Adverteren op Meta (moederbedrijf van Facebook en Instagram) heeft talloze voordelen ten opzichte van het sponsoren van organische Facebook en Instagram berichten. Zoals beschreven in “Facebook & Instagram Adverteren vs. Sponsoren: Wat zijn de verschillen?”. Echter, er is één voordeel dat het sponsoren van organische berichten biedt ten opzichte van adverteren: alle likes en opmerkingen op het gesponsorde organische bericht, zijn nog zichtbaar na de looptijd van de sponsoring. De likes en opmerkingen op een advertentie zijn na de looptijd van de campagne niet meer zichtbaar. Door organische berichten in je campagnes te laden, kun je profiteren van het beste van beide werelden. Benieuwd hoe je dit in kan stellen? Lees dan snel verder!

Voordelen

Zoals aangegeven heb je bij het inladen van een organische berichten in de campagne bijna alle mogelijkheden die je bij het adverteren ook hebt (zie hoofdstuk “Waar moet je op letten” voor de uitzonderingen). Daarnaast komen alle likes en opmerkingen op het organische bericht en zijn deze na de looptijd van de campagne dus nog te zien in de feed van het socialmedia-account. Dat alle likes en opmerkingen op één plek komen heeft twee voordelen: 

  1. Autoriteit; likes en opmerkingen op social media berichten stralen populariteit en autoriteit uit. Meer likes straalt een hogere autoriteit uit.  
  2. Vragen; als er in de comments vragen worden beantwoord, is het prettig als iedereen de vragen en antwoorden te zien krijgt. Zo voorkom je dat vragen zowel onder het organische bericht als onder de advertentie worden gesteld.
  3. Organische resultaten worden ook bij de campagne resultaten gevoegd.

Opzetten

Bij het inladen van organische berichten in de campagne begin je met het maken van de campagne. Doorloop vervolgens onderstaande stappen:

  1. Maak minimaal twee advertentiegroepen aan, één voor de Facebook plaatsingen en één voor de Instagram plaatsingen. Dit moet gescheiden worden zodat de organische berichten gescheiden ingeladen worden.
    Het is wel mogelijk om het organische bericht van Facebook bij de plaatsingen van Instagram te gebruiken (en visa versa) alleen maakt Meta hier dan automatisch een advertentie van, en ervaar je niet de voordelen van het inladen van de organische berichten.
  2. Maak voor elke advertentiegroep een advertentie en kies bij “Advertentie-instellingen” voor “Bestaand bericht gebruiken”.
Organische berichten

Klik bij “Advertentiemateriaal” op “Bericht selecteren”, selecteer vervolgens eerst het juiste kanaal en kies daarna het bericht waarmee je wilt adverteren.

Organische berichten
Organische berichten

Optioneel kan een CTA-knop worden toegevoegd met bijbehorende website-URL en URL-parameters. 

Organische berichten

Bij Facebook is het mogelijk om ingeplande berichten in te laden, dit geeft je de vrijheid om campagnes van tevoren klaar te zetten. Voor het inplannen van een organisch bericht ga je naar Meta Business Suite (voorheen Studio voor de makers). Hier kan een bericht worden gemaakt en ingepland. Dit bericht is vervolgens te zien bij de berichten selectie in Meta, let goed op dat je de juiste filter hebt aanstaan.

Organische berichten

Bij Instagram kunnen organische berichten worden ingepland, alleen kunnen ingeplande berichten niet worden ingeladen in de campagne. Het is dus van belang dat de organische berichten live worden gezet voordat de campagne start zodat deze op tijd ingeladen kan worden. 

Waar moet je op letten? 

Het is niet altijd handig om organische berichten in te laden in de campagne. Hieronder staan enkele punten waar je rekening mee moet houden bij de overweging om organische berichten in te laden of niet.  

  • Alleen berichten in de feed kunnen geadverteerd ingezet worden.
  • Het is mogelijk om organische berichten geadverteerd in te zetten op de plaatsing Story, maar dit komt er niet mooi uit te zien. 
  • Het uitsplitsen van de advertentiegroepen zorgt voor een verspreiding van de data en resultaten, hierdoor kan het algoritme minder goed optimaliseren.
  • De advertentietekst kan niet worden aangepast. Als je dit wel doet, verandert het organische bericht automatisch in een advertentie en vervallen de voordelen van het inladen van het organische bericht. 
  • Organisch kunnen geen carrousel berichten worden geplaatst. Deze kunnen dus ook niet geadverteerd worden ingeladen. 
  • Bij campagnes met de biedstrategie “Verkopen uit catalogus” kunnen geen organische berichten worden ingeladen.

Wij helpen met jouw Facebook & Instagram Advertising!

Er zijn enorm veel mogelijkheden met Meta Advertising, waaronder het inladen van organische berichten. Wij als specialist met ruim 10 jaar ervaring op het gebied van online marketing en advertising kunnen jouw organisatie helpen bij het succesvol inzetten van Meta Advertising om zo nog betere resultaten te behalen. Wil je meer informatie over Social Media Advertising of erachter komen hoe wij jouw organisatie kunnen helpen? Neem dan snel contact met ons op!