Onderzoeksbureau Newcom heeft een nieuwe editie gepubliceerd van het Nationale Social Media Onderzoek. In dit trendonderzoek waar een projectie wordt gemaakt op basis van 14.574.321 social media gebruikers in Nederland door middel van een steekproef zijn een aantal opmerkelijkheden te zien. Benieuwd naar de belangrijkste resultaten van het Nationale Social Media Onderzoek 2024? Lees dan snel verder!

Social media gebruik blijft groeien

Het gebruik van sociale media blijft oplopen, zowel in het aantal gebruikers als het aantal minuten dat de gebruikers dagelijks op social media zitten. Met steeds meer negatieve publiciteit is dat wellicht een verrassing voor velen, echter blijft social media steeds verder groeien. Met maar liefst 200.000 gebruikers meer, ten opzichte van vorig jaar, blijft de trend die zich vanaf 2019 voordoet intact. Ook het gebruik van social media neemt bij vrijwel alle leeftijdsgroepen toe. Zo zit de leeftijdsgroep 15-19 jaar een duizelig makende 168 minuten dagelijks op social media, maar doet met 154 minuten, de leeftijdsgroep 20-39 jaar niet veel onder. 65+ is de leeftijdsgroep waar wel een daling te zien is, met 5 minuten minder t.o.v. 2023. Gemiddeld over alle leeftijdsgroepen zit een gebruiker 115 minuten per dag op social media.

Alle social media platformen op een rijtje

In de grafiek hieronder staan alle noemenswaardige social media platformen, waarbij duidelijk is dat de grote platformen ook groot blijven. Vrijwel alle platformen zijn gegroeid, op SnapChat & Pinterest na. De grote winnaar is; LinkedIn! Met maar liefst 510.000 nieuwe gebruikers, ook Instagram, Meta & TikTok doen goede zaken, deze platformen groeien allemaal met meer dan 200.000 gebruikers. X (Twitter) groeit ondanks de komst van een direct concurrent met 125.000 totale gebruikers.

Betreft de “kleinere” platformen zien wij dezelfde groei als bij de grote jongens. Discord blijft het grootste kleine kanaal, met een groei van 295.000 gebruikers maar ook Reddit groeit met 305.000 gebruikers. Threads, het nieuwe platform van Meta en tevens de “Twitter killer” heeft sinds december 2023 bijna een miljoen gebruikers. Maar wat die gebruikers daadwerkelijk van het platform vinden, daar gaan wij later in het blog dieper op in: Threads een kortstondig succes?

Dagelijks social media gebruik onder de loep

De absolute cijfers van platformen zijn mega belangrijk, echter is het dagelijks gebruik hiervan ook essentieel wanneer je van het algoritme gebruik wil maken. Hieronder een opsomming van alle social media platformen en het dagelijks gebruik hiervan. Instagram & X (Twitter) winnen hier het meeste terrein, beide hebben maar liefst 240.000 nieuwe dagelijkse social media gebruikers. Ook YouTube en LinkedIn hebben een forse stijging van 120.000 & 195.000 gebruikers. Ook TikTok groeit door in het dagelijkse social media gebruik, met 130.000 dagelijkse gebruikers.

Bij de “kleinere” platformen gaat het al helemaal hard, zo stijgen alle platformen met 100.000 dagelijkse social media gebruikers. Waarbij Discord met 180.000 gebruikers stijgt, het roept vooral de vraag op: Kunnen we deze platformen nog wel klein noemen?

Threads een kortstondig succes

Toen Meta Threads aankondigde (wat de Meta versie van X (Twitter) is, werd het door verschillende experts al gauw de X (Twitter) killer genoemd. Het lanceerde in begin december en verzamelde al gauw een miljoen gebruikers. Echter is volgens het Newcom onderzoek 1 op de 3 gebruikers sinds 14 december al gestopt met het platform. Maar liefst 425.000 gebruikers, verlaten het platform. Onder de miljoen gebruikers werd een NPS (klanttevredenheid) meting gehouden, waarbij 41% van de gebruikers aangaf het niet aan te bevelen bij anderen. Slechts 33% van de totale gebruikers zou dit wel doen. Ook gaf maar liefst 44% van de steekproef aan Threads niet te willen gebruiken, 29% reageerde waarschijnlijk niet, 8% met waarschijnlijk wel, 1% zei: zeker wel en 18% wist het nog niet. Dit belooft weinig goeds in combinatie met de +125.000 gebruikers die X (Twitter) wel erbij heeft gekregen. Tijd zal leren of Threads het in het Nationale Social Media Onderzoek van volgend jaar wel beter zal doen, wanneer het een jaar de tijd heeft gehad om zich te ontwikkelen. Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2024, komt het in ieder geval nog niet heel positief uit de strijd.

Threads gebruik | Nationale Social Media Onderzoek 2024

De belangrijkste trends bij 15-19 & 20-29 jarige social media gebruikers

Als we inzoomen op de leeftijdsgroep 15-19, zien we een andere volgorde dan bij oudere leeftijdsgroepen. Zo is de top 5 als volgt bij 15-19 jarige:

  1. Snapchat
  2. TikTok
  3. Instagram
  4. YouTube
  5. BeReal

Bij 20-29 jarige ligt dit compleet anders:

  1. Instagram
  2. Snapchat
  3. TikTok
  4. YouTube
  5. FaceBook

Voor het eerst in de historie staat TikTok boven Instagram in het dagelijks gebruik bij 15-19 jarige, bij deze leeftijdsgroep is de groei in TikTok gebruik dan ook duidelijk te zien. Bij 20-39 jarige groeit het minder explosief ten opzichte van vorige jaren. Hier pakt Instagram echter wel weer terrein winst, waar het vorig jaar een verlies kende. Het andere platform van Meta, Facebook, wordt slechts door minder dan 10% van de doelgroep 15-19 jaar gebruikt. Bij 20-29 jarige ligt dat op iets meer dan 30%.

De negatieve impact van Social Media

Voor het eerst worden ook de negatieve kanten van social media uitgelicht in het onderzoek, zo voelen 2.2 miljoen Nederlanders zich volgens dit onderzoek minder gelukkig met social media in hun leven. Maar liefst 5.2 miljoen Nederlanders vinden dat ze veel tijd verspillen door het gebruik van social media. Ook valt af te lezen dat generaties die het meeste op social media zitten minder gelukkig zijn in het leven door middel van het gebruik van social media. Vooral 29-44 jarige voelen zich minder gelukkig in de 134 minuten die ze besteden.

Conclusies van het Nationale Social Media Onderzoek 2024:

  1. 14,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media en gemiddeld genomen besteden we bijna 2 uren per dag aan social media
  2. Whatsapp, Facebook, Instagram en LinkedIn blijven aan de top en zijn in gebruik gegroeid, Ook TikTok is gestegen met 200.000 gebruikers al is de groei in gebruikers afgevlakt
  3. X (Twitter) is met 240.000 dagelijkse gebruikers gestegen. Ook Instagram en TikTok blijven groeien in dagelijks gebruik.
  4. Het succes van Threads lijkt kortstondig, 400.000 gebruikers zijn al afgehaakt en weinig niet-gebruikers lijken het nog te gaan gebruiken
  5. BeReal is het momentum onder tieners en twintigers verloren en is met een kwart aan dagelijkse gebruikers gedaald. Snapchat en TikTok blijven onder tieners terrein winnen.
  6. 6,3 miljoen Nederlanders vinden dat social media een gevaar vormt voor ons mentaal welzijn. Twee miljoen mensen voelen zich zelfs minder gelukkig door het gebruik van social media.

Social Media Advertising op maat!

Als Digital Marketing Bureau is MondoMarketing gespecialiseerd in Social Media Advertising. Wij zorgen ervoor dat de juiste campagne, op het juiste kanaal, op de juiste manier ingezet wordt om zo jouw doelgroep beter te bereiken en de beste resultaten te behalen. Wil je meer informatie over Social Media Advertising of erachter komen hoe een Social Media Advertising jouw organisatie kan helpen? Neem dan contact met ons op!