TikTok is de afgelopen jaren explosief gegroeid en heeft een enorm publiek aangetrokken. Uit onderzoek van Newcom blijkt dat TikTok afgelopen jaar een stijging heeft gerealiseerd van 34% in aantal Nederlandse gebruikers! Het is geen geheim dat TikTok een interessant platform is geworden voor adverteerders. Maar moet er ook advertentiebudget vrij gemaakt worden binnen jouw bedrijf? In dit blog zullen eerst de voordelen van adverteren op TikTok onder de loep genomen worden en hierna de risico’s.
TikTok is trending onder alle doelgroepen
TikTok is al enkele jaren de high-riser van het sociale landschap, maar de meeste mensen hebben de indruk dat deze groei vooral heeft plaatsgevonden onder de jongere doelgroep. Het Nationale Social Media onderzoek van onderzoeksbureau Newcom ontkracht deze indruk. In de onderstaande grafiek valt de groei af te lezen van het ‘Gebruik TikTok naar leeftijd’. In deze grafiek valt vooral de groei op onder de leeftijdscategorie ‘40 jaar of ouder’. De leeftijdscategorie ‘40 jaar en ouder’ is een grote doelgroep, maar dit laat nog steeds zien dat TikTok ook trending is onder de ‘oudere’ doelgroep.
TikTok Search; het nieuwe Google?!
TikTok Search is een aspect van TikTok dat ook hard groeit en interessant is, of kan zijn, voor bedrijven. TikTok Search is de zoekfunctie op TikTok waarmee gebruikers kunnen zoeken naar specifieke video’s, gebruikers en hashtags. Hierbij speelt het visuele gedeelte ook een grote rol, met name voor jongeren. Door verschillende antwoorden op hun zoekopdracht visueel te zien, kunnen ze hier veel inspiratie uithalen. In het voorbeeld hieronder is gezocht naar ‘Pasta healthy recipe’. Wanneer deze zoekopdracht is voltooid, krijgt de gebruiker direct meerdere video’s te zien over gezonde recepten voor pasta.
Hiernaast kunnen gebruikers ook nog accounts of bepaalde hashtags zoeken. Wanneer een gebruiker op een hashtag zoekt, krijgen ze de video’s te zien die deze hashtag hebben verwerkt in de caption van hun video. De gebruiker krijgt hierdoor dus video’s te zien gerelateerd aan de zoekterm die hij heeft ingevuld. Wanneer er wordt geadverteerd op TikTok is het dus ook van groot belang om goed in te spelen op TikTok Search.
TikTok Search wordt meer gebruikt dan verwacht. Het wordt zo vaak gebruikt dat er wordt gesproken dat TikTok Search langzaam Google overneemt. De gehele doelgroep van TikTok, maar vooral jongeren, gebruiken TikTok Search wanneer ze wat willen opzoeken of informatie nodig hebben.
Zo schreef de New York Times één van de vele nieuwsberichten over het fenomeen TikTok Search heeft t.o.v. Google.
Nog een teken dat TikTok Search langzaam Google overneemt is het feit dat TikTok Search campagnes eraan gaan komen. Dit concept is momenteel in beta. Dit concept zal adverteerders toestaan om te bieden op specifieke ‘keywords’ en ‘keyphrases’ die gerelateerd zijn aan hun producten of diensten. Dit is de volgende stap die TikTok zet om TikTok Search langzaam Google te laten overnemen.
TikTok is geen hype, maar een trend!
Er werd in de beginnersfase van TikTok gezegd dat de app maar voor even een hype zou zijn en snel weer minder trending zou zijn, maar niks is minder waar. TikTok is en blijft de komende tijd groeien. Zie bijvoorbeeld onderstaande grafiek, waarin de jaarlijkse, wereldwijde gebruikers staan (in miljoenen) van 2020-2025. Vanaf 2023 t/m 2025 zijn het geschatte cijfers.
In deze grafiek is duidelijk de groei te zien die TikTok doormaakt. En naast het aantal gebruikers is ook de tijd dat gebruikers gemiddeld op TikTok zitten (per dag) aanzienlijk gestegen. Dit is in onderstaande grafieken ook duidelijk te zien. De eerste grafiek is t/m 2021 en sindsdien is het ook alleen maar meer gestegen, dit is ook te zien in de tweede grafiek. In deze grafiek zie je de gemiddelde tijd per dag. Wanneer je dit omrekent naar een maand, is dit al ongeveer 28 uur. Het interessante uit deze grafiek is het feit dat TikTok zoveel meer gemiddelde maandelijkse uren gespendeerd heeft per gebruiker t.o.v. de andere platforms. Dit is een grote reden waarom TikTok serieus genomen moet worden.
De tweede grafiek laat de gemiddelde tijd per dag zien in 2023 (per platform). Hierin zie je ook weer dat TikTok duidelijk op nummer 1 staat.
Wanneer je de bovenstaande punten hebt gelezen, zal je vast denken ‘Waarom adverteert niet ieder bedrijf op TikTok?’ Dit komt omdat er ook de nodige risico’s en nadelen zijn verbonden aan adverteren op TikTok, deze risico’s/ nadelen worden hieronder beschreven.
Wordt TikTok verbannen?
Veel landen gebieden hun overheid om TikTok van hun mobiele telefoons te verwijderen. Ze mogen het hebben op hun eigen telefoon, maar niet hun werktelefoon. Maar waarom is dit sinds kort in veel landen verboden? TikTok is eigendom van het Chinese bedrijf ByteDance en ze hebben de afgelopen jaren veel te maken gehad met beschuldigingen van censuur, spionage en banden met de Chinese overheid. Deze zorgen hebben ertoe geleid dat verschillende landen actie hebben ondernomen in de vorm van het verbieden van TikTok of strengere beperkingen op TikTok hebben toegepast. Dit is een nadeel wanneer je wil adverteren op TikTok, aangezien het over het algemeen niet wordt aangeraden om te adverteren op een platform dat onderhevig is aan politieke controverse. Dit kan leiden tot een negatieve associatie met je merk. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Twitter. Adverteerders hebben zich hiervan teruggetrokken omdat hun advertenties te zien waren bij tweets over zeer controverse onderwerpen.
Door de controverse is de CEO van TikTok, Shou Zi Chew, langs het Congress van US Lawmakers geweest. Hierbij is hij bevraagd door verschillende Amerikaanse ‘Lawmakers’ die ervan overtuigd zijn dat TikTok verbannen zou moeten worden in Amerika. In dit congres heeft Chew gezegd dat TikTok geen data deelt of connecties heeft met de Chinese communistische partij. Hiernaast beargumenteerde hij het feit dat TikTok alles doet om voor veiligheid te zorgen voor alle Amerikaanse gebruikers.
TikTok Privacy & Targeting
Zoals hierboven is geschreven, is TikTok beschuldigd van het hebben van banden met de Chinese overheid. Deze beschuldiging komt met name door het feit dat ze hun privacybeleid eerder hebben aangepast om gegevens te delen met de Chinese overheid. Hiernaast is TikTok ook schuldig gemaakt aan het verzamelen van gegevens van kinderen zonder toestemming van ouders. Deze gevallen hebben geleid tot verschillende onderzoeken en beperkingen van TikTok in verschillende landen.
Hiernaast spelen de specifieke targeting mogelijkheden van TikTok Ads hier ook een rol in. Als adverteerder kan je je op een hele specifieke doelgroep richten door de targeting mogelijkheden die TikTok biedt. Je kan je advertenties op TikTok targetten op zowel verschillende doelgroepen als demografieën. In deze ‘tabs’ kan je ook weer targetten op verschillende kenmerken. Je kan bijvoorbeeld je advertenties richten op iemand die 4g gebruikt en hierbij kan je ook nog kiezen van welke provider deze persoon gebruik maakt.
In eerste instantie lijkt dit zeer voordelig voor adverteerders, maar dit is voor de gebruikers natuurlijk een nadeel wat betreft hun privacy. Het gevolg hiervan is dat dit heeft meegespeeld in de zorgen rondom de privacy maatregelen van TikTok. Al met al heeft dit niet meegeholpen aan de status van TikTok.
Adverteren op TikTok; ja of nee?
Wanneer je dit blog hebt gelezen, zal je misschien denken: ‘Oké, ik weet nu wat de voor- en nadelen zijn, maar moet ik nu adverteren op TikTok of niet?’ Het antwoord hierop is afhankelijk van de situatie van je bedrijf en het feit of je de risico’s wil nemen. Het is een feit dat TikTok serieus genomen moet worden door adverteerders en dat het een belangrijk social media platform is. Maar dit betekent niet dat het voor ieder bedrijf van belang is om te adverteren op TikTok. Als bedrijf is het slim om eerst een goed beeld te schetsen van wie je doelgroep is en hoe je deze doelgroep wil bereiken. Vervolgens is het van belang om uit te zoeken via welke kanaal je jouw doelgroep het beste kan bereiken en als blijkt dat TikTok hierop aansluit en je organisatie heeft geen bezwaren rondom de huidige data en privacy discussie, dan is dit een slimme keuze gezien alle mogelijkheden dit met zich meebrengt!
MondoMarketing kan jouw organisatie verder brengen!
Als Digital Marketing Bureau is MondoMarketing gespecialiseerd in online/ digitale marketing. Doordat MondoMarketing onder andere meer dan 10 jaar ervaring heeft, kunnen wij ervoor zorgen dat jij wordt geholpen met jouw online marketing. Wij kunnen jouw bijvoorbeeld helpen bij je social media advertising. Wil je meer informatie over hoe wij social media advertising aanpakken of wil je erachter komen hoe wij jouw organisatie verder kunnen brengen? Neem dan contact met ons op!
Is jouw organisatie klaar voor de digitale wereld van morgen?
- Jouw ‘eigen’ online marketeer
- Meer dan 10 jaar ervaring
- Kennisdeling staat voorop
- Servicegericht & betrouwbaar
- Geen langdurige contracten
- Geaccrediteerd; o.a. Google Partner