prestaties kan verbeteren.
Hoe ga je om met toenemende automatisering?
Een andere interessante observatie: steeds meer taken die een marketeer vroeger zelf moest uitvoeren worden geautomatiseerd. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het handmatig instellen van biedingen. Zoals Google aangeeft zal het in de toekomst ook niet meer nodig zijn om negatieve zoekwoorden toe te voegen.
Het werk van de marketeer zal daardoor in toenemende mate gefocust zijn op zaken zoals het accuraat meten van conversies. Hiermee wordt het algoritme van de juiste data voorzien. Ook zullen marketeers zich meer gaan bezighouden met het vertalen van bedrijfsdoelstellingen en strategieën naar de juiste Google ads instellingen. Dit werk komt in de plaats van simpele handmatige handelingen die geautomatiseerd worden.
Een succesvolle campagne opzetten!
MondoMarketing volgt deze trends op de voet om optimale resultaten voor klanten te behalen. Ben je nieuwsgierig naar dit soort ontwikkelingen en vraag je jezelf af welke impact het heeft op de online marketing van jouw bedrijf? Dan staan wij klaar om het gesprek met je aan te gaan! Neem dan contact met ons op!
Is jouw organisatie klaar voor de digitale wereld van morgen?
- Jouw ‘eigen’ online marketeer
- Meer dan 10 jaar ervaring
- Kennisdeling staat voorop
- Servicegericht & betrouwbaar
- Geen langdurige contracten
- Geaccrediteerd; o.a. Google Partner