Maakt je organisatie al gebruik van de verschillende advertentiemogelijkheden die worden aangeboden door Facebook? Je kunt Facebook-berichten bijvoorbeeld sponsoren of adverteren, maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen deze opties? Hoewel het gemakkelijker is om een post te sponsoren, biedt het veel minder mogelijkheden dan bij Facebook Adverteren. In deze blog vind je alles over de verschillen tussen Facebook adverteren en sponsoren. 

Wat is Facebook Adverteren?

Veel bedrijven maken gebruik van Facebook Adverteren met als voornaamste redenen; het promoten van de organisatie en het bereiken van de doelgroep. Het is dan ook een belangrijk onderdeel van Social Media Marketing.
Als een organisatie wil adverteren via Facebook moet het aangemeld zijn bij Facebook Ads Manager. Het advertentiebeheer is een belangrijk hulpmiddel voor het maken van advertenties, het bepalen wie de advertenties te zien krijgen en het bijhouden van advertentieprestaties. 

Facebook Adverteren kent zeven stappen. Deze lichten we hieronder toe om duidelijk te maken in hoeverre je een Facebook-advertentie kunt specificeren. 

Stap 1: Het kiezen van je marketingdoelstelling

Denk bij het kiezen van je marketingdoelstelling goed na over wat jouw organisatie wil bereiken met de advertentie. Voorbeelden van doelstellingen zijn onder andere; meer betrokkenheid van de doelgroep, het verhogen van merkbekendheid en het behalen van meer conversies.

Stap 2: Het selecteren van de doelgroep

Kies welke mensen je wilt bereiken met de advertentie. In de afbeelding staan een aantal mogelijke opties voor het kiezen van een doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld de locatie, leeftijd en interesses opgeven van de gewenste doelgroep.

Stap 3: Bepalen waar de advertentie wordt weergegeven

Je kunt hierbij zelf kiezen waar je de advertentie wilt tonen. Je kunt dit op automatisch of handmatig zetten. Bij automatische plaatsingen bepaalt Facebook op basis van budget en doelstelling waar de advertenties het effectiefst zijn. Bij handmatige plaatsingen kun je dit zelf bepalen.

Stap 4: Het instellen van je budget

Je kunt je budget en planning instellen op budget per dag (zoals te zien in onderstaande afbeelding) of looptijdbudget. Bovendien kun je in deze stap de looptijd van de advertentie aanpassen.

Stap 5: Het kiezen van een advertentie-indeling

Je kunt bij het kiezen van de advertentie-indeling bepalen hoe je wilt dat de advertentie wordt weergegeven. Dit kan bijvoorbeeld met een afbeelding, video of carrousel. 

Stap 6: Plaatsing van de advertentie

Voor het plaatsen van de advertentie wordt deze in een advertentieveiling geplaatst. Bij deze veiling bekijkt Facebook welke advertentie het beste op het gekozen moment kan worden getoond. 

Stap 7: Beheren van de advertentie

Je kunt in deze stap de (tussentijdse) resultaten meten van de advertentie en zo nodig de campagne optimaliseren. 

Vanwege de vele mogelijkheden die er zijn met de Ads Manager is gedegen kennis vereist om de campagne op een effectieve manier in te richten. Als gecertificeerd bureau zijn onze specialisten Facebook Blueprint gespecialiseerd en zijn wij Facebook Marketing Partner.

Voorbeeld van de Facebook Ads Manager mogelijkheden

Hieronder zie je vijf van de stappen weergegeven zoals het er in de Facebook Ads Manager uitziet.

Wat zijn gesponsorde berichten?

Gesponsorde berichten, beter bekend als sponsored posts, zijn berichten die je over het algemeen op de tijdlijn van de startpagina voorbij ziet komen. Redenen voor het kiezen voor gesponsorde berichten zijn onder meer; de zichtbaarheid van de pagina verhogen en het bereik vergroten. 

Het is vrij eenvoudig om berichten te sponsoren, je hoeft hiervoor namelijk geen Facebook Ads Manager-account aan te maken. Bijvoorbeeld voor het delen van belangrijke updates of speciale aanbiedingen kan het sponsoren van berichten een goede oplossing zijn. Bij het sponsoren van het bericht hoef je slechts drie dingen in te voeren, namelijk:

  • De doelgroep
  • Het budget
  • De looptijd van het gesponsorde bericht.

Bij gesponsorde berichten is het belangrijk om te onthouden dat de opties beperkt zijn. Zo kunnen voor gesponsorde berichten enkel websitebezoek, interactie en chatberichten als doeleinden worden gekozen en zijn er slechts beperkte mogelijkheden bij het kiezen van een doelgroep. Bovendien kun je berichten na publicatie niet meer aanpassen. 

Voorbeeld van de gesponsorde advertentiemogelijkheden

Hieronder zie je de mogelijkheden voor het sponsoren van een bericht.

Facebook Adverteren vs gesponsorde berichten

Het grootste verschil tussen Facebook Adverteren en gesponsorde berichten zijn de advertentiemogelijkheden. Waar de toepassing van gesponsorde berichten over het algemeen eenvoudiger en minder tijdrovend is voor adverteerders, zijn Facebook-advertenties specifieker. Bovendien zijn de mogelijkheden voor Facebook Adverteren veel groter dan bij gesponsorde berichten. 

Als je geen ervaring hebt met adverteren via social media is het toepassen van gesponsorde berichten een goede optie. Wij raden echter voor organisaties die de onbeperkte mogelijkheden voor het adverteren via Facebook willen ervaren, Facebook Adverteren aan. 

MondoMarketing als Social Media Marketing specialist

Door de onbeperkte mogelijkheden van Facebook Adverteren passen wij voornamelijk deze vorm van adverteren toe. Wij geloven dat het van groot belang is om de advertentiecampagnes zo volledig mogelijk in te zetten en de resultaten te kunnen analyseren. In het Facebook Ads Manager account kunnen we de advertenties constant optimaliseren. Zo kunnen we voor elk bedrijf en bij de uitvoering van iedere advertentie het gewenste resultaat behalen. Hoewel er iets meer werk zit in een Facebook-advertentie, levert dit over het algemeen betere resultaten dan op dan bij gesponsorde berichten, met hetzelfde budget. 

Wij helpen met jouw Facebook Advertising!

Als specialist met ruim 10 jaar aan ervaring op het gebied van online marketing en advertising kunnen wij ook jouw organisatie helpen bij het succesvol inzetten van Facebook Advertising om zo nog betere resultaten te kunnen behalen. Wil je meer informatie over Social Media Advertising of erachter komen hoe wij jouw organisatie kan helpen? Neem dan snel contact met ons op!

Download Whitepaper

Wil je weten hoe jouw organisatie kan groeien door middel van een optimale online marketing strategie? Download dan het Groeiplan van MondoMarketing!

    Ik ga er mee akkoord dat mijn naam en e-mailadres wordt gebruikt om de downloads en nieuwsbrieven te kunnen ontvangen.

    MondoMarketing verstuurt maximaal 1 keer per maand een nieuwsbrief. Vanuit de nieuwsbrief kunt u zich ten alle tijden weer afmelden.

    Pieter l Digital Marketing Consultant l MondoMarketing l Performance Driven Digital Marketing Bureau

    Is jouw organisatie klaar voor de digitale wereld van morgen?

    Maak kennis met MondoMarketing
    • Jouw ‘eigen’ online marketeer
    • Meer dan 10 jaar ervaring
    • Kennisdeling staat voorop
    • Servicegericht & betrouwbaar
    • Geen langdurige contracten
    • Geaccrediteerd; o.a. Google Partner