Als organisatie trek je, als het goed is, verkeer naar je website. Dit verkeer komt vaak vanuit veel verschillende kanalen. Als het bekend is waar het verkeer vandaan komt is het makkelijker te bepalen waar er optimalisaties nodig zijn en hoe bijvoorbeeld het marketingbudget beter verdeeld kan worden. Om te analyseren waar jouw verkeer vandaan komt, kun je gebruik maken van UTM parameters. Maar dan is het wel noodzakelijk dat de invulling van de UTM parameters goed staat.

Wat zijn UTM parameters?

UTM parameters geven dus inzicht waar het websiteverkeer vandaan komt. Urchin Tracking Module (UTM) tagging is ontworpen door de organisatie Urchin, ook de maker van Urchin Analytics. De parameters zijn ontworpen om toe te voegen aan het einde van een URL, hiermee bevat een link en een mogelijke klik de juiste informatie over waar het vandaan komt.

De UTM parameters zijn verdeeld in 5 onderdelen:

  • Bron: Het kanaal waar het verkeer vandaan komt
  • Medium: De vorm/soort van het verkeer
  • Campaign: Naam van de campagne (kan ook buiten advertising gebruikt worden)
  • (Optioneel) Term: Targeting/doelgroep/keywords van het bericht
  • (Optioneel) Content: De inhoud/vorm van het bericht

Als de eerste 3 verplichte onderdelen juist worden toegevoegd, is deze data terug te vinden in Google Analytics. Bij het toevoegen van de parameters is het belangrijk dat er voor alle marketingactiviteiten gebruik wordt gemaakt van één structuur. Door overal dezelfde volgorde en invulling aan te houden is het ook gemakkelijker om verschillende kanalen, campagnes en berichten met elkaar te vergelijken en de juiste optimalisaties door te voeren.

Hoe maak je een UTM parameter?

Het maken van een UTM parameter is niet erg ingewikkeld, maar zoals eerder gezegd is het wel belangrijk dat de juiste informatie op de juiste plek staat en dat je overal een consistente benaming aanhoudt. Dit betekent ook dat er rekening gehouden moet worden met hoofd en kleine letters.

Om een beeld te geven van hoe uiteindelijke UTM parameters eruit kunnen komen te zien geven we enkele voorbeelden:

Product campagne voor op facebook gericht op de remarketing doelgroep door middel van een videoadvertentie:

Bron: facebook

Medium: cpc

Campagne: productcampagne

Term: remarketing

Content: MP4

Volledige URL: https://voorbeeld.nl/concert?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=productcampagne&utm_term=remarketing&utm_content=mp4

Organisch bericht op Instagram met een afbeelding:

Bron: instagram

Medium: organisch

Campagne: weekend-actie

Term: niet van toepassing

Content: png

Volledige URL: https://voorbeeld.nl/weekend?utm_source=instagram&utm_medium=organisch&utm_campaign=weekend-actie&utm_content=png

Kortingsbanner voor een product in de nieuwsbrief van januari gericht op de GenZ doelgroep:

Bron: email

Medium: nieuwsbrief

Campagne: genz-januari

Term: product-x

Content: Kortingbanner

Volledige URL: https://voorbeeld.nl/productx?utm_source=email&utm_medium=nieuwsbrief&utm_campaign=genz-januari&utm_term=product-x&utm_content=kortingsbanner

Samenwerking met ticketmaster voor een concert van Stef Bos:

Bron: ticketmaster

Medium: samenwerking

Campagne: stef-bos

Term: niet van toepassing

Content: testlink

Volledige URL: https://voorbeeld.nl/stef-bos?utm_source=ticketmaster&utm_medium=samenwerking&utm_campaign=stef-bos&utm_content=tekstlink

Google ads campagne gericht op de eigen brand name (deze wordt automatisch gegenereerd door Google als autotagging is ingeschakeld, dit vind je terug in onder accountinstellingen in Google Ads):

Bron: google

Medium: cpc

Campagne: Branded (Hier neemt Google wel automatisch de hoofdletters over)

Term: niet ingevuld door google

Content: niet ingevuld door google

Volledige URL: https://voorbeeld.nl/home?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Branded

(in Google Analytics is ook nog mogelijk onderscheid te maken tussen verschillende advertentiegroepen, als het Google Ads account is gekoppeld)

Voor het aanmaken van een volledige URL inclusief UTM parameters hoeft niet de volledige URL uitgeschreven te worden. Er bestaan verschillende hulppagina’s die je helpen met het genereren van de volledige URL, hierbij moeten alleen de juiste velden ingevuld worden.

https://ga-dev-tools.google/ga4/campaign-url-builder/ is een voorbeeld van een hulppagina, vul hier de landingspagina en de gewenste parameters in (bron, medium en campagne zijn verplicht) en de website genereerd de volledige URL met UTM parameters.

UTM builder
UTM voorbeeld

Websiteverkeer analyseren in Google Analytics met UTM parameters.

Als de parameters voor de verschillende marketingactiviteiten goed ingevuld zijn dan slaat Google deze informatie op in een cookie. Na een bepaalde tijd zal er genoeg data zijn om dit te analyseren in Google Analytics.

De data is terug te vinden in verschillende rapporten. Als er naar het verkeer gekeken wordt, is het ‘Verkeersacquisitie’ een handig rapport. Dit rapport vind je door in Google Analytics in het linkermenu naar ‘Rapporten’ te gaan en vervolgens onder ‘Acquisitie’ ‘Verkeersacquisitie’ te selecteren.

In dit rapport vind je al het websiteverkeer terug. Bovenaan het rapport kun je verschillende waarden meegeven voor het overzicht, om de data uit de parameters terug te vinden kunnen er verschillende waarde worden toegevoegd, zoals sessiebron, sessiemedium, sessiecampaign, term en content. Sessiebron en sessiemedium kunnen ook als één waarde worden toegevoegd.

Google Analytics

Verder kunnen er ook nog filters worden toegevoegd, hierdoor kun je bijvoorbeeld verschillende content van advertentie verkeer met elkaar vergelijken.

Wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen!

MondoMarketing is gespecialiseerd in het implementeren en configureren van Google Analytics. Wij helpen je dan ook graag op weg om zo een maximaal resultaat te kunnen halen voor jouw organisatie. Wil je meer informatie over Google Analytics of erachter komen hoe Digital Analytics jouw organisatie kan helpen? Neem dan contact met ons op!