Op 16 maart heeft de eerste Google EMEA Product Kickoff van 2022 plaatsgevonden. In deze Kickoff zijn de nieuwste productontwikkelingen, beta’s van o.a. Google Ads en Google Analytics gepresenteerd aan alle Google Partners. Enorm veel interessante ontwikkelingen!
Als Google Partner delen wij graag de nieuwste ontwikkelingen. Ben jij benieuwd welke dit zijn en wil je direct aan de slag met het inzetten van de nieuwste features, lees dan dit blog!

We hebben hier een extra blog over geschreven. Klik hier om Deel 2: Zoek & X-Product Prestatie Media te lezen.

Google Product Kickoff 2022 | Measures

Verbeterde Conversies voor Leads – Beta

Het doel van dit Google product is het genereren van leads. Dit gebeurt door het bijhouden/ meten van offline conversies met behulp van, door gebruikers verstrekte, gegevens uit leadformulieren voor rapportage en optimalisatie-inzichten in Google Ads.

Dit product stelt de gebruiker in staat om conversiegegevens te uploaden of te importeren in Google Ads. De gebruiker hoeft daarnaast niet meer de leadformulieren of CRM-systemen aan te passen om een Google Click ID te ontvangen. Dit is bij het huidige product nog wel het geval. In plaats daarvan wordt informatie gebruikt die over al de gebruiker zijn leads is vastgelegd om conversies te meten. Deze informatie wordt vastgelegd en teruggestuurd naar Google Ads. 

Meer over Verbeterde Conversies voor Leads

Verbeterde Conversies voor het Web – Released

Het doel van dit product, in vergelijking met de vorige, is dat het de metingen van online conversies verbetert. Het vorige product verbetert de metingen van offline conversies die voortkomen uit een website, lead of bezoeker. 

Dit product is relevant voor adverteerders die verkopen en gebeurtenissen willen volgen die op een website plaatsvinden. Het doel van dit Google product is het verhogen van de Online sales. Verbeterde Conversies voor het Web stelt de gebruiker in staat om, door de gebruiker verstrekte gegevens van zijn website te verzenden wanneer een gebruiker converteert. De gegevens worden vervolgens gebruikt om de klanten te koppelen aan Google-Accounts, waarop ze waren aangemeld toen ze een van zijn advertenties gebruikten.

Dit product is nu volledig gelanceerd. Eerder waren er nog voorwaarden om dit product te gebruiken. Het is nu via een automatische implementatie set-up gemakkelijk te op te zetten. 

Meer over Verbeterde Conversies voor het Web

Toestemming Modus Verbeteringen – Open Beta

Met deze bèta kunnen bedrijven aanpassen hoe hun Google-tags zich gedragen op basis van de toestemming modus van gebruikers. Een adverteerder kan aangeven of er toestemming is gegeven voor cookies. De Google-tags worden dynamisch aangepast, waarbij meettools alleen voor de opgegeven doeleinden worden gebruikt als de gebruiker hiervoor toestemming heeft gegeven. 

Het doel van dit product is het verbeteren van de Consent Mode setup, en hierdoor een vollediger beeld te krijgen van de advertentieprestaties en het eenvoudiger maken om de Consent Mode op een website in te schakelen.

Meer over Toestemming Modus Verbeteringen

Data-Driven in Google Ads (Updates) – Released

Nadat een klant ervoor heeft gekozen om voor een bepaald bedrijf te kiezen, wordt er standaard conversie krediet toegekend aan de laatste Google Ads advertentie waarmee de klant interactie heeft gehad. Maar bij data-driven-attributie wordt er conversie krediet toegekend op basis van hoe mensen interactie hebben met de verschillende advertenties van de adverteerder en hoe ze besluiten klant bij het bedrijf te worden. 

Dit gebeurt in de vorm van een model. Dit model gebruikt gegevens van een bedrijfsaccount om te bepalen welke zoekwoorden, advertenties en campagnes de grootste impact hebben op hun zakelijke doelen.

De updates hebben ervoor gezorgd dat er geen conversie drempels meer zijn voor een DDA-model. Eerder moesten er een bepaald aantal conversies worden gehaald voordat een adverteerder het DDA-model mocht toepassen. Het DDA-model zorgt ervoor dat een bedrijf 5% meer conversie behaalt. 

Meer over Data-Driven Attributie in Google Ads

Data-Driven attributie voor app-conversies in Google Ads – Beta

Dit product is momenteel nog een beta. De voorwaarden om te ‘kwalificeren’ voor de beta zijn de volgende: 

  • Het volgen van in-app conversies via Google Analytics voor Firebase SDK / GA4.
  • Het gebruiken van een DDA-model voor zoekmachine optimalisatie campagnes.
  • Het gebruiken van Google Ads Smart Bidding. 

Tot nu toe kregen app-conversies een “Last Click”-behandelingen, zelfs als webconversies profiteerden profiteerden van DDA. Google brengt nu voordelen/ functies van het DDA-model naar app-conversies in Google Ads. 

Meer over Data-Driven attributie voor app-conversies in Google Ads

GA4 core platform verbeteringen – Released

Google heeft GA4 wederom verbeterd, ze hebben de volgende dingen gedaan:

  • Er valt nu beter te meten met het DDA-model in GA4 (incl. attributie-instellingen)
  • Er is een nieuwe migratietool “port UA”. Dit doelt direct naar een gekoppelde GA4. 
  • Met GA4 en Display & Video 360 integraties zijn nu audiences en custom bidding geactiveerd. 
  • Retailers kunnen conversies van hun gratis Merchant Center product/lokale vermeldingen op hun website bijhouden in GA4.

Met deze verbeteringen moedigt Google hun klanten aan om hun basis over te zetten naar GA4.

GA4 Onderzoeksmodule – Released

Dit product is een snelle en flexibele verkenningstool voor GA-gebruikers die helpt bij het verkennen, ontdekken, vergelijken, filteren en delen met andere gebruikers van dezelfde GA-eigendom, en handelen op basis van doelgroepen om klantgedrag te identificeren en hierop marketingactiviteiten af te stemmen.

Explore stelt gebruikers in staat om eenvoudig Google Analytics prestatiegegevens van de website en app van een gebruiker te beoordelen en te analyseren om inzichten bloot te leggen en deze om te zetten in acties. 

Meer over GA4 onderzoeksmodule

Google Product Kickoff 2022 | Advertiser and Agency Tools, Optiscore

Inzichten pagina – Beta

Dit product laat twee verschillende soorten inzichten zien:

  1. Vraagvoorspellingen:
    – Gebruik vraagvoorspellingen in Google Ads om de aankomende vraag te zien naar de producten en diensten waarvoor een adverteerder advertenties toont en om groeikansen te identificeren.
    – Begrijp met deze inzichten wanneer de vraag waarschijnlijk zal gaan toenemen voor categorieën waarvoor een adverteerder momenteel adverteert, met hoeveel en voor hoelang. 
  2. Inzichten in consumentenbelangen (beta):
    – Bekijk waar een adverteerder zijn doelgroep naar zoekt aan de hand van intentie gebaseerde thema’s zonder dat de adverteerder individuele zoektermen in het zoektermen rapport hoeft door te spitten.
    – Zie welke campagnes/advertentiegroepen de meeste vraag vangen op basis van de zoek thema’s en pas relevante aanbevelingen toe om meer te vangen.

Met dit product verkrijgt een adverteerder diepgaande inzichten die specifiek zijn voor de adverteerder en de branche waarin het bedrijf zich bevindt. Het bedrijf krijgt inzichten over de prestaties van de advertenties en het krijgt op maat gemaakte aanbevelingen. 

Meer over de Inzichtenpagina

And/ Or Insights Finder – Released

Door gebruik te maken van deze functie in Insights Finder verkrijgt een adverteerder diepere inzichten in het publiek. Deze functie is te gebruiken in Google Ads. Hiermee kan je onderwerpen combineren met het publiek om hiermee tot nuttige inzichten te komen. 

Meer over And/Or Insights Finder

Automatisch toepassen op Manager Account-niveau – Released

Vanaf nu kunnen alle klanten kiezen voor automatische toepassingen van aanbevelingen voor alle accounts binnen hun MCC-account. Het is dus eenvoudiger met de 100% Manager account auto-apply lancering. 

Meer over het Automatisch toepassen op Manager Account-niveau

Optiscore – Performance Max en App aanbevelingen – Beta

Optiscore is een schatting van hoe goed de Google Ads-accounts van een adverteerder zijn ingesteld om te presteren. Dit zal nu aanbevelingen bevatten voor Performance Max en App deep linking. Er zijn vier nieuwe aanbevelingen gewijd aan Performance Max met als doel om actiegerichte optimalisaties te bieden. En er zijn drie nieuwe aanbevelingen gewijd aan Apps gebaseerd op App deep linking.

Meer over Optiscore (Optimalisatiescore)

Beeldscherm & Video Optiscore – Beta

Optiscore voor Display en Video is ontwikkeld om de prestaties van een account te verbeteren op basis van Display en Video Action Campaigns best practices.

Het omvat nu ook Discovery Ads. Optiscore for Discovery beschikt momenteel over 14 aanbeveling types en auto-apply compatibiliteit.

Optiscore is nu gelanceerd bij 100% van de Display en Video adverteerders met als doel bruikbare, real-time optimalisaties aan advertenties en campagnes aan te bieden. 

Meer over Optiscore

Prestatieplanner: Winkelbezoeken – Released

Prognose is beschikbaar wanneer winkelbezoeken een biedbare conversie zijn. De volgende statistieken worden beschikbaar gesteld als secundaire statistieken: verhaal bezoeken, kosten per winkelbezoek, winkelbezoek waarde, winkelbezoek waarde / kosten. Als een adverteerder zijn winkelbezoeken aan hun abonnement wil toevoegen voordat het campagnes selecteert, filtert de adverteerder op ‘Winkelbezoeken’ als conversietype. Zodra de adverteerder een plan heeft gemaakt, ziet hij kolommen die specifiek winkel bezoekstatistieken uitsplitsen.

De adverteerder kan nu prognoses bekijken voor statistieken met betrekking tot conversie typen winkelbezoeken voor campagnes in het zoeknetwerk in de Prestatie Planner-abonnementen. 

Meer over Prestatieplanner

Nieuwe Campagne Experimenten Ervaring – Released

In januari 2022 heeft Google de pagina Experimenten volledig gelanceerd- een nieuwe bestemming in Google Ads waarmee een adverteerder zijn experimenten op één plek kunt maken, beheren en optimaliseren. Met deze pagina test een adverteerder met nog meer gemak en vertrouwen experimenten.

Aankomende functies: 

  • In-UI meldingen voor aangepaste experimenten zodra ze statistische significantie bereiken (H1’22)
  • Optiscore experimenteer platform (H2’22)
  • PMax experimenten (H2’22)
  • Multi-campagne experimenten voor Search & Display (H2’22)

Meer over de pagina Experimenten

Google EMEA Product Kickoff

Dit waren de (door ons geselecteerde) belangrijkste punten van dit evenement. Het evenement is onderverdeeld in vijf categorieën: Measurement, Advertiser Tools & Optiscore, Search & X-Product Performance, Video & Display Media en Creative Solutions. In dit blog is er geschreven over de eerste drie categorieën. Er zijn dus nog genoeg interessante en relevante updates. Ben je benieuwd naar deze updates en overige product-kickoffs? 

Hou dan de blogpagina van MondoMarketing in de gaten!

Hoe MondoMarketing jouw organisatie kan helpen!

Met ruim 10 jaar aan ervaring op het gebied van online marketing helpen de experts van MondoMarketing een breedscale aan organisaties groeien. Dit doen we door middel van een resultaat gedreven, strategische- en doelgerichte aanpak. Wil je meer informatie over Zoekmachine Adverteren en Web Analytics? Kom er dan achter hoe MondoMarketing jouw organisatie kan helpen een beter resultaat te halen en neem contact met ons op!

Download Whitepaper

Wil je ook weten welke ontwikkelingen er aangekondigd zijn via de EMEA Product Kick Off van Google? Download dan hier onze onmisbare infographic!

    Ik ga er mee akkoord dat mijn naam en e-mailadres wordt gebruikt om de downloads en nieuwsbrieven te kunnen ontvangen.

    MondoMarketing verstuurt maximaal 1 keer per maand een nieuwsbrief. Vanuit de nieuwsbrief kunt u zich ten alle tijden weer afmelden.