Fase 1: Voorbereiding & invulling van de Affiliate Campagne

De affiliate campagne

Fase 1 maakt onderdeel uit van totaal drie beschreven fases over de invulling van affiliate marketing. In deze fase wordt ingegaan op de voorbereiding en invulling van de campagne.

Voorafgaand aan een campagne moet er eerst goed over een aantal zaken nagedacht worden.
Per product/adverteerder en doel van de campagne, is de invulling van een affiliate campagne namelijk anders. Er is eigenlijk geen goed of fout, als er maar goed over nagedacht is en er bewuste, goed onderbouwde keuzes zijn gemaakt. Besteed dus veel aandacht aan de voorbereiding voor je van start gaat. Dit kan in de toekomst veel geld en tijd schelen.

De voorbereiding richt zich met name op de keuze of het product geschikt is voor affiliate marketing, in welke vorm, met welke doelen en zo ja, met welk(e) netwerk(en).

Voor de start

  • Product
    voldoet uw site/product aan de eisen die het netwerk stelt, per netwerk verschillen de eisen
  • Concurrentie
    is er veel concurrentie voor uw campagne bij het netwerk
  • Tracking
    welke vorm van meten/tracking voor sales/leads hanteert het netwerk
  • Vaste kosten netwerk
    wat zijn de maandelijkse vaste kosten van het netwerk
  • Commissie netwerk
    wat zijn de netwerk commisies per sale/lead
  • Segmenten en staffels
    welke segmenten maak je aan, welke commissies stel je hier voor in en wanneer beland een affiliate in een bepaald segment
  • Account management
    hoeveel uur per week besteed uw accountmanager aan uw campagne
  • Technische ondersteuning
    is er technische ondersteuning mogelijk vanuit het netwerk
  • Interface/Software
    bevalt de interface/software qua gebruikersgemak
  • Rapportage mogelijkheden
    hoe gebruiksvriendelijk en duidelijk zijn de rapportage mogelijkheden
  • Implementatie
    hoe ingewikkeld is het implementeren voor de tracking, hoeveel tijd kost dit ongeveer
  • Facturatie beleid
    hoe is het facturatie beleid van het netwerk, vooruitbetaling of facturatie achteraf

Als er goed onderzoek gedaan is en er rekening is gehouden met bovenstaande punten, dan kan er een weloverwogen/goed onderbouwde keuze gemaakt worden voor één of meerdere netwerken waar de campagne gestart wordt. Vaak kiezen adverteerders voor meerdere netwerken om mee te starten zodat er vergelijkingsmateriaal is en er gekeken kan worden welk netwerk het best bevalt. Het komt dan ook voor dat een adverteerder uiteindelijk exclusief samen gaat werken met één netwerk na een proefperiode.

Een aantal belangrijke en goede affiliate netwerken op de Nederlandse markt zijn:

Klik hier voor een affiliate netwerk top 10 met de voor en nadelen per netwerk.

Na deze voorbereiding fase kan er aan de slag worden gegaan met de start van de campagne, dit wordt beschreven in fase 2. Ga hier naar het artikel.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.1/10 (9 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +6 (from 8 votes)
Fase 1: Voorbereiding & invulling van de Affiliate Campagne, 7.1 out of 10 based on 9 ratings

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *