De Psychologie van Overtuigen

De presentatie van Buyerminds gaat over het overtuigen van bezoekers op je website. Hier volgt de samenvatting van deze presentatie die onlangs is gehouden op het Emerce Conversion congres. De theorie die Buyerminds gebruikt bij het overtuigen van de bezoekers is afkomstig van het gedachtegoed van Cialdini. Cialdini is de schrijver van het boek “The Psychology of Persuasion”.

Cialdini omschrijft 6 wapens of influence:

  • Reciprocity – People tend to return a favor, thus the pervasiveness of free samples in marketing.
  • Commitment and Consistency – If people commit, orally or in writing, to an idea or goal, they are more likely to honor that commitment because of establishing that idea or goal as being congruent with their self image..
  • Social Proof – People will do things that they see other people are doing. For example, in one experiment, one or more confederates would look up into the sky; bystanders would then look up into the sky to see what they were seeing. conformity, and the Asch conformity experiments.
  • Authority – People will tend to obey authority figures, even if they are asked to perform objectionable acts.
  • Liking – People are easily persuaded by other people that they like. Cialdini cites the marketing of Tupperware in what might now be called viral marketing.
  • Scarcity – Perceived scarcity will generate demand. For example, saying offers are available for a “limited time only” encourages sales.

Wat betekenen deze 6 wapens of influence voor de online wereld?

Hoe zijn bezoekers te definiëren?

  • Snel VS langzaam beslissers
  • Logica VS emotie beslissers

Type bezoekers profielen:

Praktische tips:

  • Logo ‘s betrouwbare partijen (branch overkoepelende organisatie)
  • Contactadres (vertrouwen wekken)
  • Schaarste creëren (er zijn nog 2 kamers over..)

Hoe werkt dat in de praktijk?

Buyerminds laat vervolgens verschillende praktijkvoorbeelden zien waarbij er website onderdelen worden ingericht/ gedisgned op vooraf gedefinieerde bezoekers doelgroepen. De mogelijkheden voor het opmaken van de design op basis van bezoekersprofielen:

  • 1 design voor alle profielen, waarbij getest wordt welk design het beste converteert
  • 4 designs gericht op het soort bezoeker
  • meerdere designs op basis van traffic source
  • liqued design. Variabele containers > voor elke bezoeker een special gedefinieerde website op basis van het profiel.

Hoe kies je voor het beste design?

Meten = Weten!
Dat betekend dus dat er gebruik wordt gemaakt van AB testen en conversie metingen om erachter  te komen welke variant/ design het beste converteert.

Tot slot

Helaas kon Buyerminds op dit moment van de testen die ze hebben gedaan geen onderbouwing geven met cijfers. Afgesproken is wel dat de resultaten van deze testen binnenkort worden verspreid onder de aanwezigen en waarschijnlijk op webanalisten.nl worden geplaatst.

Hieronder ziet u enkele foto’s die gemaakt zijn tijdens de presentatie.

Emerce Conversion Congres 2011 | Buyerminds

Afbeelding 1 van 5

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.2/10 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +5 (from 5 votes)
De Psychologie van Overtuigen, 8.2 out of 10 based on 5 ratings

Comments

  1. Bram says

    Interessante presentatie, overzichtelijk uitgewerkt. Ik was zelf ook aanwezig bij het Emerce Congres echt een boeiend congres waar je als Online Marketeer echt aanwezig moet zijn om de trends en ontwikkelingen op de voet te blijven volgen!

    Ben je ook op het Etravel congres dit jaar?

    Groet,
    Bram

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. says

    Hoi Bram,
    Bedankt voor je reactie!
    Ik moet even kijken naar de inhoud van de presentaties die worden gegeven, als deze interessant zijn zal ik het zeker weer overwegen!
    groet, Pieter

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. janine van der lee says

    Hey Pieter,

    Deze presentatie is multi functioneel te noemen. Inhoud is bruikbaar voor meerdere disciplines.

    Ben bezig met het opzetten van eigen bedrijf zonder reizen maar overtuigen van mensen moet je dus ook kunnen.

    Txs
    Janine

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *