De ideale online wereld

“De ideale online wereld waarin IEDEREEN doe wat u wilt” wordt gepresenteerd door Bart Schutz van Online Dialogue. Een hele interessante psychologische case op het Emerce Conversion congres. Bart (economische psycholoog in hart en nieren) wist het publiek op een leuke manier betrekken bij zijn presentatie met pop Eva. Zijn pop Eva staat voor het brein van de consument, middels zijn presentatie maakte hij duidelijk dat je eerst moet begrijpen op welke manier mensen denken voordat je daarop in kunt spelen.

Centrale vraag

Hoe kunnen we effectiever onze klanten bereiken?
Deze vraag is te beantwoorden door eerst af te vragen wie onze klanten eigenlijk zijn. Een belangrijk gegeven is dat consumentenbeslissingen uit 95% onbewuste processen bestaan. Uiteraard zijn deze onbewuste processen wel te beïnvloeden en daar ligt de taak van de (online) marketeer te wachten..

Hoe doorlopen bezoekers een website?

Doormiddel van bijvoorbeeld het instellen van funnels (vooraf gedefinieerde paden die bezoekers doorlopen om tot een doel te komen) verkrijgen we veel inzicht op welke manier klanten een website doorlopen. Daarbij moet ook rekening gehouden worden dat bezoekers (voordat ze en bepaalde funnel in gaan) vaak van links naar rechts over de website navigeren. Dit klikgedrag voorafgaande aan een bepaalde consumenten beslissing is erg belangrijk om in kaart te brengen. De informatie die hierover kan worden opgedaan kan goed worden gebruikt bij klanten inzichten. Hierdoor weet men welke content relevant is en wat er geoptimaliseerd kan worden. Een tool die hiervoor (meten van bezoekers navigatie clicks) gebruikt kan worden is clicktale.

Aandachtsgebieden om beter op klanten in te spelen; reciprocity

  • Geven
  • Luisteren
  • Antwoorden
  • Vragen
  • Bevestigen

Tastbaar maken

Naast de hiervoor genoemde aandachtsgebieden is een ander belangrijk aandachtsgebied het tastbaar maken van diensten/ producten. Mensen kopen eerder producten of diensten van een webwinkel als het zoveel mogelijk overeenkomt met de werkelijkheid.
Zo is er bijvoorbeeld getest bij een webwinkel met kleding mensen eerder (47%) geneigd zijn om te kopen als ze foto’s zien van mensen met die de betreffende kleding aan hebben in plaats van alleen een plaatje met het kledingartikel.
Een ander voorbeeld van het tastbaar maken van je product is die van Domino’s pizza- tracker. Domino’s wist het wachten op de pizza door een pizza- tracker fun en tastbaar te maken. Beelden zeggen meer dan woorden dus bekijk hieronder het filmpje van de HardRock pizzatracker variant.

Schaarste creëren

Het creëren van schaarste van het product/dienst kan ook een goede bijdrage opleveren aan de conversie. Mensen zijn eerder geneigd over te gaan op beslissingen wanneer ze onbewust onder druk worden gezet. Praktische voorbeelden hiervan zijn:

  • Nog maar 2 kamers beschikbaar (booking.com)
  • Sold out – in nieuwsbrief (automatisch genereren)

Liking/ Verleiden

  • Gebruik personen op het web om die naar het info blok te kijken ivm naar de bezoeker
  • Authority (online tv kanaal)
  • Morgen in huis: bol.com
  • Routebeschrijving in de mailbevestiging bij een hotelreservering
  • KLM actie, KLM klanten/ reizigers verassen met leuke persoonlijk presentjes (zie hierover de video)

Optimalisatie learnings

  • Yes – flow (eerst een paar makkelijke ja vragen)
  • Priming / cross selling
  • 2 knoppen werkt beter dan 1 (alleen niet teveel)
  • Objecten rechts positiever dan rechts (onderzoek psychologie); dus producten  en buttons rechts tonen

Tot slot

Er wordt gevraagd naar het toekomst beeld dat Bart Schutz heeft over de psychologie van mensen bij aankoop beslissingen en hoe men daar als online bedrijf het beste op in kan spleen. Bart geeft aan dat hij verwacht dat de data/ informatie stroom alsmaar blijft toenemen en bedrijven steeds rijker worden in het omgaan met die data. Bart verwacht dat het onbewust beslissingen maken van consumenten nog meer gaat toenemen, een deel daarvan wordt uit handen genomen door bijvoorbeeld recommendation engines. Deze engines zullen op basis van je eerdere behoeften exact weten wat je nodig hebt.

Hieronder ziet u enkele foto’s die gemaakt zijn tijdens de presentatie.

Emerce Conversion Congres 2011 | Online Dialogue

Afbeelding 1 van 3

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.8/10 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +5 (from 5 votes)
De ideale online wereld, 7.8 out of 10 based on 5 ratings

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *