TikTok is de laatste tijd razend snel uitgegroeid tot een van de populairste apps onder jongeren, en heeft intussen al meer dan 4,5 miljoen actieve Nederlandse gebruikers. Het snelgroeiende en innovatieve platform maakt slim gebruik van de creativiteit op de app. Ook adverteren binnen TikTok heeft ontelbare mogelijkheden en potentie. Daarvoor kunnen we het best kijken naar de markt in Azië omdat daar alle functionaliteiten binnen de App actief zijn en TikTok daar zijn roots heeft. Hieronder lees je meer over dit innovatieve platform en de adverteermogelijkheden.

Wat is de TikTok trend precies?

TikTok was origineel in 2016 opgericht onder de naam Douyin, op de Chinese markt. Nadat Douyin een enorm succes bleek te zijn werd er in september 2017 een internationale variant uitgebracht. Deze variant is het razend populaire TikTok, onderdeel van moederbedrijf ByteDance. Op TikTok kunnen gebruikers filmpjes maken tot 60 seconden lang, en dit filmpje met effecten, filters, teksten en muziek bewerken. TikTok wordt steeds populairder en staat naast Facebook en Instagram waar steeds minder jongeren actief zijn. 

Advertentiemogelijkheden

Naast dat je influencer campagnes kunt gebruiken is het ook mogelijk om via TikTok advertenties te plaatsen. 

Er zijn 5 verschillende soorten ads die ingezet kunnen worden op TikTok. 

  • Met een Brand Takeover ad is de advertentie te zien over het hele scherm wanneer een gebruiker de app opent. Dit is een ad die gebruikers niet kunnen overslaan. 
  • Een Top-View ad is vergelijkbaar met de Brand Takeover, maar deze ad kan tot 60 seconden duren, met audio die als eerste wordt vertoond op de ‘For You’ pagina wanneer gebruikers de app openen. Dit geeft de adverteerder een kans om met de gebruikers te bonden en geeft het gevoel van een ervaring. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een deel of trailer van een film.
  • Een In-feed ad is een full-screen video, tot 60 seconden lang. De advertentie is een video op de homepagina of ‘For You’ pagina van een gebruiker. Hier is het ook mogelijk om een call-to-action te gebruiken om gebruikers op te roepen naar een specifieke pagina te klikken.
  • Een Hashtag Challenge is een advertentie waarmee je gebruikers uitnodigt om deel te nemen aan een challenge. Hiermee creëren de gebruikers User Generated Content. Door als bedrijf te focussen op UGC bereik je meer gebruikers op TikTok. Deze hashtags zijn ook te sponsoren, deze hashtag wordt dan 6 dagen getoond op de discovery pagina. 
  • Tenslotte de Branded Effect ad, hiervoor bewerk je de advertentie met creatieve effecten, waardoor gebruikers meer interactie met de content op een dieper level tonen. 

TikTok’s slogan is “Don’t make Ads, Make TikToks”. Dit geeft aan dat het belangrijk is dat de advertentie voldoet aan de look en feel van de omgeving, in andere woorden, dat de advertenties iets weg hebben van andere TikTok videos. Het is belangrijk dat de content die geplaatst wordt ook alleen voor TikTok gemaakt is en niet ‘gerecycled’ is van Instagram of Facebook.

In de onderstaande video’s kun je voorbeelden zien van een aantal van de mogelijke advertentie mogelijkheden.

Welke doelgroep bevindt zich op TikTok?

Als we gaan kijken naar de cijfers van het Nationale Social Media Onderzoek 2021 kunnen we duidelijk zien dat TikTok een steeds populairder platform wordt (stijging van 197% ten opzichte van 2020) en dit vooral onder jongeren. De  grootste doelgroep van TikTok zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar oud,  Generatie Z.

Wil je meer weten over de doelgroep van TikTok, lees dan onze blog over het Nationale Social Media Onderzoek 2021.

Adverteermogelijkheden binnen Nederland

Op dit moment is het in Nederland nog niet mogelijk om zelf een bedrijfsaccount te maken om te adverteren. Dit kan alleen via bepaalde bureaus met toegang tot deze functie. Betalen/Inkopen is er mogelijk via CPC, CPM en eCPC. Naar verwachting is het binnenkort wel mogelijk om zelf te adverteren in Nederland. Daarnaast is een samenwerking met influencers een handige manier om je product of dienst te laten zien.

Toekomstige adverteermogelijkheden binnen TikTok

Om de nieuwe adverteermogelijkheden binnen TikTok te overzien is het slim om te kijken naar Douyin. Douyin, de Aziatische variant van TikTok, is het speelveld voor het uitproberen van nieuwe features. Veel features zijn al 1-2 jaar actief op Douyin voordat ze beschikbaar zijn op TikTok.  Je kan dus wel zeggen dat Azië voorloopt op het westen met nieuwe trends omtrent TikTok. Zo is TikTok in Azië bijvoorbeeld al 5-8 jaar een populair social commerce platform. Daar kunnen gebruikers al met een button op je profiel producten kopen, maar ook via TikTok livestreams verkopen accounts producten.

Zoals al eerder is vermeld, is naast verkoop via video’s ook verkoop via livestreams mogelijk. TikTok is zelfs de best verdienende app voor livestreaming. Denk hierbij aan fabrieken die in een livestream laten zien hoe een product wordt gemaakt, en tijdens de livestream de kijkers de mogelijkheid geven het product aan te schaffen. Het is zelfs bekend dat in China 60% van de gebruikers een livestream heeft aangeklikt voor de mogelijkheid om een product te kunnen kopen.

Resultaten 

Vanaf het moment dat de campagne online staat kun je de resultaten terug zien via je Pro-account. Deze is gemakkelijk en gratis te gebruiken voor alle gebruikers. Via dit account krijg je meer inzicht in je videoprestaties, het aantal views, volgers, profielweergaven en demografische gegevens. Ook krijg je toegang tot exclusieve geluiden en je kunt er advies krijgen voor content in de Zakelijke creatieve hub. Daarnaast kun je gebruik maken van TikTok Pixel. Hier kun je doelgroepen creëren en bereiken, ook kun je hier de conversies meten. Dit geeft meer inzicht in je campagnes en hierdoor kun je beter gaan presteren.

Hoe MondoMarketing jouw organisatie kan helpen!

Met ruim 10 jaar aan ervaring op het gebied van online marketing kunnen de experts van Mondomarketing klanten helpen om te groeien. Door middel van een resultaat gedreven, strategische- en doelgerichte aanpak kan, de juiste boodschap, op de juiste manier, bij de juiste doelgroep terechtkomen. Een Social Media Advertising campagne kan opgezet worden om voor jouw organisatie een beter resultaat te behalen. Wil je meer informatie over TikTok adverteren, Social Media Advertising of erachter komen hoe MondoMarketing jouw organisatie kan helpen een beter resultaat te halen door een Social Media Advertising campagne op te zetten? Neem dan contact met ons op!

Download Whitepaper

Wil je weten hoe jouw organisatie kan groeien door middel van een optimale online marketing strategie? Download dan het Groeiplan van MondoMarketing!

    Ik ga er mee akkoord dat mijn naam en e-mailadres wordt gebruikt om de downloads en nieuwsbrieven te kunnen ontvangen.

    MondoMarketing verstuurt maximaal 1 keer per maand een nieuwsbrief. Vanuit de nieuwsbrief kunt u zich ten alle tijden weer afmelden.

    Pieter l Digital Marketing Consultant l MondoMarketing l Performance Driven Digital Marketing Bureau

    Is jouw organisatie klaar voor de digitale wereld van morgen?

    Maak kennis met MondoMarketing
    • Jouw ‘eigen’ online marketeer
    • Meer dan 10 jaar ervaring
    • Kennisdeling staat voorop
    • Servicegericht & betrouwbaar
    • Geen langdurige contracten
    • Geaccrediteerd; o.a. Google Partner